Avatar billede tji Nybegynder
29. marts 2004 - 13:23 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Bundkort - ASUS eller EPoX?

Hej.
Jeg skal ud og have et bundkort, men har ikke så mange penge at give, så har kigget på disse 2:
ASUS A7N8X-X
( http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=310426 )

og
EPoX EP-8RDA3i
( http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=27614 )

Leder efter et ordentligt svar. Du behøver ikke nødvendigvis at have prøvet de specifikke kort, men bare at have arbejdet med begge slags.

Siger tak på forhånd.

// Chee
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 13:35 #1
Ikke 200 point værd :)
Jeg har selv prøvet Asus'en og er meget tilfreds men kortet.
Men begge kort er sådan set okay, men af erfaring taler Asus højest til mig.
Begge kort trækker op til PC3200  og begge har FSB på op til 400
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 13:38 #2
Asus har dog 6x USB 2.0 Porte mod 5 på det andet, men igen det er små ting.
Begge kort har Nvidia Nforce 2 chipset så heller ikke meget der.
Dog er der ikke RAID på Asus
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 13:39 #3
Ups der er heller ikke mulighed for SATA på Asus ogheller ikke onboard grafikkort hvis du ikke har et andet? :)
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 13:40 #4
Asus har heller ikke FIREWIRE eller BLUETOOTH, men ved ikke om det gør dig noget
Ville stadig tage Asus
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 13:42 #5
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=tji&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

PS. Håber du husker at kikke dine gamle tråde gennem og give fortjent feedback til de brugere der har hjulpet dig, eller luk dem igen.
Avatar billede chalde Seniormester
29. marts 2004 - 13:44 #6
Et minus ved a7n8x-x kortet er, at det ikke har dual channel ddr, hvilket epox´et har.
Dual channel = 2 ens ramklodser giver dobbelt båndbredde.
Avatar billede tji Nybegynder
29. marts 2004 - 14:36 #7
Det i har skrevet indtil videre vidste jeg godt.
Ville mere have nogle meninger omkring stabilitet.

Netop derfor jeg mener, det er 200 point værd, da man ikke blot kan læse sig frem til det på nettet.

ird - Du har som du skriver ikke prøvet EPoX, men selvom EPoX'en har meget flere features, vælger du alligevel ASUS som du selv bruger, hvilket ikke ligefrem gør dig objektiv.

Undskyld hvis jeg lyder lidt led, men nu er det jo sådan at jeg bedte efter en, der havde arbejdet både med ASUS og EPoX
Avatar billede tji Nybegynder
29. marts 2004 - 14:43 #8
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=tji&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on <- Kigger du dem igennem er der ingen point, der mangler at blive givet ud. Jeg har givet de point ud til dem, jeg mener fortjener det. Så er der mange, som blot har givet en kommentar, som jeg jo umuligt kan Acceptere. :)

// Chee
Avatar billede martinowitz Nybegynder
29. marts 2004 - 14:46 #9
Hey TJI

Rolig nu - IRD prøver bare at hjælpe .....................

Men tilbage til dit spm.: Jeg har arbejdet med begge bundkort, og til Intel processorer synes jeg at Asus's bundkort er bedst, og til AMD processorer at Epox er bedst.

Og her gælder det stabilitetsmæssigt/performance mæssigt, dog vil du kunne finde lige så mange meninger om dette, som der er brugere på Eksperten ;-)

/Martin
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 14:46 #10
Du behøver ikke nødvendigvis at have prøvet de specifikke kort, men bare at have arbejdet med begge slags.---> sgu da umuligt! Jeg har da prøvet totalt mange kort med samme spefikationer, bare IKKE fra EPOX. Og om det ikke gør mig objektiv, tja giver dig mine bedste råd, og så er det op til dig om du vil følge dem ikke sandt

Hvad angår dine andre uafsluttet tråde, så bed da folk smide et svar eller amid selv et og acceptere det
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 14:48 #11
Martin--> Jeg har kun Asus til mine AMD'er og kan ikke se de skulle være dårligere til det :)
Som med alt andet er det en smagssag. Nogle kan lide skoda og andre WW
Nogle kan lide Intel og andre AMD
Nogle kan lide Asus og andre ikke *G*
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 14:49 #12
http://www.eksperten.dk/spm/235479

du tror heller ikke seriøst at folk smider flere svar i en tråd den er fra 2002 *G*
Smid et svar selv i dem og luk dem eller bed dem der har hjulpet dig smide et. Gør det nemmere at få hjælp en anden gang
Avatar billede tji Nybegynder
29. marts 2004 - 15:34 #13
Jeg slapper helt af, men mener blot. Der kommer omkring 3-4 gode specifikationer på kortene, som ASUS-kortet ikke indeholder, men du mener alligevel at ASUS'en er den bedste? :)

