Avatar billede jgc Nybegynder
15. april 1999 - 00:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Etik på Eksperten

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg nu for anden gang på kort tid er stødt på (eller måske nærmere blevet stødt over...) nogle brugeres måde at svare på.

Det drejer sig om, at der er nogen der efter at have læst et spørgsmål, med det samme giver et svar á la: "Jeg kan godt svare på dit spørgsmål - jeg vender tilbage med en løsning". Det betyder selvfølgelig at med mindre spørgeren afviser svaret, har svareren nu rigelig tid til at finde på noget. Men det betyder samtidig, at andre brugere, der kunne have forsøgt at hjælpe, nu i stedet for afholder sig fra at forsøge - der er jo én der allerede sidder på point'ene.

Hvis jeg stiller et spørgsmål, er jeg selvfølgelig glad for at der er nogen der vil svare på det. Også selv om de siger "Jeg kan/vil godt svare på det - jeg skal bare bruge lidt tid". Men jeg synes det er forkert at prøve at lægge billet ind på ekspert-point'ene, før man kan præsentere noget der kan bruges som svar.

Hvad synes I andre??? Er det bare mig der er en sur/mærkelig nørd? Hvilke etiske spilleregler bør gælde på eksperten.dk?

/Jens

PS: De to hurtige svar jeg har set mig gal på er hhv. http://eksperten.dk/eksperten/spm.asp?id=437 og http://eksperten.dk/eksperten/spm.asp?id=462
(OK - ved nærmere eftersyn er der lidt svar i link nr. 2 - men alligevel... døm selv).

Avatar billede admin Novice
15. april 1999 - 23:14 #1
Jeg er helt enig!

Jeg kan afvise brugere der ikke opfører sig ordentligt, men inden da bør jeg nok fortælle lidt om etik reglerne under "Info".

Tak for godt input: jgc

Det vil i øvrigt også blive muligt for en svarer at lave sit svar om til en kommentar...

Avatar billede Slettet bruger
15. april 1999 - 23:39 #2
Jeg deler også din menig jgc.

MVH HJ
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. april 1999 - 13:18 #3
jeg synes merer at det er irriterende hvis men skrive en masse ting som svar og man så kommer for sent og en anden har svaret noget som ikke var lige så godt eller måske ligefrem forkert
Avatar billede jgc Nybegynder
16. april 1999 - 15:27 #4
Til cyberesben:

Hvis en anden svarer før dig, og det er et dårligt svar, så skal spørgeren da bare afvise svaret. Og hvis spørgeren ikke selv kan se at det er et dårligt svar, kan du eller andre fortælle det (i en kommentar). Det kan man jo - med ekspertens glimrende e-mail system få besked om, hvis man starter med en kommentar - f.eks. med beskeden "Det vil jeg godt se nærmere på".
Selvfølgelig er der stadig en mulighed for at man bruger tid på et svar, hvorefter en anden der har været hurtigere, får point. Men det er da vilkårene. Hvis ikke der er andre der kan svare end dig selv, forsvinder motivationen til at svare hurtigt - dvs. der kan gå (meget) længere tid for et spørgsmål bliver besvaret. Dét kan ikke være i nogens interesse.
Avatar billede toaster Nybegynder
09. juni 1999 - 19:25 #5
Det er rigtigt
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 01:23 #6
jaa
Avatar billede soeped Nybegynder
10. juni 1999 - 13:28 #7
Kyperespen det er jo ikke sikkert vedkommende der spørger synes det er et dårligt svar, det der er vigtigst er vel at vedkommende bliver tilfreds, og kan vi andre lære eller bidrage så er det fedt.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 20:44 #8
øøh jaja
Avatar billede toaster Nybegynder
12. juni 1999 - 18:51 #9
Jow Jow
Avatar billede jgc Nybegynder
11. december 1999 - 00:28 #10
Lukker gamle spørgsmål