Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 18:47 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Moms.... Noget fanden har skabt.....

Jeg sidder og fedter med et administrations modul til en hjemmeside.
Jeg har i min Database(PrisDB) en kolonne der hedder Pris_U_Moms og en der hedder Pris_M_Moms. Begge bliver hevet ud på forsiden til et billede sammen med en teskt.
På admin siden kan man så redigere teksten til billedet, samt indtaste prisen uden moms. Når man så klikker på Opdater database, tilføjes de forskellige data til databasen, men momsen fejler totalt for mig.
Måden jeg finder momsen på er sådan:
MomsPris = Prisen_U_Moms * 1.25

Men er prisen på genstanden 10 kr. bliver beløbet med moms 1250 Kr. Sikkert noget skatteministeren vil blive glad ved :-)

Men hvad gør jeg galt ????

KFC
Avatar billede a-torsten Nybegynder
06. februar 2001 - 18:53 #1
momsPris = Prisen_U_Moms + Prisen_U_Moms/100*25

Virker den..??

-Anders
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 18:57 #2
Nope, desværre.....

Kan der være en opsætning i databasen der evt. skal ændres ????

KFC
Avatar billede a-torsten Nybegynder
06. februar 2001 - 18:58 #3
Det ser sku underligt ud.. hmm...

Undersøger sagen..

-Anders
Avatar billede diktator Nybegynder
06. februar 2001 - 18:59 #4
hvad med;
MomsPris = Prisen_U_Moms *1.25,0
Avatar billede microtec Nybegynder
06. februar 2001 - 19:00 #5
Du kan også bare lave det hele sort :o)

Det vil vi sætte pris på her ovre i det mørke vestjylland. Her er det der med MOMS ikke rigtig \"slavn igennem\" endnu :o)

a-torsten >> Du er da vist en være fusker *gg*

kfc >> Prøv med 1,25 i stedet for 1.25
Det kan være forskelligt hvilket tegn, der benyttes som decimal adskillese.

Avatar billede Diojr Praktikant
06. februar 2001 - 19:00 #6
Hmm, det virker fint ved mig..... Hvilken server kører du med? O hvordan definerer du Prisen_U_Moms??
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 19:01 #7
Diktator: Duer desværre heller ikke:

Expected end of statement
Avatar billede a-torsten Nybegynder
06. februar 2001 - 19:02 #8
Fusker..??.. Why..???

-Anders
Avatar billede microtec Nybegynder
06. februar 2001 - 19:03 #9
Nogen administrative systemer benytter \".\" til opdeling som f.eks. 10.000,00 Kr.
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 19:04 #10
Microtec: Samme resultat som diktator:

Expected end of statement

Jeg er selv nordjyde, og er også hellere fri for momsen, men nu er det en side jeg laver for en ven..... Og hvordan vi afregner fremstillingen af siden vil jeg ikke nærmere ind på :-)))))

KFC

Avatar billede microtec Nybegynder
06. februar 2001 - 19:05 #11
a-torsten >> *gg*
Fordi du bare vil undgå fejlen. Ikke finde årsagen til den.
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 19:06 #12
Hvilken type benytter du i databasen for MomsPris?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
06. februar 2001 - 19:06 #13
microtec.... Det er vel på en måde også det han gerne vil. Undgå fejlen altså.....

-Anders
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 19:08 #14
momsPris = (Prisen_U_Moms*125)/100
Avatar billede pfp Nybegynder
06. februar 2001 - 19:16 #15
Jeg har selv lavet noget lignende. Jeg har et felt i min db der hedder pris (felter indeholder beløbet eks. moms) og derefter bruger jeg denne kode:

<%
Dim Moms
Moms = 1.25
%>
<%
Response.Write rs(\"Pris\") * Moms
%>

Dette virker ganske udemærket for mig. Håber du får det til at virker :-)
Avatar billede microtec Nybegynder
06. februar 2001 - 19:17 #16
a-torsten >> Tag det nu ikke alt for personligt at jeg kaldte dig en \"fusker\". Benmærk mit :o)

Jeg mener det er helt OK at omgå en fejl, hvis man ved hvorfor det er nødvendigt. Hvis man ikke ved hvorfor, ved man heller ikke om koden er fejlsikker under andre forholde. Her der tale om beregning af prise som en kunde skal betale, og så bør man være meget omhyggelig.
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 19:17 #17
Hmmm... Jeg kan slet ikke følge med nu, prøver at belyse det lidt.