Mht. den post fra 2002, må jeg nok give dig ret, men skriver som sagt. Grunden til, at de ikke er blevet lukket er blot at jeg ikke har haft tid.
Avatar billede tji Nybegynder
29. marts 2004 - 15:35 #14
Siger tak for hjælpen til jer begge.
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 15:38 #15
`Bør vi ikke dele Martin???
Avatar billede ird Praktikant
29. marts 2004 - 15:40 #16
hvis du har tid til at oprette spørgsmål som har du også tid til at lukke dem.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
29. marts 2004 - 20:50 #17
IRD > Med hensyn til at dele pointene, lader jeg det op til TJI

TJI > Har IRD fortjent point ??

/Martin
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 07:37 #18
troede bare du var fair og delte med chalde og mig meen ok!
Avatar billede martinowitz Nybegynder
30. marts 2004 - 13:30 #19
IRD > I kan dele pointene mellem jer - så kan i få 100 hver, er egentlig ligeglad .................

Tænk at nogen er så point liderlige - fatter det simpelthen ikke.

Opretter et spm. senere idag, så kan i bare svare !!

/Martin
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 13:35 #20
nej nej det betyder da intet, det var mere måden :)
Bare behold dem
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 13:38 #21
*G* nå der skruede du ned for karma til mig
Kik ud på solen og tag ikke det hele så alvorligt!

ak ak ak
Avatar billede espersen Novice
30. marts 2004 - 13:56 #22
har et Epox 8rga+ med barton 2500+ - udemærket MoBo; Stabilt + nemt at OC

Hvis du vil OC: der er ikke et automatisk OC-program - så det kan da tage lidt tid at finde de mest optimale indstillinger.

Jeg har dog arbejdet lidt med varmen, hvilket dog har vist sig nok primært at skyldes manglende luftgennemstrømning i kabinettet - jeg har sat en lille fan på Northbridgen (som klarer onboard-VGA Gforce4MX - ca. 5000 point i 3dMark2001SE) Køber et større VGA, når spil m.v. kræver det / ny teknologi + spil understøtter det (DX9 m.v.)

Det har alle tænkelige muligheder for indstilling af FSP, Multiplier, Ram-mhz, Volt, Vcore, Dimm - fx. er min Barton automatisk unlocked (men dette gælder ikke for alle Epox-bundkort - fx. 8rda mener jeg ikke er.

Men jeg synes at du skulle tage et kig på især denne side;
http://www.8rdafaq.com/  her er der masser af oplysninger og meninger

her er et Overview over Epox-kortene:
http://www.motherboardfaqs.com/article.php?23.255

Ved køb så husk at få en af de seneste revision!

Mit er rev 1.0 mener jeg - men er absolut tilfreds.

Her er lige et par tests:
3dMark2001SE: http://service.futuremark.com/compare?2k1=6710249
PC-Mark2002  : http://service.futuremark.com/compare?pcm=1332862

Vedr. PCmark2002:
RAM : Har DDR 2700 ram (anbefaler at du tager 3200 !!)
HDD : De gode point skyldes sikkert Maxtor 120 GB HDD med 8 mb cache

Lidt flere links der er nyttige:
OC mm.: http://forums.extremeoverclocking.com/forumdisplay.php?s=1945ac310b633ca9a66cd5c3332a9679&forumid=70
OC mm.: http://www.aoaforums.com/forum/index.php?s=

Vedr. test og indstilling af mit onboard VGA:
http://www.overclockers.com.au/article.php?id=147422
Avatar billede martinowitz Nybegynder
30. marts 2004 - 14:58 #23
Har skruet din karma ned IRD - bare givet dig en kommentar med på vejen ;-)

/Martin
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 15:00 #24
Nope den er skruet ned fra 100 til 75 men det er helt ok :)
Avatar billede ird Praktikant
30. marts 2004 - 15:54 #25
Så tilføjer du lige en stikpille mere Martin! Slap nu liiige af igen ok