Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
04. april 2004 - 13:33 Der er 11 kommentarer

Problem med Maxtor harddisk

For et halvt års tid siden købte jeg en 120 GB Maxtor harddisk.
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18946
Den kører bare klippestabilt, men så for kort tid siden opstod der et problem med den IDE kanal hvorpå den omtalte harddisk kører... Symptomerne var høj feber! Min P4 ~ 2.4 GHz ligger konstant på max load under overførsel mellem min boot disk (IDE 1) og Maxtor disken (IDE 2).
Det har den aldrig gjort før, men det er ikke så meget det der er mit problem. Jeg satte jo bare begge diske på den samme 'raske' IDE 1 kanal, men inden jeg gjorde det havde slettet nogle store filer på den omtalte harddisk som ikke blev registreret som fri plads. Der har åbenbart været tale om et dårligt signal på IDE 2 kanalen der har gjort at filen ikke blev registreret som slettet.
Nu kører mine harddiske så på den samme kanal, men hvad skal jeg foretage mig for at få Maxtor disken - som jeg er sikker på er i topform og helt uden fejl - til at vise den rigtige værdi for fri plads? - Den afviger med ca. 4 GB...
Avatar billede tubber Juniormester
04. april 2004 - 13:52 #1
Prøv at hente PowerMax fra maxtors hjemmeside og kør den......den kan måske give dig nogle informationer om hvad der er galt og hvad du skal gøre :)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. april 2004 - 14:09 #2
www.ultimatebootcd.com
Der er masser af disktools, også powermax.
Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
05. april 2004 - 20:47 #3
Okay, det her er meget mærkeligt.
I dag da jeg åbnede Windows viste Explorer den korrekte værdi for fri plads,
men jeg kunne ikke tro den sådan var kommet over det af sig selv
så jeg prøvede at kopiere en stor fil til disken og slette den igen
og ganske som før blev det ikke registreret som fri plads.
Jeg hentede så PowerMax og udførte en test af gangen
(jvf. http://www.maxtor.com/en/documentation/manuals/powermax_guide_en.pdf)
Da jeg havde udført 'Advanced Test (Full Scan Test)' var beskeden "Congratulations! Your drive is certified error free".
Det næste jeg så foretog mig var at udføre en fuld CHKDSK i Windows XP (altså den under boot) og der var heller ingen fejl.
Jeg begynder at tro, at problemet ligger i min Windows installation og det er meget mærkeligt for den disk hvorpå XP er installeret (også en Maxtor) har jeg ingen problemer med at oprette en fil og slette den igen... Der forsvinder ikke diskplads i Explorer!

I morgen prøver jeg at installere disken i en anden computer for at se om fejlen er 'system afhængigt'...

Men tak for jeres råd om PowerMax :D
Avatar billede fromsej Praktikant
05. april 2004 - 21:14 #4
Hmm, den er godt nok tricky.
Vend lige tilbage med et resultat, det er jeg spændt på.
Avatar billede dreamer_dk Nybegynder
05. april 2004 - 21:53 #5
vis det er kan en lovlevel format måske redde den endnu
Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
05. april 2004 - 22:08 #6
Jamen, det er jo ikke noget galt med harddisken ... det er et "psykisk" og ikke fysisk problem med disken :D
Avatar billede dreamer_dk Nybegynder
05. april 2004 - 22:12 #7
okey jeg havde bare et ligne problem med min 60 GMB hd og det hjælp da jeg lowlevel formaten den
Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
05. april 2004 - 22:17 #8
Hmm, men jeg har ikke lyst til at miste mine data og jeg har ikke lige en anden 120'er at lave backup på :O
Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
07. april 2004 - 00:59 #9
Hej igen

Problemet er løst :)
I dag da jeg satte disken i min lillebrors computer startede jeg med at få vist alle filer inkl. system i Explorer.
Der opdagede jeg så en Norton Recycled mappe i roden der lå skjult.
Så forstod jeg straks hvad der var sket.
Det var egentlig bare en dum ting som I selvfølgelig ikke havde oplysninger til at opdage...
Jeg kører Norton Antivirus 2004 og den har en - dårlig - indbygget feature der sørger for at filer man tror man har slettet helt stadig ligger et beskyttet sted.
Idéen er jo, at man ville kunne få filer tilbage der kunne være blevet slettet ved virus angreb, men jeg har nu aldrig haft virus så jeg sørgede for at slå den feature fra på alle diske. Da jeg så flyttede disken over på IDE 1 kanalen har den åbenbart troet det var en ny disk den skulle overvåge og derfor er der ikke blevet frigjort diskplads når jeg slettede filer :)
Avatar billede fromsej Praktikant
07. april 2004 - 20:01 #10
*S*
Godt du fandt ud af det, du lægger bare et svar selv og accepterer det, så her kan blive lukket igen.
Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
07. april 2004 - 20:08 #11
well, Norton sucks :D