Avatar billede jesmoe Nybegynder
30. marts 2004 - 16:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kamera, hvis billeder også skal bruges til tryk

Jeg står og skal til at købe et kamera, som vi i mit firma også skal kunne bruge til at tage billeder af produkter og bruge dem til tryksager. Jeg har kigget på et Nikon Coolpix 4300, men som jeg har også har diskuteret med en ven, så er jeg næsten 100% på at det kan bruges, så længe jeg ikke skal have noget meget over A3.

Men som altid bliver man tvivl og vil gerne lige bekræftes i at man har ret.

Hører gerne fra folk der har erfaringer eller gode råd, da jeg er vant til at lave forskellige former for tryksager, men det er rimeligt nyt for mig selv at skulle tage billederne
Avatar billede miss-g Seniormester
30. marts 2004 - 19:17 #1
Ja, du skal jo se på hvor mange pixels det er på. Jo flere pixels jo bedre kvalitet og jo større billeder kan man tage/lave.

Dernæst kan der være forskel på modeller/mærker - nogle laver flotte farver, nogle belyser bedre end andre osv.
Avatar billede jesmoe Nybegynder
30. marts 2004 - 20:23 #2
Jo, så meget er med altså pixel=større billeder og mener da også at 4 m.pixel burde være...ikke?
Men der jo også stor forskel på kameraerne udover pixels og jeg mener selv at det ovennævnte kamera er et suverænt køb til 2500,-

Men det jeg nok er mest ude efter er at der er en der fortæller mig at jeg har ret og det sagtens kan lade sig gøre.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. marts 2004 - 21:08 #3
Jo 4 pixel er nok fint. Ifølge bladet "Komputer for alle" kan man tage billeder optimal kvalitet i størrelsen 20 x 30 cm (ca. A4) størrelse.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. marts 2004 - 21:16 #4
Nikon Coolpix 3700 klarer sig mægtig godt i en test her:
http://www.digitalmagasinet.dk/showtest.asp?ID=11&side=10

Så den model du har valgt er nok ikke så ringe endda *S*

Ser lige om jeg kan finde flere test på din model.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. marts 2004 - 21:25 #5
Ham her skriver dit kamera er egnet til nybegyndere og avanceret amatører *G*
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/nikon4300.html

Bedømmelser fra edb-priser:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19948&Bedom=true

Tror sgu ikke du går helt galt i byen med det kamera. Har selv et Olympus, som jeg er meget godt tilfreds med *S*
Avatar billede jesmoe Nybegynder
31. marts 2004 - 09:14 #6
Tak for din hjælp....er helt overbevist :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. marts 2004 - 10:08 #7
Bare lige til orientering:

En RGB-fil til tryk-format A3 kræver 49,8 MB
En RGB-fil til tryk-format A4 kræver 24,9 MB

...et kamera som Nikon Coolpix 3700 har 3.17 MB effektive pixels, altså en fil-størrelse i RGB på 9.5 MB

Så tryk i A3 ...uha uha
Avatar billede jesmoe Nybegynder
31. marts 2004 - 12:15 #8
Hvor store billeder kan kameraet så bruges til?
Det er et meget nyt område for mig, så jeg har vist brug for lidt hjælp :)
Og skal man overhovedet vælge det kamera eller er der et bedre alternativ?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. marts 2004 - 12:53 #9
Du skal stille dig spørgsmålet, hvor stort skal jeg trykke det ???, derefter kan du beregne tilbage hvor stor en chip du behøver i kameraet.

Hvis du skal arbejde med A3 i offset-tryk, skal du ofre minimum en kr. 15.000 + moms på et kamera ....gerne mere.
Avatar billede suxor Nybegynder
04. april 2004 - 19:54 #10
Heh, det er jo ikke kun hvor mange mega pixels, det er relativt nemt at lave et kamera med mange pixels, og det har producenterne udnøttet. Man skal også huske at kigge på andre ting som, funktioner, ccd chippens størelse osv.