Kolonnerne i Databasen er sat til valuta, og viser resultatet i eks.: kr. 1.234,56

Den der administrere siden skal så trykke prisen ind i et indtsastningsfelt, prisen som indtastes i feltet kunne være 10,00

Så vil der komme til at stå flg.:

Momspris=10,00*1,25

Min lommeregner siger at det er 12,5 og det er det resultat jeg gemmer i databasen, og det er højst sansynligt her det går galt for i databasen kommer der til at stå:
Kolonnen Pris_U_Moms = 10,00
Kolonnen Pris_M_Moms = 1250

Det er somom der er noget helt rablende her...

Spørg mere, hvis jeg skal forsøge at uddybe det yderligere.

KFC
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 19:18 #18
Rettelse:

Kolonnen Pris_M_Moms =1.250,00

KFC
Avatar billede microtec Nybegynder
06. februar 2001 - 19:20 #19
kfc >> HOV. Nu benytter du lige pludselig \",\" som decimal adskilleldese. Du brugte \".\" i selve spørgsmålet.
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 19:23 #20
Arghhhhh.......

Det er \".\" Der er brugt...
Undskyld

Ang svaret fra pfp:

Det virker fint, men hvordan får jeg så resultatet til at se ordentligt ud. Nu står prisen uden moms som kr. 10 og prisen med moms kr. 10.5

Det ser jo ikke smart ud

KFC
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 19:30 #21
Har du prøvet: momsPris = (Prisen_U_Moms*125)/100
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 19:33 #22
eagleeye: Duer desværre heller ikke....

Undskyld jeg ikke fik svaret dig.

KFC
Avatar billede pfp Nybegynder
06. februar 2001 - 19:55 #23
Hvad ser ikke smart ud, ligger din en side hvor jeg kan se det? Du kan også prøve at sende det til mig på peter.poulsen@htxvejle.dk så skal jeg se om jeg kan fixe det.

/Peter F. Poulsen
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 20:09 #24
Jeg upper det lige, så kan i se det.

Det er på www.femax.dk/admin

User Test
Pass tester

Det er lavet med pfp\'s forslag.

KFC
Avatar billede morpheus Nybegynder
06. februar 2001 - 20:18 #25
Hvad med at bruge Cint()... ! Den virker for mig, men nu er det så også over i en mySQL db...
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 20:19 #26
Cint????

Nu er jeg jo NewBie, så jeg er ikke så stærk i det, men kan du lave et eksempel, som jeg evt. kan rette til ???

KFC
Avatar billede morpheus Nybegynder
06. februar 2001 - 20:32 #27
<%
PrisUMoms = Cint(rs(\"pris_u_moms\"))

PrisMoms = PrisUMoms * 1.25
%>

Utestet kode...
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 20:42 #28
Det virker fint, men resultatet er det samme som den pfp kommed, prisen er stadig 12,5 i steddet for 12,50

Men det skal jeg måske bare affinde mig med :-)

KFC
Avatar billede microtec Nybegynder
06. februar 2001 - 21:00 #29
kfc >> Det er ikke i selve beregningen du skal få det til at stå 12,50. Det er i formateringen af resultatet.

Jeg er database-programmør, så jeg kender det ikke nok til at hjælpe dig. Programmerer normalt Delphi og assembler. Er der ikke en anden der kan hjælpe kfc med formatering?
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 21:02 #30
Prøv evt

FormatCurrency(tal)
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 21:02 #31
Eller

FormatNumber (tal, antal decimaler)
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 21:04 #32
Altså
FormatNumber (PrisMoms,2)
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 21:04 #33
He He......

Det virker fint, bortset fra en lille detalje der blev sat et $ foran resultatet

KFC
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. februar 2001 - 21:05 #34
Så prøv med FormatNumber:

PrisMoms = FormatNumber (PrisMoms,2)
Avatar billede diktator Nybegynder
06. februar 2001 - 21:18 #35
MomsPris = FormatNumber((Prisen_U_Moms)*1.25,0)
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 21:19 #36
Det virker 1000 Tak

KFC
Avatar billede kfc Nybegynder
06. februar 2001 - 22:35 #37
User og Pass er slettet igen

KFC