Avatar billede anderswj Nybegynder
25. marts 2004 - 11:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Xp skrivebord kommer ikke frem.

Hej. Jeg har en bærbar maskine med Windows XP Home på. Jeg kan logge ind, men der fremkommer ikke ikoner, startmenu eller nogen af de opstarts programmer der plejer. Praktisk talt sker der ikke mere end at baggrundsbilledet er der og musen kan bevæges. Jeg kan trykke CTRL+ALT+DEL og finde joblisten. Men den kan ikke starte et eneste program. Hvis jeg prøver at starte explorer.exe siger den f.eks: Denne fil har ikke et tilknyttet program, der kan udføre denne handling. Opret en tilknytning i Mappeinstillinger i Kontrolpanelet." Det kan man så bare ikke. I Fejl sikret tilstand er problemet fuldstændig det samme.
Windows Recovery via Windows XP cd kan ikke fixe problemet.
Og jeg vil undgå at formattere systemet hvis det er muligt.
Man kan ikke installere nogen programmer da intet kan startes op. Jeg har sågar forsøgt at starte command.com og cmd for at se om jeg kunne starte en dos prompt. men så får jeg igen at vide at denne type filer ikke har nogen sammenknytning.

Nogen gode forslag ??
Avatar billede magictouch Nybegynder
25. marts 2004 - 11:51 #1
Prøv i jobliste-at afslut explorer i processer-programmer-nyt job, skriv-explorer
Avatar billede anderswj Nybegynder
25. marts 2004 - 11:56 #2
Explorer kører ikke som et job.
Her er de Processor der er startet:
taskmgr.exe    (har jeg selv startet)
svchost.exe
lsass.exe
services.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
System
Aktiv Systemprocess (samme som Idle)
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 12:03 #3
Har selv været ude for det, eneste løsning jeg har fundet på det (indtil videre), er en repair:
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

(denne gang lånt af retaxes)
Avatar billede hcma Novice
25. marts 2004 - 12:05 #4
efter en "repair" SKAL du huske at få opdateret windows igen, da alle updates forsvinder.
Avatar billede anderswj Nybegynder
25. marts 2004 - 13:28 #5
Jeg venter lige og ser om der kommer flere indlæg på dette. For ellers er vejen vel kun at ominstallere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. marts 2004 - 13:40 #6
du kunne også prøve med en systemgendannelse, har selv lige brugt den da et installeret program låste alt, men nu er jeg tilbage, pyha.
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 13:54 #7
anderswj -> Du behøver ikke ominstallere. Bare brug repair. Ved brug af repair (ikke recovery console som du har forsøgt), vil dine programmer osv. være intakte. Det eneste du skal bagefter, er (som catbody skriver), opdatere windows igen.
Avatar billede anderswj Nybegynder
25. marts 2004 - 14:03 #8
Gad vide hvor henne problemet i virkeligheden er. noget tyder jo alt i alt på, at en service eller et program ikke starter korrekt op. Hvis bare han havde en debug opstart som kunne fortælle sådanne sager. På en eller anden måde må man kunne fixe det ugen repair og recovery.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. marts 2004 - 14:39 #9
ja, men systemgendannelse er da hurtigt gjort og kræver ikke opdatering af systemfiler.

såvidt jeg husker er der da mulighed for at debugge, ligen inden WinXP starter skal du trykke på F8, se så i menuen om ikke man kan debugge, men nemt er det vist ikke.
Avatar billede anderswj Nybegynder
25. marts 2004 - 15:36 #10
System gendannelse kan den ikke køre igennem. Har lige prøvet det. Den stopper bare med at lave noget og så er det alt. Lader til at den er ret ligeglad med hvad man forsøger at gøre. Har forresten forsøgt at køre chkdsk fra system recovery console. Den siger at der er fejl som ikke kunne rettes i consollen. Der skal man benytte noget Windows relateret. Men mon den kan redde dagen alligevel ? Tror det næppe.
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 16:09 #11
Avatar billede nlf Nybegynder
26. marts 2004 - 09:42 #12
Hehe prøv nu først at se om Explorer overhovedet er valgt som Windows' GUI...

Gå ind i Kør, skriv regedit og find
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
og se om værdien Shell er Explorer.exe
Avatar billede magictouch Nybegynder
26. marts 2004 - 09:56 #13
nlf>hvordan gør man lige det, når det kun er joblisten der kan vises;)?

andersjw>> hvis du ikke er kommet videre, så prøv om du kan lave-nyt job, som jeg foreslog længere oppe
Avatar billede anderswj Nybegynder
30. marts 2004 - 07:39 #14
Jeg er ikke kommet videre.. Som jeg sagde til jer tidligere.. Så kan man ikke starte hverken REgedit eller noget andet. Alt bliver afvist med en fejl besked som beskrevet tidligere. :) Der skal ske noget fra Dos, eller lign. Ellers bliver fejlen sikker ikke rettet . :(
Avatar billede anderswj Nybegynder
30. marts 2004 - 07:45 #15
Nlf: Jeg ville tro dit svar virkede.. Men Du skal læse tråden her før du forstår hvilken situation jeg er i. :)
Avatar billede magictouch Nybegynder
30. marts 2004 - 07:59 #16
Men du har afvist chaldes svar- uden begrundelse. hvorfor?
Avatar billede anderswj Nybegynder
30. marts 2004 - 08:04 #17
Chaldes svar virkede ikke.. :( Den kunne ikke helt genkende hvor Windows var installeret. Det er en XP home. Tror ikke den er så fleksibel som PRO.
Men det må være ligegyldigt nu..  Tror det skal være en komplet ominstallation.
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2004 - 10:48 #18
Der er en anden metode at gøre det på, omend lidt tricky:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307545
Læs den godt igennem, og følg vejledningen præcist, ellers kan der nemt opstå problemer.
Avatar billede anderswj Nybegynder
30. marts 2004 - 11:00 #19
Jeg kender denne løsning, men hvis registrerings databasen var ødelagt bør den vel ikke loade helt ind i Windows. Så bør den komme med en fejl lige til at starte med når man forsøger at boote Windows. Jeg giver Chalde point for sine forsøg, og så må jeg ominstallere. Jeg tænkte bare der var en som havde en rigtig god fix løsning på dette, men den er nok ikke kommet endnu. Jeg har set dette problem ske tidligere på andre maskiner.
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2004 - 11:27 #20
anderswj -> Brugte metoden til at løse mit problem i det ene tilfælde. Men tak for point.