Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 19:51 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Gode råd til en bærbar

Jeg er på udkig efter en bærbar her til sommer, og har surfet lidt rundt og fundet ud af hvor lidt jeg rent faktisk ved om bærbare.
Jeg er interesseret i at holde mig under de 10.000 kroner (her XP ekskluderet) og jeg har fundet det utrolig svært at finde en bærbar der passer lige præcis til mine behov.
Jeg fandt dog en inde på midtdata der bestemt havde en tiltrækkende prisklasse, og den retfærdiggjorde bestemt også det lukrative beløb, med dens ydelse.
Link:
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/atProduktInfo.asp?model=N2533/DK/0/0
Men hvad jeg ikke aner er om @computers er et kompetent firma, og om prisen på denne computer overhovedet er billig.
Jeg har personligt en lidt konservativ holdning til den nye Pentium M teknologi og kunne godt tænke mig at høre hvad fordelene og ulemperne er ved det? Og om det er mere klogt at købe "den gode gamle" P4 processor i stedet?
Jeg er selvfølgelig også interesseret i trådløst netværk, men det kan selvfølgelig altid ordnes med et PCMCIA-kort hvis det endelig skulle være at der ikke findes en billig bærbar med indbygget trådløst netværk.
Mit generelle spørgsmål er altså:
Er jeg på rette spor med den førnævnte bærbare?
Har I haft nogle dårlige/gode oplevelser med produktet?
Er der andet jeg bør kiggge på i stedet

200 point til fyldestgørende svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 19:56 #1
Ang. Pentium M vs. gode gamle p4:
Pentium M er en cpu der arbejder hurtigere ved lavere MHz - den er samtidíg batterivenlig i det den ikke kræver nær så meget køling eller Volt som en P4.
P4 er en desktop CPU der er kapslet ind i en lille kasse - denne cpu kræver meget køling og blæser vil derfor køre konstant og larme og den bruger batteri i stor stil da den som sagt kræver meget køling + flere Volt.
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 19:57 #2
Men rent hastighedsmæssigt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:00 #3
Du kan sammenligne en 1.4 GHz med en 2.0 P4 - en 1.5 med en 2.2 P4 - en 1.6 med en 2.4->2.5 P4- en 1.7 med en 2.6->2.8 GHz P4
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 20:02 #4
Du bør måske se efter noget med seperat grafikkort i stedet for shared ram.
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:03 #5
Okay, mange tak...
Hvis du smider et svar kan du få nogle af pointene, da jeg jo stadig mangler en del spørgsmål besvaret.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 20:03 #6
Men med "john_stigers" ved hånden, er du i de bedste hænder hvad køb af bærbar pc angår.
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:04 #7
Du bliver nok nød til at uddybe din kommentar victor-1.
En begrundelse ville hjælpe på det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:04 #8
Her er en lille guide til køb af bærbar: http://www.laptop4u.dk/main_kobeguide_.html

her er en som ird har lavet: http://www.eksperten.dk/artikler/133
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:06 #9
Læs irds guide, så får du svar på det victor-1 mener ;)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 20:08 #10
Det er ligetil.
Den pc du har i tankerne har onboard grafik og bruger derfor af pc'ens arbejdsram.
Du får altså færere ram at arbejde med.
Et separat grafikkort har sine egne ram og yder også bedre end onboard-grafik.
Håber det hjalp ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 20:09 #11
Det er faktisk en rigtig god guide "ird" har skruet sammen - han ved også hvad han taler om ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:20 #13
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:25 #14
Glimrende artikel må jeg sige
Tak for dit forslag john, men jeg tror lige jeg kigger mig lidt omkring nogle minutter og undersøger om jeg kan finde en god Pentium M maskine
Medmindre du selvfølgelig lige har en på falderebet med noget mere ram end den du lige foreslog?
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:40 #15
Okay, er næsten overbevist om at jeg har besluttet mig, men har stadig problemer med at finde den helt rigtige. Det lyder måske lidt som slavearbejde det her, men jeg har ærligt talt problemer med selv at finde den.
Det jeg konkret leder efter er:
Pentium M (et sted mellem 1.4 og 1.7 gHz)
minimum 512 mb ddr ram
15" skærm
30-60 gb hd
seperat grafikkort :)
Alt sammen fra en kompetent producent
Kan alt dette holdes inden for en ramme af 10-12000?
Kan du evt. finde der opfylder mine krav john?
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:42 #16
Den du foreslog er ellers ganske tiltrækkende, hvis ellers den bare havde nogle flere ram
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 20:44 #17
Det bliver jo unægteligt lidt nemmere når du som nu har lagt et par tusinde oven i hatten - det kunne du godt ha' gjort noget tidligere ;o)
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:45 #18
Ja man har et standpunkt til man tager et nyt har jeg en gang hørt.
Prisen kan vel også nå at falde inden August.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:49 #19
Denne model holder sig under grænsen på de 12.000 kr. http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21666 - men har kun 256 Mb ram.
Dette er dog også en pæn slat - vil du have med 512 Mb ram skal du have denne til 1000 kr. mere: http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21680
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:50 #20
Og ja - den ER så fed som den ser ud til - jeg har fornøjelsen af at sælge de maskiner til daglig ;)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 20:53 #21
Nooj - sælger du også ASUS nu ;o)
Jeg kan bekræfte, at ASUS til en hver tid vil være et godt valg - sidder og hamrer løs på en lige nu !
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:53 #22
Jeg har på fornemmelsen du samtidig får promoted de produkter ved at snakke med mig :)
Men ja det er sør'me en dejlig maskine det der.
Og du har ret, det er vel spørgsmålet om jeg får brug for de 512 mb ram, og jeg tror godt jeg kan undvære dem, hvis jeg får lov at beholde mit egern.
Sidste spørgsmål.
Er der mulighed for at prisen falder inden August, og hvor meget?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:56 #23
Jeg tror ikke prisen falder - med den fart der er inden for udviklingen af bærbare idag er det nok mere sandsynligt at der bare kommer en ny model og at den jeg så,lie linkede til  bare udgår.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:57 #24
P.s. det skal lige siges at jeg primært sælger Fujitsu-Siemens bærbare, men de har ikke noget pt. til den pris du vil give ;)
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 20:58 #25
De satans griske djævle.
Nåh, men jeg må vist konsultere mine sponsorere i denne her sag.
Tusind tak for hjælpen, du har fortjent dine point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 20:59 #26
hehe ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 21:00 #27
Har jeg lagt svar? Nå men nu har jeg i hevrt fald ;)
Avatar billede jalmer Nybegynder
07. april 2004 - 21:00 #28
Og nu er pointene der også ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2004 - 21:02 #29
Jeg takker og bukker - hvis du har icq eller msn er du velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål. Kontaktinfo finder du ved at klikke på mit brugernavn ;)