Avatar billede xabbu Nybegynder
30. marts 2004 - 14:25 Der er 14 kommentarer

Køb af ny computer til hjemmebrug

Jeg ved godt at dette spørgsmål er i en anden kategori, men kan ikke finde ud af at lukke det.

Da min nuværende computer ikke har det helt godet mere, er jeg på udkig efter noget nyt, men synes der er utroligt meget at vælge imellem, så ville gerne lige have lidt råd. For har ikke lyst til at bruge en masse penge på de dyre modeller hvis man slet ikke har brug for så meget.

Min computer skal primært bruges til:

- Skoleopgaver
- Chat / internet
- Programmering
- Spil ( Dog ikke store spil som Quake III osv, men spil som The Sims, og ja, spil som alle computere kan køre)

Den må gerne være fremtidssikret, altså jeg har ikke lyst til om 2 år at skulle ud at købe helt nyt igen pga. at tingene enten er forældede eller bare ikke virker. Det ville være rart hvis den ihvertfald kunne holde i min studietid de næste 3-5 år.
Jeg har selv DVD-drev, brænder og harddiske samt tastatur og mus.

Jeg har kigget lidt på nogle sider, og er kommet frem til at det nok skal være en AMD Barton 2500+ eller en Pentium 4, men prisen på disse to er jo meget forskellige, så det er lige med hvad jeg egentlig har brug for.

Regner med min. 512mb DDR-ram.

Jeg har kigget på følgende på edbgiganten.dk :

AMD Barton 2500+
512mb DDR400 PC3200
ASROCK K7S41 GXBUNDKORT (AMD)
FSB 400/333/266/200 / DDR333 /SIS 741GX
40 GB HARDDISK 7200 RPM ATA133
52x SPEED CD-ROM DREV
DISKETTEDREV 1.44 MB
64 MB 3D ONBOARD GRAFIKKORT
AGP X8
2X PCI SLOT
5.1 KANALS LYDKORT
10/100 MBIT NETKORT
300 WATT STRØMFORSYNING
4x USB 2.0 + 2x USB I FRONTEN

Alt dette til 2989 kr.

Så har jeg på T-data.dk kigget på en office PC 4 :

GeForce 4 MX480 64MB grafikkort M/TV-OUT
5.1 kanals surround lyd
512MB DDR PC3200 RAM
AMD BARTON 2500+ Processor
333MHz Front side bus
40Gb Silent fluid Harddisk 7200RPM ATA 133
52X CD-Rom
ASRock K7S8X bundkort
1 x seriel stik
1 x Paralel stik
4 x USB2.0 bagpå
1 x Game / Midi
1 x 5.1 kanals surround lyd
1 x 10/100 MBIT netværk RJ45
3 x DDR sokkel (MAX 3GB DDR RAM)
1 x AGP X8 slot
6 x PCI 2.2 slot

Alt dette til 2695 kr.

Det samme, dog uden GeForce grafikkort koster 2395 kr.

Er der noget af dette I ikke kan anbefale, er det noget man har brug for når den bruges til det den bruges til osv?

Jeg er også på udkig efter en 15 eller 17"  TFT skærm så hvis nogen kender et godt sted hvor der er tilbud på sådanne så skriv endelig også :)

Håber på nogle svar :)
Avatar billede rasm Nybegynder
30. marts 2004 - 14:31 #1
Tjja hvad med at lade være med at købe samlede pakker?
og sammensætte den selv?
og hvad med at tage et kig på celeron? (ganske udemærket proccessor til ingen penge)
Avatar billede xabbu Nybegynder
30. marts 2004 - 15:02 #2
Hvis man selv sammensætter bliver det mindst ligeså dyrt. Det har jeg prøvet og i de fleste tilfælde blev det faktisk dyrere.

Jeg er blevet kraftigt frarådet at købe Celeron, og har hørt fra mange at det ikke er en "god" processor, men du har ret, den er meget billig :)

Men ville mere høre hvad folk herinde mener man har brug for i en situation som min.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
30. marts 2004 - 15:42 #3
Hejsa
Jeg ville tage den nederste - mest pga. prisen og grafikkortet. Til de behov som du beskriver vil begge computere vaere glimrende.

Mht. Celeron processor: Det er det daarligste koeb man kan goere - den er SA langsom, og det kan langs bedre betale sig at koebe en AMD XP saa:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028

Skipper
Avatar billede rasm Nybegynder
30. marts 2004 - 15:54 #4
der er du forkert på den skipper!
jeg har da en celeron og den er mindst ligesågod som en p4
Avatar billede egidiussen Nybegynder
30. marts 2004 - 15:58 #5
Saa kig lige de test som jeg henviste til !
Avatar billede xabbu Nybegynder
30. marts 2004 - 15:59 #6
Eqidiussen: Mange tak for svaret :)
Jeg har også hørt at celeron skulle være meget dårlige og da de ikke er MEGET billigere end AMD er det bedre at købe dem. Men der er da nok nogen som har gode erfaringer med celeron, det skal da ikke kunne udelukkes.
Avatar billede rasm Nybegynder
30. marts 2004 - 16:06 #7
tjjaaa måske men jeg syntes de er fine
ved i hvorfor de hedder celeron?:
det er oprindelige p4 hvor de har fundet fejl og så gearet dem ned så fejlende ikke kommmer defor er de billige og gode..!
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. marts 2004 - 16:51 #8
køb dog delene på EDBpriser.dk og saml den selv, så får du en maskine du selv kan justere optimalt og det vil blive lettere at skifte dele ud, hvis noget går i stykker eller svigter.
Det bliver nok ikke billigere, men hold da kæft en skøn fornemmelse når den virker ;o)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
31. marts 2004 - 01:25 #9
rams: den teori tror jeg simpelhen ikke paa - har en en referance?
Avatar billede rasm Nybegynder
31. marts 2004 - 12:31 #10
det er ikke en teori men fakts!
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2004 - 12:36 #11
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2004 - 12:39 #12
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2004 - 12:41 #13
Avatar billede egidiussen Nybegynder
31. marts 2004 - 13:42 #14
Jeg synes nu stadig at du drager noget forkastet konlusioner udfra de artikler - har du et direkte citat som underbygger din teori?

Hvis du hellere vil forklare det "realtime", saa er mit msn: egidiussen2001@hotmail.com - dog er jeg online paa lidt underlige tidspunkter fordi jeg bor pt i Asutralien som er 9,5 time foran DK.