Avatar billede aris Nybegynder
27. marts 2004 - 10:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Min pc vil ikke

Min pc vil ikke..
Det er en 1,8 pen.
Der er win 98 og xp pro på 2 harddiske en på 80 og en på 120 - vælger selv ved opstart.
Det begyndte med at når den startede op med xp fik je sort skærm efter "billede af xp opstart"
Jeg prøvede at starte op 5-6 gange uden held
valgte derefter opstart 98 det virkede men kun med en skærmopløsning på 16 bit.
Derefter prøvede jeg at sætte bytte om på stikkene i de 2 harddiske
nu melder den ved opstart: detecting IDE drivers - skriver none ved alle - derefter skriver den diskboot failure inset system disk press enter
har prøvet med de 6 boot disketter men efter den sidste diskette siger den at den ikke kan finde harddiske
Hvad er der galt ? hvad kan jeg gøre ?
Avatar billede peet-49 Novice
27. marts 2004 - 10:16 #1
Du kan ikke byye HD uden, at ændre på jumper
Avatar billede aris Nybegynder
27. marts 2004 - 10:20 #2
har prøvet - det samme...
Avatar billede smikkel Nybegynder
27. marts 2004 - 10:27 #3
Prøv at strate op bare en disk og se om du ikke kan komme i kontakt med den evt. Check om dinne kabler sider rigtig både på dinne disk og på mainboard. Check også i din bios om du kan se dinne diske der.
Avatar billede ellebab Nybegynder
27. marts 2004 - 10:42 #4
Har du husket at sætte din BIOS til auto Detect? Hvis den står til user, kan det være BIOS ikke kan finde dine diske!
Avatar billede aris Nybegynder
27. marts 2004 - 10:53 #5
Bios kan ikke finde dem - står til auto  har cheket kabler
Avatar billede smikkel Nybegynder
27. marts 2004 - 10:56 #6
vendt dinne kabler rigtig? eller prøv med disk først og se om biosen ikke den
Avatar billede aris Nybegynder
27. marts 2004 - 11:01 #7
har lige prøvet men det er det samme - disk hjælper hellere ikke
Avatar billede doublejoble Praktikant
27. marts 2004 - 20:19 #8
Jeg vil gætte på, at der er sket et eller andet med dit bundkort.
Du kunne prøve at resette din cmos.
Det er noget med en jumper, som skal flyttes og batteriet evt tages ud, men der står i manualen til dit bundkort præcis hvordan du gør...
Avatar billede aris Nybegynder
28. marts 2004 - 13:08 #9
doublejoble det hjalp lidt nu kan den finde det hele, den starter op normalt jeg kan vælge mellem win 98 og xp - vælger jeg win 98 starter den men med dårlig opløsning kan ikke vælge andet. ved opstart af xp kommer billeder med starter xp men skærmen bliver helt sort og der sker ikke mere..Er det grafikkortet ? eller hvad ?
Avatar billede doublejoble Praktikant
28. marts 2004 - 20:26 #10
Ohh - jeg tror det er bundkortet...
Hvis det er et pci grafikkort kunne du prøve en anden pci slot.
Eller har du mulighed for at putte et helt andet grafikkort i?
Prøv at tjekke om driverne til grafikke er installeret.
Avatar billede peet-49 Novice
08. april 2004 - 21:29 #11
Lukketid??
Avatar billede peet-49 Novice
29. april 2004 - 09:08 #12
Synes du ikke det er på tide, at lukke spørgsmålet?
Avatar billede aris Nybegynder
29. april 2004 - 12:40 #13
lukker
Avatar billede doublejoble Praktikant
29. april 2004 - 18:16 #14
aris - hvad var det? fandt du fejlen? hvad gjorde du?
Skriv lidt så vi andre kan få glæde af dine erfaringer.
Avatar billede aris Nybegynder
29. april 2004 - 18:23 #15
Fejlen var den ene harddisk den virker ikke mere - så jeg har købt en ny harddisk og alt virker igen
Avatar billede doublejoble Praktikant
29. april 2004 - 20:39 #16
ok, tak aris.
Dejligt du fandt ud af det.