Avatar billede martinm Nybegynder
26. marts 2004 - 22:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kanel på 25 års fødselsdag

Hej eksperter,

Hvorfor giver man mon folk kanel på deres 25 års dag? Hvor/hvornår opstod denne beskidte tradition?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
27. marts 2004 - 00:52 #1
lytter lige med her, da min egen 25'års er indenfor umiddelbar rækkevide :-)
Avatar billede magictouch Nybegynder
27. marts 2004 - 06:58 #2
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. marts 2004 - 08:15 #3
Fordi du bliver kanelsvend, når du ikke er blevet gift før din 25 års
fødselsdag.

Hvis du ikke når at blive gift før du fylder 30år, så bliver du en
pebersvend.

/per
Avatar billede martinm Nybegynder
27. marts 2004 - 16:33 #4
magictouch kom med et svar, som jeg kunne bruge ;-)

Nå, men jeg skal ud og give 2 kg kanel i aften - he he!
Avatar billede magictouch Nybegynder
27. marts 2004 - 17:43 #5
Stakkels fyr*G* og tak
Avatar billede jensensverden Praktikant
21. april 2018 - 12:32 #6
Det er ikke så længe siden, at min kæreste skulle have kanel og faldt over denne side https://kanel25aar.dk/. De havde en ret lækker side, der beskrev hvordan traditionen var opstået.

Det var noget med, at nogle krydderisælgere typisk ikke blev gift, da de brugte alt deres tid på landevejene i stedet for derhjemme ved damen. Kanel blev derfor kastet på dem, da kærligheden til kanel var større end til damen. Hænger vist meget sammen med peber 30 år også.
Avatar billede icm_esben Praktikant
07. oktober 2018 - 13:37 #7
Du kan se den fulde forklaring på kanel traditionen her: https://kanelogpeber.dk/kanel-peber-traditionen/
Kort fortalt: kanel traditionen er affødt af peber traditionen, som har rødder helt tilbage til 1500.
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2019 - 09:23 #8
#6 "Faldt over" eller "Jeg har selv denne side"? Dårlig linkbuilding.