Avatar billede nams Nybegynder
27. marts 2004 - 12:32 Der er 4 kommentarer

quota spørgsmål

Hejsa
et kort spørgsmål.
Hvordan får jeg fek.s givet mappen /home/brugernavn en quota på fek.s 20 MB ???
brugeren har uid 589 og gid 589 ???
Avatar billede odysseus Nybegynder
27. marts 2004 - 13:36 #1
for det første skal din kerne understøtte det. det gøres undfer file systems. så skal du tilføje usrquota til monteringen i fstab (i retighedsstrengen) - remontér da filsystemet. kør quotacheck -a -m og quotaon -uv <mountpoint for filsystemet>. Du skal huske at sætte systemet til at starte dette efter reboot. kør nu edquota -u quotauser  for at redigere kvoterne.
Avatar billede nams Nybegynder
27. marts 2004 - 13:42 #2
hmm jeg er ikke sikker på jeg er helt med...
kører en debian med 2.4 kernel.
Avatar billede odysseus Nybegynder
27. marts 2004 - 13:47 #3
ok. hvad er du ikke med på? Jeg har stykket det sammen af http://www.linuxbog.dk/admin/bog/quota.html
Avatar billede nams Nybegynder
27. marts 2004 - 14:09 #4
okey linket hjalp lidt....
prøver at følge den guide men får denne

debian:~# /sbin/quotacheck -a -m
Cannot get exact used space... Results might be inaccurate.

debian:~# /sbin/quotaon -uv /home
quotaon: can't find /home/quota.user on /dev/hdb1 [/home]