Avatar billede henrik_a Nybegynder
04. april 2004 - 21:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opgradering fra W95 til XP Professional

Hej - Jeg har en IBM Aptiva 233 MHz med 160 MB RAM og 3,9 GB Harddisk.
Ifølge Microsofts hjemmeside, skulle det lige netop være nok til at jeg kan bruge XP Professional.

Spm. 1)
Er der nogen der i den forbindelse har erfaringer som jeg bør have med i mine overvejelser inden jeg opgraderer ???

Spm. 2)
Hvordan vil I anbefale jeg i givet fald opgraderer. Skal jeg bare sætte CD'en i og så "køre løs" ???  Eller skal jeg først formatere min harddisk ???

Hvis det har nogen betydning bruger jeg AntiVir som "Virusprogram" og Agnitum Outpost som "firewall".
Avatar billede arlet Juniormester
04. april 2004 - 21:22 #1
Du skal format din harddisk først.

En almindelig opgradering går i fejl.

Vejledning: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
Avatar billede victor-1 Nybegynder
04. april 2004 - 21:25 #2
Er bange for, at du hurtigt bliver træt af at køre XP på den maskine. Den overholder som du selv er inde på, KUN LIGE minimumskravene og den vil blive meget, meget langsom.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
04. april 2004 - 21:26 #3
Jeg tror du vil fortryde opgraderingen, da det givetvis vil køre ret langsomt. Skal du nødvendigvis bruge XP professional? ellers ser jeg ingen grund til at opgradere.
Hvis du vælger at gøre det vil jeg foreslå at formatere først, da du så kan installere de ting du behøver bagefter, og få ryddet lidt op på det "lille" drev.
Avatar billede logsuppe Nybegynder
04. april 2004 - 22:07 #4
Hvis man formaterer harddisken så er der jo ikke noget at opgradere? Medmindre det er en fuld version vi taler om her?
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
04. april 2004 - 22:22 #5
sandt nok logsuppe, men gik ud fra at han har en fuld version, og ellers skader det jo ikke at få formatteret. Han kan jo så bare installere win95 igen :)
Avatar billede henrik_a Nybegynder
04. april 2004 - 22:31 #6
Hej igen  -  Lige lidt yddybende kommentarer/spørgsmål.
Jeg kan forstå at stemningen er, at min PC bliver "træls" at arbejde med, hvis jeg installerer XP.
Årsagen til at jeg gerne vil have et nyt styresystem, er at jeg har købt ny printer og digital kamera. Programmerne til disse kræver at mit styrestystem skal være W-98, W-Me, W-2000 eller W-XP.
Som I sikkert hár forstået bruger jeg p.t. W-95 (og den laves der jo heldigvis ikke mange virus til mere, så den er jeg faktisk glad for). Men for at bruge mit nye "grej" skal jeg altså have noget lidt mere moderne software.
Jeg har fået programmet "Microsoft Office XP" som et frønsegode. Så logsuppe, det er vel en fuld version. Og gentle foxsvig, nej jeg behøver da ikke nødvendigvis at bruge XP, bare fordi jeg har fået den gratis.
Ud over til internet bruger jeg min PC til tektsbehandling og billedbehandling.
Hvilket styresystem vil I så anbefale mig at installere ???
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
04. april 2004 - 23:04 #7
Jeg er lidt forvirret. Er det Office XP du har fået, XP professional eller begge dele? Og jeg mente ikke mit spørgsmål om du nødvendigvis skulle bruge XP som en negativ kommentar. Burde nok have spurgt om du behøver XP til noget specifikt, hvilket jeg kan forstå du skal med Office XP.
Hvis du har tiden/lysten til at prøve kan du jo opgradere til XP, se hvordan det kører, og hvis det er for langsomt, formattere og installere et andet operativsystem. Jeg ved ikke nok om de forskellige versioner til at foreslå et frem for de andre, men har selv en maskine med Win98SE, som jeg er udmærket tilfreds med ift. ydelsen på maskinen.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 01:29 #8
Enig i "gentle_foxsvig's" kommentar ang. (Er De forvirret)*S*
Men læser vi spørgsmålet igen er der IKKE tvivl - det handler om opgradering af styresystemet.

For mig ville der ikke være tvivl. Der skulle en større maskine til som det første og dernæst ville jeg vælge at formatere inden jeg installerede XP.

Jeg har engang installeret XP på en 700MHz maskine med 256 MB-RAM. Den kørte nogenlunde acceptabelt - senere kom der flere ram i maskinen og det hjalp lidt på ydelsen.

Mit råd på den hardware - glem det - det er ikke besværret værd ;o)
Avatar billede henrik_a Nybegynder
05. april 2004 - 09:46 #9
OK - Jeg gemmer min XP-pakke til engang jeg får en større PC, og går på jagt efter et andet styresystem, så jeg kan få mit nye isenkram til at virke.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 11:04 #10
Takker mange gange for point og vil slutteligt tilføje, at jeg er overbevist om, at du dermed foretager den "rigtige" beslutning ;o)