Avatar billede aanderskov Nybegynder
03. april 2004 - 01:52 Der er 14 kommentarer

Kan komme på nettet, men ikke gennem router!!

Har købt en OvisLink (elive) router gennem Zitech, og har nu prøvet ALT for at få vores to PC’ere på nettet. Det virkede med vores gamle D-link 604 router, men den døde:-( Begge PC'er kan komme på nettet individuelt, men ikke gennem routeren. Når det hele er sat op efter routermanualen, står der "LAN forbindelse tilsluttet" på begge PC’ere, men de viser begge "siden kan ikke vises", hvis man går på nettet.

Alle mine oplysninger:
Jeg har Tiscali abonnement (256/256) og en Cisco 677 ADSL router/modem.

Jeg har brugt den medfølgende ”Broadband Router” CD til at konfigurere routeren.
- Begge computere finder routeren (”router found”)
- Begge computere får tildelt DHCP automatisk.
- Der har været to fejlmeddelelser: 1) ”Can’t get WAN port IP of broadband router”. 2) ”Can’t send ICMP packet to internet”. Men det virker som om (den anden gang jeg forsøgte), at den blot skrev ”Can’t connect to internet”.

Den ene PC (”COMP1”) får tildelt:
IP = 192.168.1.3
Undermaske = 255.255.0.0
Standardgateway = 192.168.1.1

Den anden PC (”COMP2”) får tildelt:
IP = 192.168.1.4
Undermaske = 255.255.0.0
Standardgateway = 192.168.1.1

Begge PC'er har samme DNS primary og DNS værdier: 212.54.64.170/212.54.64.171

PING-resultater:
PING 192.168.1.1 VIRKER IKKE!
PING 192.168.1.2 VIRKER!
PING 192.168.1.3 VIRKER!
PING 192.168.1.4 VIRKER!
PING 212.54.64.170 VIRKER IKKE!
PING 129.142.20.35 VIRKER IKKE (DR’s hjemmeside)
Så det er som om netværket er sat korrekt op til at bruge routeren som adgang til internettet. Men den vil bare ikke gå på nettet.

Der fulgte et program med på CD’en, som kan ”finde” den lokale router og se indstillingerne for den. Her kan man se ”devise” navnet, som er lig med computernavnet samt diverse IP instillinger. Hvis jeg via CD’en har konfigureret routeren på min PC med navnet ”COMP1”, og leder efter routeren på den anden PC (”COMP2), finder den samme ”devise”-navn = ”COMP1”, og viser IP indstillingerne for ”COMP1”: Dvs. den viser her: Internet Port IP = 192.168.1.3. Hvis man ser inde under ”LAN-forbindelse” på ”COMP2” er IP’en dog stadig 192.168.1.4 (også når man opdaterer/reparerer forbindelsen). Ved ikke om det betyder noget?

I routermanualen står der, at man skal gå ind på adressen: 192.168.1.254, hvis man får problemer. Men her vil ”siden ikke vises”. Har prøvet at gå ind på en anden adresse: 192.168.1.2; men så skal man skrive et brugernavn og password. Ved ikke hvad det er??

Håber I kan hjælpe; som I kan se, har jeg prøvet en del!
Avatar billede strych9 Praktikant
03. april 2004 - 02:20 #1
”Can’t get WAN port IP of broadband router” er nok den du skal kigge mest på. Det lader til at routeren ikke har noget eksternt ip. Det siger den vel ikke noget om vel?
hvis i kan pinge jeres 2 maskiner på LAN indbyrdes og begge kan sende et ping til routerens interne ip, så skulle det være i orden.
Jeg har desværre ikke et intimt kendskab til Tiscalis net. Kunne være interessant at vide om de benyttede PPPoE til WAN opkobling eller lignende.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2004 - 02:28 #2
Det virker umiddelbart som om det er routeren der har problemer med at komme på internettet. - efter et hurtigt kig på Tiscalis hjemmeside, kan jeg se at de anvender: PPPoE-opkald (http://www.tiscali.dk/help/adsl/connection/article.jsp?content=143253) - Jeg vil gætte på at du skal konfigure din router til at foretage dette opkald. lige nu prøver din router sikert bare at hente en IP fra Tiscali - men det er ikke sikkert den får lov uden at anvende en PPPoE.

