Avatar billede chrd Nybegynder
29. marts 2004 - 20:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Linux, nybegynder

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at køre linux eller lindows.
Jeg ved intet om Linux eller lindows!! Hvad kan i anbefale?? - hvad er nemt at gå til?

Mvh ChrD
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2004 - 21:03 #1
Lindows er en speciel Linux distribution som ligner Windows.

Der er mange forskellige distributioner at vælge imellem.

Jeg foretrækker Redhat.

Men derer også mange Mandrake brugere.
Avatar billede chrd Nybegynder
29. marts 2004 - 21:12 #2
k..

hvad er nemmest at finde ud af? - mest logisk for en nybegynder?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2004 - 21:15 #3
Jeg tror ikke at der er den store forskel.

Hvis du kun kender Windows skal du være indstillet på at bruge lidt tid
på at lære Linux.

Det er ikek så svært, men det tager lidt tid.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
29. marts 2004 - 23:17 #4
JO, der er!
Hvis du bare vil lugte til linux så hent knoppix.
Knoppix er linux på en CD... ingen install. Bare sæt CD'en i og start op i linux. Du kan faktisk køre knoppix uden nogen harddisk!
Alt læses fra CD'en, så det går naturligvis meget langsomt at starte programmer... Men er godt som udgangspunkt, for der er ingen risiko.
Du kan naturligvis ikke gemme noget, da du ikke kan gemme på en CD.

Hvis du vil gå hele vejen og lægge linux ind på din harddisk, så vælg Fedora( som før hed RedHat) eller Mandrake. Jeg kender bedst Fedora, men har hørt mange gode ting om mandrake. Fedora og Mandrake er ca. lige nemme.
www.linuxiso.org er et godt sted at kigge... Men prøv at start med Knoppix.

PS. Du vil ikke køre Lindows...
Avatar billede chrd Nybegynder
01. april 2004 - 20:24 #5
jamen tak for svaret!!

jeg kommer nok igen hvis det er noget!!