Avatar billede spoodle Nybegynder
25. marts 2004 - 09:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udsted eget Certifikat?

Hej.

Jeg har hørt et sted at man kan udstede sit eget certifikat!? Altså sådan at man ikke skal henvende sig til en udbyder (f.eks. verisign.com) og betale penge.

Er dette rigtigt? og er der nogen der ved hvordan man gør det?

Jeg tænkte også på om det sikkert nok? Det skal bruges til en webmail løsning...
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. marts 2004 - 09:45 #1
Ja og nej.

Hvis det skal bruges ud mod offentligheden, så bliver du nødt til at betale en CA for at udstede et certifikat. Årsagen er ganske simpel: Et certifikat kan sagtens tilbyde både kryptering og authentication *MEN*: Hvis det er udstedt af en kilde som modtageren ikke stoler på, så kan han/hun ikke stole på krypteringen.

Hvis det bare er til internt brug, kan man installere det på de bærbare/hjemme PC der skal tilgå siden og sige at man "stoler" på dette certifikat. Så er der ingen problemer.

Du skal blot installere Certificate services.

Jesper Hanno har en god artikel vedr. installation af dette:

http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=253
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juni 2004 - 18:20 #2
Lukketid?
Avatar billede spoodle Nybegynder
07. juni 2004 - 10:00 #3
sorry...