Avatar billede x2000y Nybegynder
27. marts 2004 - 16:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til installation af harddisk

jeg har lige sat en harddisk fra min gamle pc i min nye jeg skal bare vide hvad jeg skal gøre for at få den til at virke ?
Avatar billede arlet Juniormester
27. marts 2004 - 16:13 #1
start - kontrolpaneler - administration -  computeradministration - diskhåndtering

Her opretter du en primær partion på den nye disk og derefter formater den. Så kan du se den i denne computer og nu kan du bruge den.
Avatar billede ird Praktikant
27. marts 2004 - 16:14 #2
start med at formatere den
Avatar billede x2000y Nybegynder
27. marts 2004 - 17:04 #3
kom med et svar arlet så du kan få pointene. Og tak for svaret
Avatar billede the_i Nybegynder
27. marts 2004 - 19:48 #4
Hvis du ikke har mere end en partition på din nye harddisk behøver du ikke bruge din tid på at læse det her.

Men hvis ud har er det måske en god idé ikke at lægge en primær partition på den gamle disk men kun en 'extented'. Hvis du i forvejen har partitioneret din nye harddisk vil den primære partition på den gamle harddisk i windows automatisk kalde sig 'd', hvilket jo ikke er specielt smart hvis du i forvejen har en partition der hedder 'd', som så kommer til at hedde 'e' hvilket vil få alle programmer på denne til ikke at virke.

Om primære og sekundære partitioner:
Der kan være en primær partition på hver harddisk (faktisk kan man godt have flere på en eller anden listig måde, hvis du vil vide hvordan kan jeg finde et link (som nok er på engelsk)). Primære partitioner vil altid 'komme før' 'extented' partitioner, den primære partition på din primære master vil hedde c, den primære på den primære slave vil hedde d, osv. Der SKAL være en primær partition i dit system, men der behøver ikke at være en på hver harddisk.

En extended partition er den normale måde at få en ekstra partition på en harddisk. For at lave en sådan skal du først lave en extended partition og så oprette et eller flere 'logiske dos-drev' på partitionen.

Ulempen ved at bruge en extended partition er at du så ikke kan smække disken ind i en computer der ikke i forvejen har en harddisk med en primær partition på.

Kilde: http://fdisk.radified.com/