Avatar billede crx Nybegynder
31. marts 2004 - 14:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forstør et lille billed

Jeg har et lille billed på 200 px. x 200 px.
Jeg vil gerne have det lavet den om til en størrelse 1000 px x 1000 px.

Hvordan kan få det gjort UDEN af det bliver alt for grumset ?

//Crx
Avatar billede hcma Novice
31. marts 2004 - 14:58 #1
tror aldrig det kan blive godt.
Men prøv at sætte opløsningen og til min. det femdobbelte og giv det evt. lidt gausian blur
Avatar billede crx Nybegynder
31. marts 2004 - 15:02 #2
på wt nyt layer?
Avatar billede crx Nybegynder
31. marts 2004 - 15:02 #3
på et*
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. marts 2004 - 15:13 #4
man siger normalt at man ikke skal forstørre mere end til 125% - så dine 500% er nok lidt (MEGET) i overkanten. Men det kommer jo meget an på hvad det er for et billede. Hvis det er et logo eller lign kan man jo tegne det op med vektorere.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. marts 2004 - 15:19 #5
Det kommer lidt an på hvilken vers. af Photoshop du har.

Men det er en god regel at tage det i små bidder, f.eks. begynde med at sætte det op til 300x300 gem det som PSD-fil, gem det derefter som 450x450 ...gem igen gem som 750x750 gem ...og til sidst ...voila som 1000x1000 ...
Kvaliteten bliver absoult ikke god ..men du kan ikke gøre det bedre.
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. marts 2004 - 15:29 #6
Og så lidt filtre:
Start med at bruge Sharpen -> Unsharpe Mask:
Amount: 100% eller der under.
Radius: Under 3
Threshold: 1-10
Så skal vi ha' gendannet nogle pixels, så vi ikke har store blurry flader:
Noise -> Add Noise:
Amount: Højst 5%
Distribution: Uniform.
Intet hak i Monocromatic
Avatar billede sonnic Juniormester
31. marts 2004 - 20:38 #7
Avatar billede spochek Nybegynder
17. april 2004 - 17:53 #8
Generelt er det dog en dårlig ide at forstørre noget så voldsomt.
Hvis det er meget simpelt kan du trace det med vektorer, som du så kan skalere lige så vildt du har lyst til.
Ellers så må du ud og finde det sted det oprindelige billede kommer fra, og så scanne det ind igen.
Det er sådan en proffesionel ville gøre det.

Det der man ser i film hvor de bare kan blive ved med at forstørre og tydeliggøre et billede er kun noget man kan i film.
Avatar billede crx Nybegynder
02. oktober 2004 - 20:22 #9
.
Avatar billede snowball Novice
06. oktober 2004 - 09:50 #10
crx: Forklar venligst hvorfor du selv tager pointene når dit spørgsmålet må siges at være temmelig godt besvaret?

At det måske ikke længere er aktuelt, er ikke en gyldig grund til selv at tage pointene!

Snowball / CoAdmin