Avatar billede triplebeex Nybegynder
29. marts 2004 - 00:04 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Denver DVD-438 beskærer billedet. Er det normalt?

Hej der,

jeg har lige investeret i min første DVD-afspiller, en Denver DVD-438, som jeg er godt tilfreds med pånær én ting: Den beskærer billedet ved afspilning af DVD-film!

Jeg kan konstatere dette ved at pause billedet, og så zoome ud (til f.eks. 1:2). Det udzoomede billede er mere aflangt, og det er tydeligt at der beskæres i venstre og højre kant ved 1:1 zoom. TV'et jeg benytter er et ganske normalt 28".

Maskinen har tre forskellige skærmindstillinger:
- PS (Pan & Scan)
- LB (Letterbox)
- W (Widescreen)

PS og LB opfører sig 100% ens på denne afspiller (hvilket undrer mig lidt). De indsætter en sort bjælke i top og bund, men ved udzoom som beskrevet ovenfor er det tydeligt at siderne er beskæres ved normal zoom. Kun ved udzoom opnås altså et totalt ubeskåret billede - det er desværre bare ikke godt nok at skulle se på et billede i 1/2-størrelse.

Jeg har også prøvet at afspille koncert-DVD'er, altså optagelser som er født til afspilning på en TV-skærm i modsætning til biograffilm. Samme problem.

Er dette en generel DVD-ting, eller er det en Denver-feature?
Avatar billede shocino Nybegynder
16. april 2004 - 07:14 #1
det er normalt det kører 4:3/16:9 altså widescreen
Avatar billede triplebeex Nybegynder
16. april 2004 - 19:03 #2
Lukket