Avatar billede fritzz Nybegynder
28. september 1999 - 21:43 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Valg af grafikkort.

Jeg står i den situation at jeg er student og dermed meget fattig! Altså har jeg ikke råd til den store opgradering, men en nyt grafikkort kan der godt blive penge til. Problemet er bare at mit gamle bundkort ikke har nogen AGP-port. Så spørgsmålet er om jeg skal vælge Voodoo 3 2000 eller Riva TNT, og hvad er forskellen egentlig på disse to, og findes der helt andre PCI-grafikkort, som er mere anbefalelsesværdige?
Avatar billede twm Nybegynder
28. september 1999 - 22:16 #1
Du får ingen TNT2 til PCI (ikke hvad jeg har set ihvertfald). Feks Diamond Viper 550 Bulk, det er en alm TNT og skulle være et udemærket kort. Vodoo'en laver kun 3D hvor TNT laver både 2D og 3D. Dvs på den måde slipper du ikke uden om dit gamle kort.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. september 1999 - 22:33 #2
twm, forkert! Voodoo 3 er et kombineret 2D/3D kort... men så vidt jeg ved er TNT voodoo 3 totalt overlegen.. jeg ved selvfølgelig ikke med PCI slot, men mit TNT2 Ultra Deluxe kører bare så overdrevet godt!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. september 1999 - 22:36 #3
så hvis jeg var dig ville jeg købe et TNT kort... du kan prøve at spørge nogen venner der opgraderer om de har et liggende... det skal bare være et PCI....
Avatar billede klas Juniormester
28. september 1999 - 22:41 #4
når vi nu snakker om at købe grafikkort.. er der så ikke nogen som har et pci grafikkort med 8 - 16 ram til at ligge som de vil af med?

priside 350 - 400 kr.

Avatar billede @ngel Nybegynder
29. september 1999 - 00:24 #5
i forhold til tnt1 er voodoo3 overlegen da du ikke kan bruge tnt2 pga. manglende agp port vil jeg anbefale voodoo3.
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. september 1999 - 00:41 #6
Enig med @ngel. TNT2 fås ikke til PCI, så valget står mellem TNT 1 og woodoo 3. Woodoo 3 er klart vinder her. Og woodoo 3 ER kombineret 2d/3d-kort.

Hvis du vil spare yderligere kroner, kan du også overveje et woodoo banshee kort. De fås både i PCI og AGP, men ingen af dem er bedre end woodoo 3.... - Bare billigere.
Avatar billede brianc Nybegynder
29. september 1999 - 09:05 #7
jeg syntes at du skal købe dig et nyt bundkort da du ikke kan undvære en agp port i fremtiden
Avatar billede brianc Nybegynder
29. september 1999 - 09:07 #8
og du nemt få et nyt billigt bundkort prøv at kikke på http://www.edbpriser.dk/
Avatar billede voodoo Nybegynder
29. september 1999 - 10:04 #9
køb et voodoo3 2000-3500 det er fedt. det køre som en drøm.
Avatar billede xenion Nybegynder
29. september 1999 - 12:51 #10
creative banshee er et kombineret graffikkort der nemt fås til 600 hundrede kroner og der ingen problemer med.
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. september 1999 - 17:40 #11
Hvis du vælger Creatives Banshee, så vær sikker på, at der findes rimeligt nye drivere, da der var lidt problemer med dem, da kortet først kom på gaden.
Avatar billede zibar Nybegynder
29. september 1999 - 21:08 #12
Hvorfor skulle han dog købe et nyt bundkort nu?
Han kan da få et FANTASTISK godt grafik -kort til PCI
Voodoo 3.......
Det var altså brianc jeg hentydede til..
Tag og få dig et Voodoo 3, det skulle være godt..
Avatar billede fritzz Nybegynder
29. september 1999 - 21:15 #13
Jeg savner nogle egentlige facts om forskellene på TNT1 og Voodoo 3. Mht. til at købe nyt bundkort er svaret nej. Så skal jeg også til at købe et nyt ATX-kabinet (jeg ved godt at det ikke er nødvendigt, men der vil være det fedeste!). Jeg ville også gerne høre hvis der var nogen, som har erfaring med hastighedsøgelse i forhold til de to kort. Lige nu har jeg en P200 MMX med 64 MB SD-RAM og så et gammelt S3 4 MB grafikkort, samt et Orchid Voodoo 1 kort med 4 MB.
Avatar billede fritzz Nybegynder
29. september 1999 - 22:00 #14
Jeg kommer også lige til at tænke på Graphics Blaster Savage 4, som jo også fås til PCI. På www.edbpriser.dk stod det til 539 kr. Jeg ved godt det ikke er ligeså hurtigt som TNT2 og G400(MAX), men er der nogen, som har erfaring med dette kort? Det drejer sig hovedsageligt om spilydelse, men også en smule prioritering til programmerne.
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. september 1999 - 22:46 #15
Her er præcis den side på nettet, du har brug for at kigge på. Når du kommer frem, så husk at du kan klikke på bjælkerne og se, hvilke scores de forskellige proccessorer/CPU'er har fået.

