Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 18:44 Der er 49 kommentarer og
2 løsninger

Fejlmeddelelser på ny-samlet PC

Jeg har været så naiv og tro, at jeg uden problemer kunne samle min egen PC... Det går (som antydet) ikke så godt, idet maskinen er ekstremt ustabil.

Jeg har haft grafikkortet mistænkt, men er ikke længere så sikker på, at det (kun) er her den er gal.

Jeg har fået installeret oprettet en partitionering som jeg har formatteret og installeret Win XP på.

Når jeg prøver at starte, får jeg forskellige fejlmeddelelser på en blå skærm.

Jeg får at vide at der er opstået en fejl, og at windows er blevet lukket ned for at undgå beskadigelse af computeren. Der angives forskellige årsager, bl.a. noget i retning af PAGE_ERROR_ON_NON-PAGED_AREA og

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

se evt. http://hjem.tele2adsl.dk/line_og_dan/ hvor jeg har lagt et billede af en fejlmeddelse.

Det er altså ikke den samme meddelse hver gang...

Hvis jeg genstarter begynder pc speakereren at bippe og skærmsignalet ryger. Først efter en pause kan jeg starte maskinen igen...

Generelt kører maskinen bedst efter en lang pause hvor den har været slukket, hvilket indikerer der er problemer med kølingen. CPU viser omkring 35 grader i BIOS, så det skulle ikke være noget problem.

Er der nogen bud på hvad der kan være galt?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 18:50 #1
Hvad for et bundkort CPU og ram har du?
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 18:53 #2
PC-chips M848A v.2.1 SIS748, Sokkel A
BArton 2500+
512 Elixir 3200DDR
Avatar billede peet-49 Novice
03. april 2004 - 18:55 #3
Har du husket, at loade setup optimal i bios.
Avatar billede kingomand Novice
03. april 2004 - 18:56 #4
Kan du starte i fejlsikret tilstand ?
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 18:56 #5
Jeg har prøvet både optimal og fail safe (tror jeg nok det hed, en meget lidt krævende opsætning som burde virke 100%) det lader ikke til at gøre nogen forskel.
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 18:57 #6
fejlsikret i BIOS eller windows?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 18:58 #7
jeg vil tro at det nok er dit bundkort måske.. eller dine ram.. for jeg har bygget en del maskiner, og der hvor jeg arbejder er vi ikke så glæde for SIS chipset fordi det ikke er altid de virker som man vil have dem til..
Avatar billede hottadpole Nybegynder
03. april 2004 - 18:58 #8
Den med IRQ not less or equal er velkendt og skyldes ram fejl. Har desværre set det for tit på min egen. Har du flere klodser i er det jo nemt at bytte rundt indtil den skyldige er fundet.
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 18:59 #9
Det lyder jo ikke så godt... Hvordan bliver jeg mere klog på hvad der er galt?
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 18:59 #10
Skal jeg teste ram i en anden maskine?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 18:59 #11
det kan du prøve
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:00 #12
jeg har kun een ramklods på 512... Har nogle gamle klodser liggende, men det er vist ikke DDR ram
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:00 #13
har du prøvet og bios opdaterer?
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:01 #14
Opdatere BIOS? Ved ikke helt hvad du mener, så det har jeg nok ikke... :-)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:02 #15
Sådan at din bios er opdateret til den nyeste, hvor produceten har været inde og rette nogen fejl
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:07 #16
Hvordan gør jeg det??
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:10 #17
det kan du gøre ved at gå ind på din producents hjemmeside, og så plejer der som reglt at være en guide til hvordan du opdatere din bios
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:47 #18
Det bliver vist lidt svært, eftersom det endnu ikke er lykedes at starte maskinen helt op...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:48 #19
men... har du mulighed for at testet computeren med nogen andre ram? eller at testet rammene i en anden computer?
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:49 #20
Ja, jeg tester grafikkort og ram i en anden maskine, men først i morgen.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:50 #21
okay.. for jeg tror at det er fordi at du har et SIS chipset.. så jeg tror det er bundkorts fejl her..
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:51 #22
er det så fordi bundkortet er inkompatibelt, eller er det fordi det er defekt?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:52 #23
det er nok fordi at det er inkopatibelt med nogen visse hardware ting.. Har oplevet med et SIS system der ikke kunne kører med et ATI Radeon grafikkort..
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:54 #24
lyder ikke så smart, men så er der vel ikke så meget andet at gøre end at købe et nyt bundkort...?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:56 #25
tja.. prøv lige og teste ram og grafikkort.. Men.. Hvis det var mig så ville jeg købe et nyt bundkort med nForce 2 eller VIA chipset
Avatar billede larskrimi Novice
03. april 2004 - 19:57 #26
Jeg var inde på producentens hjemmeside og fandt en opdatering til mit bundkort. Under release notes stod der:

BIOS CheckSum:0334h
file name:031201s.exe
1. Fix non-auto detect CPU Freq issue

Opdagede derefter at den detekterer min CPU som kørende med 1100 MHz, selvom det er en 2500+ (som kører med noget højere clockfrekvens). Kan dette være problemet? Der stod ikke yderligere om problemet.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
03. april 2004 - 19:58 #27
din pc skal jo køre 1833 MHz, så der er jo noget galt der..
Avatar billede dkken Nybegynder
04. april 2004 - 13:30 #28
Larslrimi, hvis du stadig arbejder på dette problem, kan jeg svare på dit sidste indlæg. Du skal læse din manual under CPU Clock / Overclock Select eller lign. Dit bundkort står sikkert på default, 100mhz, men hvis du køre Barton, er det vidst 166mhz du skal hæve den til. Det kan dog også være du kan gøre det i BIOS, men på mit bundkort skulle man gøre det manuelt. Held og lykke
Avatar billede larskrimi Novice
04. april 2004 - 21:30 #29
til dkken: Jeg arbejder stadig på min f***ing lorte PC ;-) Jeg prøver at se om der står noget i manualen. Jeg synes ellers jeg havde læst den grundigt, men det kan være jeg har overset det. MEn jeg regner ikke med det løser de øvrige problemer...
Avatar billede dkken Nybegynder
04. april 2004 - 23:55 #30
Nej, det er klart. Hvis du bor omkring kbh må du sige til. Jeg ved lige præcis hvordan det føles når ens nye pc ikke virker! Har siddet og arbejdet på min i 2 uger! Jeg fik den endelig op og køre som en drøm, indtil jeg får ødelagt mobo. PIS ;) men sådan er det. Det STÅR i din manual 100%. Du er velkommen til at spørge om hjælp hvis du skal guides igennem noget. Har du prøvet og formatere og lagt fx 98 eller ME ind? Eller bare reinstall af xp?
Avatar billede dkken Nybegynder
04. april 2004 - 23:58 #31
Hovsa, sidder lige og læser dit problem igen. Det problem havde jeg for en uge siden ;) Du kan evt læse mine posts, men reset bios, eller cmos, få bootet på windows og installer nyt xp. så køre det hele. Ellers brug ny cpu køler, måske en box.
Avatar billede larskrimi Novice
05. april 2004 - 12:03 #32
Jeg bor på Østerbro.

Når du siger jeg skal boote på windows, mener du så min installations CD? Jeg prøver at resette bios (med en jumper) og så prøver jeg igen.
Avatar billede larskrimi Novice
05. april 2004 - 12:36 #33
Nå, har prøvet at resette BIOS og boote fra CD. Får samme IRQ fejl. Så det hjalp ikke det store.
Avatar billede dkken Nybegynder
05. april 2004 - 14:57 #34
Nix, du skal formatere den hdd du bruger. Indtil det hele virker så bare ha 1 hdd forbundet. Formater, ikke med quick og så en gang fresh windows?
Avatar billede larskrimi Novice
05. april 2004 - 21:56 #35
Jamen jeg kan slet ikke starte min PC, hverken fra Windows install. CD eller på den installerede version af Win XP. Den dør inden jeg når nogen form for prompt. Så jeg får lidt svært ved at formattere harddisken...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
05. april 2004 - 22:48 #36
har du også tjekket din CPU temp? har du fået testet dine ram?
Avatar billede larskrimi Novice
06. april 2004 - 13:51 #37
Jeg har nu prøvet mine RAM samt grafikkortet i en anden maskine. Begge lod til at virke uden problemer. Min CPU temp. ligger omkrin 35 C, så det er ikke problemet.

Når der hverken er problemer med ram eller grafikkort, virker det vel mest oplagt at mistænke bundkortet...?

Eller kan det også være processoren, som den er gal med?
Avatar billede larskrimi Novice
06. april 2004 - 13:52 #38
Nå ja, problemet med forkert clockfrekvens er løst, nu viser den 1833 som den skal.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
06. april 2004 - 22:21 #39
jeg er næsten 100 % sikker på at det er dit bundkort det er galt med
Avatar billede backside Nybegynder
06. april 2004 - 22:28 #40
Har du prøvet at fjerne alt unødvendigt hardware for at udelukke de ting?
Avatar billede backside Nybegynder
06. april 2004 - 22:29 #41
Kan ike lige se at du skulle ha' skrevet det, men hvilken beep kode er det den kommer med? Korte, lange, gentagne eller hvad?
Avatar billede larskrimi Novice
07. april 2004 - 07:18 #42
Det er ganske korte bip, måske tre eller fire i sekundet. Og ja, jeg har forsøgt at fjerne så meget som muligt, også forsøgt med en anden harddisk, uden held.
Avatar billede backside Nybegynder
07. april 2004 - 10:05 #43
www.backside.dk/beep.php
Prøv at se om du kan finde beep koden.
Avatar billede larskrimi Novice
13. april 2004 - 22:40 #44
Har købt et nyt bundkort hvilket eliminerede alle problemer... Hvis nogen mener jeg skylder points, så læg et svar ;-)
Avatar billede backside Nybegynder
13. april 2004 - 23:32 #45
Ja, det er jo begrænset med svar i denne tråd. Underligt nok med den mængde point og indlæg. ;)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
14. april 2004 - 18:28 #46
Jamen... så ligger jeg da et svar..! ;) Godt du har løst problemet... hvad for et har du så bygget i nu?
Avatar billede backside Nybegynder
14. april 2004 - 18:35 #47
Spinder den som den skal nu?
Avatar billede larskrimi Novice
14. april 2004 - 18:50 #48
Jeg fik på tweakup.dk anbefalet et abit NF7 som værende stabilt og driftsikkert uden at koste en bondegård (580 kr). Det forekommer væsentligt bedre (det virker f.eks.!!!) men også mht. manual og opsætningsmuligheder i BIOS. Så jeg er en glad mand nu. Der kommer points i aften eller i morgen. Tak for hjælpen.
Avatar billede backside Nybegynder
14. april 2004 - 20:42 #49
Godt du fik den op at køre. :)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
15. april 2004 - 14:32 #50
Jep.. kanon bundkort.. så det kan du være gald for..!:)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
16. april 2004 - 12:35 #51
Takker for pointen... :)