Avatar billede sbm Nybegynder
25. marts 2004 - 14:31 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Mest brugervenlige Linux

Hvis jeg skal introducere nogle ikke-nørder for Linux som en mulighed til deres PC, hvilken version bør jeg så vælge? Her tænker jeg på god grafisk brugergrænseflade, nem installation af nye hardware-enheder osv osv...
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. marts 2004 - 14:33 #1
Jeg vil mene Mandrake...
Se nærmere her: http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2004 - 14:57 #2
Jeg vil sige Redhat.
Avatar billede skwat Praktikant
25. marts 2004 - 14:58 #3
jeg vil tro at novells er meget god
Avatar billede darkside Nybegynder
25. marts 2004 - 14:58 #4
Den nemmeste må da være Lindows, eller evt Fedora (Redhat) ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2004 - 15:00 #5
Novell = SUSE (så vidt jeg ved)
Avatar billede sbm Nybegynder
25. marts 2004 - 15:03 #6
Ok. Måske jeg skal begrænse mulighederne lidt...

Det vil absolut være et stort plus at det er en gratis version, så der ikke skal købes X antal licenser.

Jeg har ladet mig fortælle at Mandrake prøver at være meget fremme i skoene m.h.t. implementering af de sidste nye ting, men det til gengæld kan gå ud over stabiliteten...?
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2004 - 22:17 #7
Da det med stor sandsynlighed vil blive dig, der kommer til at yde support, når de får problemer, så vil den absolut bedste være den, du kender bedst.
Avatar billede sbm Nybegynder
25. marts 2004 - 23:04 #8
Sagen er den, at jeg indtil nu kun har leget lidt med Linux, men ikke rigtig gået i dybden med det. Det vil jeg så gøre med den version det ender med at blive. Jeg overvejer Mandrake eller Suse med mindre der er noget der taler imod.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2004 - 23:26 #9
Som begynder var jeg meget glad for SuSE, og jeg kan varmt anbefale den. Jeg brugte den fast fra version 5.3 til 7.2. (Jeg købte den også nogle gange for at få manualer med - de mellemliggende versioner installerede jeg bare direkte fra net.)

Jeg har også prøvet RedHat og Mandrake, men uden at jeg umiddelbart kan sætte fingeren på noget bestemt, så kunne jeg bedre lide SuSE.

Idag bruger jeg Debian, men den vil jeg ikke i samme grad kalde begyndervenlig.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. marts 2004 - 01:29 #10
jeg elsker den slags spørgsmål, for det giver en masse positivt ladede udtryk. jeg bruger redhat og mandrake når det skal være seriøst (hhv server og desktop). fedora  (redhat) kører kanon, og efter at apt-funktionen (til installation af pakker) er kommet med, er de endeløse rpm-jagter slut. jeg gik over til mandrake på min desktop før apt blev lavet til redhat.
jeg vil dog sige to ting. den ene er at du til dette formål bedst kan bruge knoppix - en færdig linuxinstallation (ganske vist debian) som kan startes op på enhver pc uden at røre harddisken, så kan de prøve den.
den anden ting er at desktoppen (den grafiske brugerflade: KDE, gnome og andre) er lige så vigtige som distributionen. men jeg synes redhat og mandrake er lige lette at sætte op. der er ingen af dem hvor man kommer helt uden om konsollen, hvis det altså er et mål for brugervenlighed.
mht installation af hardware vil jeg nok give mandrake et lille + i forhold til redhat, men de understøtter begge det meste hardware.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2004 - 03:55 #11
Xandros kan installeres og konfigureres med 4 museklik. Det kan Lycoris næsten også. Det er de to mest brugervenlige distributioner der er, men de koster penge. Ganske vist ikke mange penge, men...
Avatar billede sbm Nybegynder
26. marts 2004 - 07:27 #12
Jeg bukker og takker. Så vil jeg gå i tænkeboks inden jeg træffer et valg.

Hvis folk gider smide et svar, så forhøjer jeg point, så der bliver 10 point til hver der har taget sig tid til at lægge lidt input.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2004 - 08:03 #13
svar
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. marts 2004 - 08:26 #14
svar - glæder mig til at høre hvad du kommer frem til
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2004 - 10:01 #15
Når du kommer ud af tænkeboksen, må du meget gerne sige, hvad dit valg blev.

Knoppix er forresten en god ide, den er MEGET god til at finde og opsætte hardware, og på min maskine skulle jeg ikke konfigurere nogetsomhelst for at kunne bruge den.

Knoppix blev startskuddet til min første Debianinstallation. Den er nemlig bare en specialpakket Debian, og den giver mulighed for at installere på harddisk, og det bliver af mange regnet for en lettere måde at få en Debian op at køre end de normale installationer til Debian.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2004 - 15:58 #16
svar
Avatar billede s1rreal Nybegynder
30. marts 2004 - 01:17 #17
Det med hvor brugervenligt det, er lidt et underligt spørgsmål. Hvis du har tilpas gå-på mod synes jeg slackware er meget brugervenligt, idet det giver meget ''bevægelsesfrihed''. Jeg har pt slackware 9.1 på min stationære, mandrake på min laptop (de er meget fine til at få ordnet kompatabilitetsproblemer), og debian på min server i kælderen. Debian synes jeg er utroligt velegnet til servere (længe leve apt-get - arguably den smarteste pakke-installationsløsning :)
Jeg må bøje mig og erkende at mandrake er rigtigt fine mht at gøre deres system brugervenligt for ex-windoze-usere, men det er også for meget til tider, imho. Men, som jeg altid har sagt, linux-dist valg er ligeså personligt som ens dame-valg...