Avatar billede mrgarcia Nybegynder
30. marts 2004 - 15:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

LCD eller plasma?

Hvad er egentlig foreskellen på en LCD og en plasma skærm???
jeg stå og skal købe ny tv.... Hvad skal jeg vælge?? Er der nogle mærker der er bedre end andre???
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 15:11 #1
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 15:16 #2
Avatar billede keysersoze Guru
30. marts 2004 - 15:22 #3
Jeg har lige fået en plasma efter store overvejelser. Plasmaen er længere fremme end LCD og så er den pt billigere end LCD uden det går ud over kvalitet. Jeg kan efterhånden ikke huske hvad der gjorde jeg valgte LCD fra udover den lidt højere pris så det kan jeg desværre ikke svare på. Man kan selvfølgelig sammenligne LCD-tv'et meget med LCD som computerskærm bare en del større - plasmaen består af levende gasceller og fungerer derfor anderledes - bla. ekstrem hurtig opdatering.

Hvis du køber plasma skal du være meget opmærksom på kontrastforholdet - det skal være ret højt (min. 2000:1). Kontrastforholdet bliver mindre med tiden pga nogle af cellerne dør og samtidig vil et lavt forhold gør at specielt sorte farver ikke er helt så sorte som man kunne ønske.

Ud fra mine erfaringer vil jeg anbefale et Panasonic - man kan spare mange penge ved at købe et noname, men deres forretning går somregel på at købe ældre paneler af andre og så sætte deres eget design på, så på den måde får man et forældet tv man formentlig hurtigt bliver træt af.

Før jeg købte var jeg aktiv i mange fora med speciale i HIFI - jeg kan desværre ikke huske nogle links nu, men de fleste steder fik jeg meget gode råd.
Avatar billede keysersoze Guru
30. marts 2004 - 15:29 #4
jeg kan lige prøve at kigge når jeg kommer hjem - kan være jeg stadig har nogle links liggende der
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 15:31 #5
velbekomme :)
Avatar billede keysersoze Guru
30. marts 2004 - 17:52 #6
Jeg kan desværre ikke finde nogle af de links jeg brugte til oplysning - kun til steder hvor de havde interessante varer :o/
Avatar billede mrgarcia Nybegynder
30. marts 2004 - 18:50 #7
Mange tak for hjælpen nu har jeg noget at tænke over