Avatar billede daqutopia Nybegynder
03. april 2004 - 15:27 Der er 25 kommentarer

XP siger harddisken skal formateres?

Jeg har pt. 2 harddiske i min computer fra år 2000. Den ene er en 80Gb IBM - den anden en 20Gb IBM.
80'eren bruger jeg til alle mine vigtige ting, såsom skoleprojekter, festbilleder, designs til min hjemmeside og sådanne personlige ting. - Hvorimod 20'eren blot er til windows og nogle sløve programmer.

Jeg formaterede så her forleden 20'eren, da jeg tænkte det var på tide at få gjort op i alt det rod der lå.
Som så mange gange før, kobler jeg 80'eren fra (for at der ikke skal ske noget med mine vigtige ting), formaterer 20'eren (installerer windows 98, og derefter windows XP oveni) og kobler så 80'eren i igen.

Nu sidder jeg så bare med det problem, at XP nu mener at 80'eren ikke er formateret, og for at jeg kan benytte den, siger XP at jeg skal formatere den (kan simpelthen ikke komme ind på Harddisken).

Jeg har prøvet at rykke harddisken over i 2 andre computere, som begge melder samme fejl.

Håber inderligt i kan hjælpe mig (er på grædende knæ, da det er bittert hvis jeg mister ALT - har jo været så dum ikke at tage backup :/), og måske forklare mig hvad det er der går galt?

På forhånd tak
- Morten Jensen
Avatar billede ird Praktikant
03. april 2004 - 15:34 #1
jeg har kørt med 2 styresystemer på samme harddiskd. men på hvert sit drev. Om du kan få 3 til at køre ved jeg ikke, men prøv men husk hvert sin drev.
jeg havde sat opstarten til at jeg kunne vælge hvilket styresystem jeg ville køre
Avatar billede daqutopia Nybegynder
03. april 2004 - 15:36 #2
ird: tror ikke helt du har læst mit indlæg? - ved i al fald ikke hvad du svarer på.
Avatar billede darkside Nybegynder
03. april 2004 - 15:37 #3
Prøv med getdataback www.runtime.org det kan sikkert løse dit problem
Avatar billede ird Praktikant
03. april 2004 - 15:42 #4
Nej tænkte nok jeg tolkede den forkert undskyld!
Går iseng igen :)
Avatar billede ird Praktikant
03. april 2004 - 15:44 #5
http://www.krogh-hansen.dk/diskrecovery/

http://www.ontrack.com/

recover: http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/url.htm (bare tryk accepter)

Prøv at kigge hos IBAS - der er eksperter i at reetablere data, og har også en application til at WIPE data.
http://www.ibas.dk/datasletning/index.htm
Avatar billede ird Praktikant
03. april 2004 - 15:45 #6
"installerer windows 98, og derefter windows XP oveni"

Tror det var her jeg misforstod det :)
For mener ikke man kan have to styresystemer på samme HD samtidigt :)
Avatar billede zenze Nybegynder
03. april 2004 - 16:38 #7
Hvordan ser harddisken ud i Diskhåndtering?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2004 - 16:50 #8
hvis du har installeret en ny WinXP så har du misten retten til at se indholdet på 80Gb HDD.
Du skal ind og indsætte dit nye brugernavn i Egenskaber for haddisken, find Deling og sikkerhed, indsæt dit nye brugernavn - man får altid et nyt brugernavn når man installerer WinXP/2K på ny.
Avatar billede superanden Nybegynder
03. april 2004 - 16:54 #9
jeg havde samme problem, virkede på alle computere som ikek kørte xp.. ved ikek om det kan hjælpe dig at smide den i en anden computer gemme backup på den og så formatere, og så køre det hele over på den igen ...

det var sådan jeg gjorde !

der gemmer sig måske en lettere løsning derude, så jeg følger spændt med
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2004 - 17:24 #10
selvfølgelig kan man sætte den over i en anden computer, men da det kun er ejerskabet der skal overtages kan man lige så godt lade den sidde.