http://www.3dmark.com/hw_performance/hw_performance.shtml?ALIGN=0?NOPR=TRUE?BY=CHIPSET

Du vil se, at der ikke er den store forskel med en P200. Men tænk på, at du måske nok senere kunne tænke dig en hurtigere cpu og beholde graffikkortet.
Avatar billede hahn Nybegynder
30. september 1999 - 11:09 #16
Du skal helt sikkert vælge voodoo 2000 pci kortet, tnt kan ikke kører ren 3dfx grafik og det skaber konfliketr med amd k6-2 processer
Avatar billede hpo Nybegynder
30. september 1999 - 14:25 #17
Forskellen på et TNT-baseret kort og et Voodookort er at TNT-kortene understøtter de to standarder der hedder OpenGL og Direct 3D. Disse 2 standarder er understøttet af de fleste 3D-spil. Voodoo-kortene understøtter OpenGL, Direct 3D og et specielt instruktionssæt der hedder 3dFX som de eneste.
Avatar billede hpo Nybegynder
30. september 1999 - 14:29 #18
har du et spil, der er skrevet til 3dFX er der ikke mange TNT-kort der kan følge med i hastighed - ligegyldigt om det er PCI eller AGP.

Hvis du køber et Voodoo3 2000 PCI, har du et kort der er kompatibelt med stort set alle spil (flere end TNT), og du har samtidig et lynhurtigt kort.

Siden du ikke har AGP, kan jeg gætte at dit apparat nok ikke er verdens hurtigste (under P233) og næsten alle grafikkort du kan købe fra nyt af i dag, vil ikke være flaskehals i dit system.

Læs eventuelt mere om Voodoo3 2000 på www.tomshardware.com - skribenterne der ved som regel hvad de taler om.

Avatar billede i11uzion Nybegynder
01. oktober 1999 - 09:11 #19
Kan man godt få TNT(1) kort til PCI porten??? Det kunne jeg ikke da jeg skulle have grafikkort, så jeg var nødt til at købe Banshee da jeg ikke havde en AGP port?!?
Avatar billede hpo Nybegynder
01. oktober 1999 - 10:19 #20
Jeg har selv et Velocity 4400, fra STB (tjek evt. www.stb.com for yderligere info.) og det er til PCI. Der findes en række andre TNT(1)baserede kort til PCI-porten. Men vær opmærksom på at de er ved at fase ud af markedet !!! Tjek edbpriser for laveste priser på de forskellige kort.

Hilsen Henrik
Avatar billede hpo Nybegynder
01. oktober 1999 - 10:20 #21
Velocity 4400 findes både til AGP og PCI !!

