Avatar billede dex_dexter Nybegynder
30. marts 2004 - 14:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

erstat radioantenne på bil med wlan antenne

findes der en måde hvorpå jeg kan erstatte radioantennen på min bil med en antenne jeg kan sætte til min bærbare pc?
jeg vil gerne have adgang til mit trådløse netværk fra bilen et lille stykke fra huset, og jeg hører alligevel aldrig radio, så det kunne jo være oplagt at skifte dem ud, men findes det?
i så fald, hvem sælger dem og hvad koster de?
Avatar billede the_legend Nybegynder
30. marts 2004 - 14:43 #1
Hvis man ser logisk på det burde det kunnen lade sig gøre at sætte sådan en på.. Men hvorfor så ikke bare sætte et trådløst netkort i din bærbar så kan du da hente signalet inde fra hytten?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
30. marts 2004 - 14:52 #2
problemet er at når man sidder derinde er man omgivet af det metalskjold man normalt kalder et tag, det skærmer rimeligt meget, så der går en del signal tabt det.
og jeg har et netkort indbygget i
Avatar billede scb Praktikant
30. marts 2004 - 16:56 #3
Nu er det sådan at frekvenserne i et trådløst netværk er ca. 10 gange så høje som til en FM radio, så antennen skal være specielt beregnet til formålet.
Hvis det ikke er specielt grej (dyrt), skal du ikke regne med at det rækker længere end 50-200 meter, men du kører måske meget rundt om huset ;-)

http://www.thiim.com/asp/vare.asp?vnr=38753&snavn=1NETRAN&kat=computer
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=13230
-SCB
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
30. marts 2004 - 18:48 #4
scb, jeg ved udemærket hvordan trådløse netværk virker, jeg har en del styr på generel radio frekvensteori, men problemet er at jeg ikke kender nogen firmaer andet end danbit der har lavet sådan udstyr og de koster mere end min bil gør.
men den antenne kunne godt ligne noget, men jeg det skulle undre mig om jeg er den eneste der har overvejet der her så derfor må der da være nogle beslag der passer på bilen.

jeg regner med at jeg skal bruge noget andet antenne kabel fra antennen og ind i bilen?

det er til et forsøg jeg har gang i med et lille alarm system :)
Avatar billede colabund Nybegynder
31. marts 2004 - 21:07 #5
Sjovt nok, jeg har også luret på at få en WLAN antenne på min bil.
Dog af andre grunde end Dexter´s.
Det nærmeste jeg er kommet er en udendørs WLAN-antenne med tilhørende kabel, som kunne erstatte den ene antenne på en Linksys WAP11.
Så kunne man måske forestille sig, at den afmonterede antenne fra linksys´en kunne monteres på bilen, men så mangler man stadig noget at tilslutte den anden ende af kablet til...???
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
05. april 2004 - 11:01 #6
jeg har snakket med et par radio folk, og de ville anbefale mig at få sat en anden antenne på bilen, sådan at der er 2 da det er umuligt at få en wlan antenne der passer i stikket ved den anden, så det vil jeg da forsøge
Avatar billede colabund Nybegynder
05. april 2004 - 11:29 #7
Hvilken antenne vil du bruge, og hvordan vil du forbinde den til Computeren???
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
05. april 2004 - 13:45 #8
jeg køber mig en extern antenne på de der 2.4 ghz eller hvad det nu kører på, du kan købe dem mange steder hvor de sælger trådløst udstyr, jeg forbinder dem til computeren ved hjælp at et lille stik der sidder i bunden af den
Avatar billede skrewz Nybegynder
11. april 2004 - 17:50 #9
Jeg vil lige indskyde, nu da jeg ser denne artikel om 70km, at det er teoretisk muligt, men at man i Danmark skal begrænse sin udstråling til et betemt niveau. Dermed bliver den maksimale praktiske rækkevidde på cirkus 5 km.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
20. maj 2004 - 14:12 #10
... du skal også lige huske på at ved 2.4GHz skal du se til at dine kabler er af ordentlig kvalitet.
Det er ikke vhf (normal bilradio) du kører ;-)

den sender kun med et par mW, men alligevel kan du med det rigtige udstyr komme et stykke (retningsbestemt osv.)
licensen til wireless tillader så vidt jeg ved faktisk højere sendeeffekter.