Hvis du ikke under Egenskaber kan se Deling og sikkerhed ska du starte stifinder/Explorer - gå ind i Funktioner/Mappeindstillinger/Vis - fjern fluebenet der hvor der står Brug enkel fildeling(anbefales)/Husk Anvend og Ok - Højreklik på 80Gb partitionen og vælg Egenskaber/Deling og sikkerhed - lav en ny Share og tilføj dit nuværende brugernavn, husk at krydse felterne af.
Nu skal det være muligt at få fat i data på drevet.
Avatar billede dewil Nybegynder
03. april 2004 - 18:16 #11
Synes det er værd at overveje kun at køre xp, 98 er altså en svær en at danse med, for du nævner jo intet om at du har 98 fordi du SKAL have det. Og dine data er IKKE gået tabt, lad være med at pille i din 80´r brug et at programmerne som ird nævnte, har selv stor succes med www.ontrack.com Jeg krydser fingre.
Avatar billede superanden Nybegynder
03. april 2004 - 18:16 #12
i mit tilfælde kunne man ikke se harddisken i windows.. derfor valgte jeg den overstående løsning
Avatar billede dewil Nybegynder
03. april 2004 - 18:31 #13
Man skal ikke have flere styresystemer bare fordi man synes det er sjovt, chancen for at der går lort i det blir kun større.
Avatar billede daqutopia Nybegynder
03. april 2004 - 19:35 #14
Jeg takker for de mange gode råd - jeg fandt en løsning i darksides forslag, nemlig at downloade "GetDataBack" på www.runtime.org.

Jeg har nok gjort det lidt uklart, jeg kører sådan set ikke med 2 styresystemer, jeg kørte 98 ind først, og installerede så XP oveni - grundet at xp cd'en ikke har det for snildt med at gå ind alene.

Endnu en gang tak til jer alle.

Mvh
Morten Jensen
Avatar billede dewil Nybegynder
03. april 2004 - 20:08 #15
Lad nu være med at lave dobbeltinstallation igen, hvis problemet er at du ikke kan boote fra XP-cd´n, så lav de seks boot-disketter som du kan finde her: http://www.tekweb.dk/download/utilities/bootdisks/bootdisks.php
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2004 - 22:29 #16
jeg troede det var ulovligt at henvise til en link med Microsoft bootdiske, men det er måske blevet tilladt?
Avatar billede dewil Nybegynder
03. april 2004 - 22:37 #17
Skal jeg ikke kunne sige, tror bestemt ikke der er noget ulovligt i det der? Ellers er jeg da ked af hvis det er tilfældet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2004 - 22:43 #18
der var en overgan hvor ekperterne henviste til en engelsk og en tysk link, her kunne man hente bootdiske til forskellige formål, en eller anden fandt ud at Eksperten kunne få en sag på halsen fra Microsoft, siden har et par uvidende henvist til de link der har boot- og startdiske.
Avatar billede dewil Nybegynder
03. april 2004 - 23:11 #19
Ak ja, stakkels microsoft, sidder der i kulden frastjålet alt, hvor er det synd! Hvad er der sker i vores samfund?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2004 - 23:34 #20
;o) ja, det er synd for dem ;o)
Avatar billede superanden Nybegynder
04. april 2004 - 00:03 #21
en bootdisk er copyrightet materiale ligemeget om microsoft er velhavende eller ej, så det er stadigvæk en overtrædelse af ekspertens reglement at henvise til en side der indeholder microsoft bootdisc's (eller andet copyrightet materiale for den sags skyld)

//Anders
Avatar billede dewil Nybegynder
04. april 2004 - 09:14 #22
Jeg er bange for at det bliver meget svært at drive eksperten.dk videre, hvis det ikke er muligt at henvise til sider hvor man kan købe software med copyright, men jeg kan godt se at hvis bootdisks skal udbydes, skal det ske hos microsoft som har rettighederne. Så skulle den ged vist være klippet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2004 - 12:05 #23
på den link du henviser til er det ikke muligt at købe et bootprogram.
Avatar billede dewil Nybegynder
04. april 2004 - 12:23 #24
Man skal ikke købe bootdisketterne, de er til fri afhentning hos microsoft i deres download-area, filen hedder: WinXP_DA_PRO_BF
Man krænker ikke nogen rettigheder ved at hente den når den er gratis, det gør man til gengæld i det øjeblik man bruger disketterne med en ikke betalt licens, der har du ret.
Avatar billede darkside Nybegynder
04. april 2004 - 14:24 #25
Hvis mit svar kunne bruges må jeg jo nok hellere smide et svar ;)