/Henrik
Avatar billede fatboy Nybegynder
02. oktober 1999 - 09:18 #22
Banshee fås også både til AGP og PCI.
Avatar billede zibar Nybegynder
02. oktober 1999 - 15:38 #23
I stedet for at få et TNT 1. kan det jo stadig bedre betale sig at få et Voodoo 3.
Et Voodoo3 er jo en del hurtigere end TNT 1, og det kan jo også både fås til PCI, og AGP.
Også er det mere kompatibel i spil!
Avatar billede fatboy Nybegynder
04. oktober 1999 - 01:35 #24
Enig. Det var også mit råd i mit første svar.
Avatar billede fritzz Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:51 #25
Tak for de mange udemærkede svar.
Pointene falder hos fatboy og hpo, da de har haft de mest forklarende svar til mine spørgsmål!
Men jeg er stadig ikke helt sikker, da der er en smule uenighed ved valg af kort. Og hvad med Savage 4 chippen fra S3?
Avatar billede mega Nybegynder
06. oktober 1999 - 08:30 #26
Jeg har en gang prøvet en Savage 4 i min spand (Celron 400, 128 RAM) og det kørte ikke ret meget bedre end mit voodoo... ok... det kunne kører i 1024*768 hvilket mit voodoo 1 ikke kan men til gengæld kørte det med 15 Fps (Frames Per Second) Med andre ord det kørte af lort til. Hvis du skal ha et billigt kort der kører godt alligevel så køb et Voodoo 3.
Avatar billede fatboy Nybegynder
06. oktober 1999 - 22:31 #27
Jeg kender ikke Savage 4, men jeg har ikke hørt nogen fantastiske eller dårligere ting.

Det, jeg kender til S3, er at det har været noget skrammel, men nu er meget bedre.

Jeg ved heller ikke, om man kan få Savage til PCI.

Kig eventuelt på
http://www.3dmark.com/hw_performance/hw_performance.shtml?ALIGN=0?NOPR=TRUE?BY=CHIPSET
igen, for at se, hvordan Savage 4 klarer sig.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. oktober 1999 - 00:48 #28
jeg har læst mig til at savage kun lige kommer på på lidt under TNT 1 kortets ydelse...

så det er altså dårligere end TNT1 og Voodoo3

lad os slå fast at valget her står mellem Voodoo3 og TNT....

men på den anden side er spørgsmålet om en P200MMX overhovedet kan udnytte et Savage4/TNT/V3

den kan jo f.eks. ikke udnytte et voodoo2 kort, det kræver en P2!
Avatar billede hpo Nybegynder
07. oktober 1999 - 08:24 #29
til Cyberesben

Hvorfor mener du at et Voodoo2 kræver en P2 ?? Det kører da fint med fx. en AMDk6 200 eller fx. min P233 !!

Jeg tror ligesom dig at man med de nyeste grafikkort ikke støder på en flaskehals i selve grafikkortet, men snarere i CPU'en. www.Tomshardware.com har en udemærket artikkel om hardwaredimensioering, som kunne være værd at læse.

Lige en ting til:
Jeg har en P233 med 64 mb SDram og et Orchid V1 + TNTvelovity 4400 m. 16 m. ram. Før havde jeg et S3 Virge m. 4MB på, som jeg skiftede med TNT-kortet. Det er ikke den helt vilde performance jeg har fået oven i hatten med skiftet af grafikkortet. Men jeg har der i mod fået langt flottere farver i Quake2, samt bedre understøttelse af OpenGL. Du forlænger kun livet på din maskine en lille smule.

/Henrik
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. oktober 1999 - 19:05 #30
voodoo2 kører fint på en MMX men der kræves en P2 for at det kan køre med fuld speed
Avatar billede mjl Nybegynder
09. marts 2000 - 23:02 #31
Graphics Blaster RIVA TNT2 Vanta PCI 32MB SDRAM, retail
Avatar billede jakez Nybegynder
07. april 2000 - 09:00 #32
Det skal lige nævnes at Vanta herover kun kører med en ydelse ca. midt imellem TNT og TNT2. Det HEDDER TNT2, men er reelt TNT1 1/2