Avatar billede mariaf Juniormester
31. marts 2004 - 16:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

C5, fejlkode 107, 109 og en Novell server

Vi snakker om en C5, version 3.00, nyeste kerne, alle SP og hotfix. Der køres med opstartsparameter -gv, -p- og -p5. C5 ligger på en Novell server, alle arbejdsstationer (4) kører Windows XP. Så vidt jeg har kunnet få oplyst, så er Novell-serveren version 4.9, og alle XP-maskinerne er opdateret med SP1 og diverse øvrige fix.

Den "smider" relationerne - f.eks. kan den pludselig ikke finde linierne til en ordre, eller ved udskrift ruller den i 100-vis af sider ud med samme varelinie, selv om der kun er en varelinie på ordren. Der ligger var-lag og usr-lag, men selv om vi fjerner begge lag, så opstår problemet igen og igen. Det er ikke muligt at genskabe det.

For et par dage siden gav den fejlkode 109. Chekc og fix uden tab af noget som helst, og 2 timer senere lavede den så nummeret med ordrebekræftelsen, hvor den på en given ordre bare skrev side efter side ud med samme varelinie. Genstart af lokal pc hjalp ikke, og det gjorde ændring af bruger heller ikke. I dag fungerede ordreebekræftelsen igen (uden at der var rørt ved noget som helst), men så kom der fejlkode 107 ved fakturering. Check, fix (uden tab af så meget som et komma) og reindexer, og så er vi kørende igen.

Databasen er ikke voldsom stor - 80 mb, og den har været eksporteret og importeret uden at det har hjulpet.

Nu er jeg udgået for idéer, og har brug for lidt input. Kan det være Novell-serveren, der spiller os et pus? Og hvad gør jeg ved det?
Avatar billede illemann Novice
31. marts 2004 - 17:27 #1
Jeg har samme problem blot med en konstellation der hedder
XAL, fejlkode 105,107 og en Novell server.
Vi har fået 2 nye maskiner med Windows XP og håbede indtil igår at det var
Novell clienten der var problemet, men nej den bragede sammen her til morgen.
Nu fjerner vi de 2 winXp pladser og prøver om det er det.
Det er XAL 2,80(dos), Novell 6, Clienter har vi prøvet 4,9 og 4,83 til xp.
Jeg skal nok vende tilbage når vi har prøvet uden XP et par dage.
Det er ikke sjovt da vi har en database på ca. 1,8 Gb.
Avatar billede bjarnemorsing Nybegynder
31. marts 2004 - 22:25 #2
Kopiere C5 ud på en lokal maskine og kør Check/ fix - samt reindex af hele dB, alle de opstartsparametre du bruger burde ikke være nødvendige. Bemærk Ved opdatering med SP1 + Hotfix 007 / 008 , der mangler et index i kartoteket Brugerprofil, på nogle installationer. ( Check at der er 2 index - kan ikke lige huske hvad de hedder )
Avatar billede mariaf Juniormester
01. april 2004 - 07:44 #3
Det er gjort, og det hjælper i flere timer, så er den gal igen. Det er ikke muligt at lade den ligge fast på en lokal maskine.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
01. april 2004 - 08:33 #4
Ved kun 4 samtidige bruger undrer det mig, hvorfor du udelukker (midlertidigt) at lade C5'eren ligge i et delt bibliotek på en af arbejdsstationerne? Der skal jo ikke ret meget batfils-programmering, der lægges i et sceduleret job, til, for at kopiere dagens arbejde tilbage til Novelen - så den kan tage backup.
Avatar billede mariaf Juniormester
01. april 2004 - 08:47 #5
Det er ikke et spørgsmål om backup, men om at det på Novell-serveren er muligt at tage harddiskene med hjem hver aften. De er hverken til at hugge eller stikke i på det punkt.
Men du har helt ret. Det ville være langt den nemmeste måde at påvise om det er Novell-serveren, der er årsagen. Men hvis det er, hvad skal der så til at få det til at spille?
Avatar billede dma Nybegynder
01. april 2004 - 09:14 #6
Jeg har selv haft en sag hvor vi med en XP mod en Novell server konstant fik problemer. Det viste sig at vaere den Novell klient som anvendtes der gav problemer. I sidste ende aendrede vi til Win2000 server og så koerte det!
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
01. april 2004 - 09:15 #7
Desværre ...

