Avatar billede zed_one Praktikant
31. marts 2004 - 08:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

to submitknapper?

Er det muligt at ha to submitknapper i en form, hvor man så på modtagersiden, kan aflæse hvilken af dem der er blevet trykket på? - de skal begge sende til samme modtagerside.

er i tvivl om dette evt er et javascriptspørgsmål (man kunne forestille sig noget med nogle variabler der bliver sat via javascript?), men jeg prøver først her, hvis der nu findes en lettere løsning.
Avatar billede skg Nybegynder
31. marts 2004 - 08:40 #1
du kalder knapperne to forskellige ting f.eks:
<input type="submit" name="knap1" value="Dette er knap1" />
<input type="submit" name="knap2" value="Dette er knap2" />

På modtager siden kan du så checke om der er postet en variabel der hedder knap1 eller knap2. I ASP ( VBscript) ville det være noget ala:

Dim IsKnap1, IsKnap2
IsKnap1 = False
IsKnap2 = False

If Request.Form( "knap1" ) <> "" Then
  IsKnap1 = True
Else If Request.Form( "knap2" ) <> "" Then
  IsKnap2 = True
End If
Avatar billede zed_one Praktikant
31. marts 2004 - 08:47 #2
det lyder dejligt simpelt :) og modtagersiden er asp, så det er jo smukt.

grib!
Avatar billede zed_one Praktikant
31. marts 2004 - 08:57 #3
hm jeg testede det lige med følgene på modtagersiden:
if request.form("submit1") <> "" then
        response.write "1"
    else
        response.write "2"
    end if

hvilket konsekvent hele tiden kaster tallet "2" tilbage i fjæset på mig :)

mine submitknapper er son følgene:
<tr>
        <td height="20" align="left" colspan="3"><input type="image" value="opretplusprint" src="billeder/knap_opretplusprint.jpg" name="submit1" onmouseover="this.src='billeder/knap_opretplusprint2.jpg'" onmouseout="this.src='billeder/knap_opretplusprint.jpg'"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td height="20" align="left" colspan="3"><input type="image" value="opret" src="billeder/knap_opret.jpg" name="submit2" onmouseover="this.src='billeder/knap_opret2.jpg'" onmouseout="this.src='billeder/knap_opret.jpg'"></td>
    </tr>
Avatar billede skg Nybegynder
31. marts 2004 - 14:34 #4
det er jo heller ikke knapper du bruger der, men type="image"

Sådan en "knap" sender ikke en egentlig value afsted, men de kordinater hvor på den du har trykket - f.eks vil din kode sende "submit1.x" og "submit.y" afsted. Derfor skal du checke på disse ( .y og .x ), i stedet for kun "submit1".