Da din standardgateway er 192.168.1.1 burde du kunne gå ind på denne adresse i en browser - eller måske er det den adresse du omtaler med brugernavn & password: 192.168.1.2.

brugernavn & password finder du i manualen - nogle gang skal man kun skrive password og lade brugernavns-feltet stå tomt.

Når du kommer ind, vil der være en konfigurationsmenu hvor du kan indstille PPPoE, men det kan også være du kan gøre det fra den CD du omtaler.

For at konfigurere din PPPoE skal du finde dine oplysninger fra Tiscali.

Dette er kun et gæt - men måske forsøget værd....

Kan du ikke huske om den gamle router var sat op med PPPoE?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2004 - 02:38 #3
Lad dig ikke forvirre af det link jeg sendte... det er beregnet hvis man har EN computer direkte på nettet uden router... - så er det nemlig computeren der skal foretage PPPoE opkaldet.

I dit tilfælde, hvor du har en router, er det routeren der skal foretage PPPoE opkaldet...
Avatar billede espersen Novice
03. april 2004 - 14:28 #4
Jeg kender ikke helt det Cisco 677 ADSL router/modem ; men hos flere udbydere er man nødt til at nulstille denne når man fx. skifter PC/netkort/Router ud, da nogle husker MAC-adressen.

Metode; SLUK både PC, Router og Cisco677 helt i 10-15 min. og tænd derefter det hele igen. Prøv og se om det ikke virker...
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2004 - 14:31 #5
espersen: ???
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2004 - 14:31 #6
Nårhh - glem ovenstående... :-)
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2004 - 14:32 #7
(Jeg havde lige gang i for mange tråde på en gang :-))
Avatar billede espersen Novice
03. april 2004 - 14:33 #8
er det lidt rodet ? (kender problemet fra Stofa, hvor modem'et skal nulstilles ved at slukke det i 10-15 min. førend den kan acceptere en anden MAC-adresse)
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. april 2004 - 14:34 #9
Jep - jeg er helt med....
Avatar billede espersen Novice
03. april 2004 - 14:34 #10
OK ;o)
Avatar billede nik- Nybegynder
04. april 2004 - 10:50 #11
Du skriver at du har en Cisco 677 router. Check WAN-LNK lampen: blinker den er der ikke forbindelse til udbyder, *lyser* den er WAN porten konfigureret og der er hul igennem.

Hvad er det for en model "OvisLink e-live" du har købt?

Tilslut 677'erens ethernet port til din computer med et krydset kabel. Kør IPCONFIG /release, IPCONFIG /renew, IPCONFIG /all, og check IP, subnet og DNS.
Hvis du ikke har et krydset kabel, kan du bruge LAN portene i din OvisLink router, men så skal du først i konfigurere den til *ikke* at være DHCP server.
Avatar billede sup3rbuck Nybegynder
09. december 2004 - 18:07 #12
For at komme på 192.168.1.2 skal du skrive ADMIN i brugernavn og password er det du bruger til windows, bruger du ikke nået til windows klikker du bare ok der popper muligvis endnu et vindue op, men skriv ikke noget bare OK..

Har selv samme router og køre med 4 pc'ere derpå og det virker fint
bortset fra jeg ikke kan finde ud af det møg ¤#"%!"#¤ PortForwarding mega "¤#&%"#
Avatar billede sup3rbuck Nybegynder
09. december 2004 - 18:09 #13
ei hvad sker der, tråden er fra 4/4 .. plat den ikke er "slukket"

god klaret aanderskov
Avatar billede espersen Novice
09. december 2004 - 18:58 #14
lad os alle smide et svar .... - så kan det eller de rigtige svar blive accepteret