Efter Novel 3.5 kan jeg kun bidrage med en konstatering, at jeg kun har positive erfaringer med at erstatte serverenoperativsystemet med en Windows-et-eller-andet. Dem er der til gengæld mange af ...

Mht. at de gerne vil tage harddisken med hjem .... Der er vi jo i midlertid nået dertil at nogen har udviklet eksterne harddisk-enheder, der kan klistres på en USB-port ...

Jeg indrømmer, at jeg var noget spændt på, om jeg foretog årets fejlkøb, da jeg for et halvt års tid siden investerede 2500kr i en Maxtor 200Gb 7200 omdrejnings-dims. Men det er altså gjort godt og grundigt til skamme. Det duer - også til deling hen over netværket!

Så ved jeg selvfølgeligt ikke om bossen synes det er en fordel (eller ulempe) at vedkommende der slæber dimsen med hjem vil kunne arbejde videre - hvilket han/hun jo formentligt ikke kan i dag når det genererende OS er en Novel. Men en anden fordel man vil kunne argumentere for er netop at hvis de en dag opdager at nogen har ryddet virksomheden .... så vil de kunne komme op at køre igen på en 'aldi'-installation - fremfor at skulle få håndstrikket en ny Novel-server der med (lidt held) vil kunne bruge den disk de slæber frem og tilbage.

Good luck
Avatar billede mariaf Juniormester
01. april 2004 - 17:04 #8
Jamen hvor er vi enige :-)
Kundens holdning er bare, at det i hvert fald ikke er kombinationen af Novell og C5, der er noget galt med, det er C5.
Men jeg prøver at få ham til at investere i en bærbar harddiske - det er i øvrigt en af de bedste opfindelser, der er gjort. Meget nemmere ude hos kunderne, hvor man ikke skal slås med ntværksopsætninger osv for at koble på.

Jeg vil stadig gerne høre om løsninger, der ikke omfatter skift af server.
Avatar billede bjarnemorsing Nybegynder
01. april 2004 - 21:33 #9
du burde nok få din c5 til at køre fejlfri på et isoleret drev / maskinen inden du drager en konklusion.
Avatar billede hesko Nybegynder
01. april 2004 - 22:05 #10
Hvis fejlen opstår på $ tmpfiler:
Der hvor tempfil skrives, kan der være problemer. "Lost clusters" på harddisken.
Eller problemet kan være at Tmp biblioteket ikke er oprettet på maskinen. Check området hvor maskinen smider Tmp-filerne under er oprettet på maskinen.

Hvis tempfil ikke kan skrives på disken.
Rettigheder / Mangel på diskplads.

Andre mulige fejlårsager:

Diskproblemer
Såfremt der på server er defekte diske eller diske med påbegyndende cluster eller lign. problmer kan fremprovokere
"huller i databasen" og dermed ovenstående fejlkoder.

Omdirigerede blokke på Novell Server:
Såfremt der er diskproblemer på en Novell Server, og Novells diskværktøj Omdirigerede blokke er i brug, kan dette skabe "huller i databasen".
Ved brug af Native database må omdirigerede blokke ikke være i brug.

Netværksproblemer:
Defekte eller løse netkort, samt dårlige forbindelser kan også skabe "huller i databasen"

Strømsudving:
Strømudsving, stignede eller faldende kan også få server til at gå ned, og derved skabe "huller i databasen"
Avatar billede mariaf Juniormester
18. april 2005 - 22:16 #11
Til info, så lykkes det os fint at få C5 til at køre fejlfrit på en XP, på et eksternt drev, men ikke på Novell-serveren. Løsningen blev at lægge C5 på et eksternt drev, hvor kunden så selv sørge for back up til Novell.
Avatar billede illemann Novice
19. april 2005 - 08:16 #12
Vi har også lagt ovennævnte XAL ud på et ekstern drev. I vores tilfælde på en Win2000 server, som samtidig kører citrix for en filial. OG nu har den kørt nogenlunde stabilt i et års tid.