Avatar billede nipnik Nybegynder
24. marts 2004 - 21:49 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Samarbejdsproblemer mellem 2 ens Ram

Jeg har 512MB Samsung DDR Ram PC3200.
I dag har jeg så køb 512MB Samsung DDR Ram 3200.

Umiddelbart samme ramblok. Da jeg kom hjem og skulle sætte den nye i, bemærkede jeg, at de ikke så helt ens ud. (den gamle er købt for ca. 1 år siden).

Nå, men jeg satte den ny i, i 2. slot, og havde naturligvis sørget for at hive stikke ud af væggen, fjerne statisk elekticitet mm.

Det virkede bare ikke.
Har nu forsøgt ALT. Har prøvet:
- kun den gamle, det virker.
- kun den nye, det virker.
- den gamle alene, men i 3 slot, det virker.

Så snart begge ramblokke er sat i, så virker det ikke.
PC'en starter, tæller ram (hvor man kan se, at den tæller begge 2), men lige før windows skal til at loade, så stopper det hele. Windows kommer aldrig igang med sin indlæsning.

Hvad kan det være, det er jo 2 ens ram, og endda begge af mærket Samsung.

HJÆLP !!??
Avatar billede isojumper Nybegynder
25. marts 2004 - 01:27 #1
Alt afhænger af dit bundkort. Visse bundkort understøtter kun een pc3200 ramblok. Eksempelvis understøtter Asus A7V8X kun een pc3200 ramblok, to pc2700 blokke, men hele 3 pc2100 ramblokke.
Kig i din manual, eller oplys om bundkort-producent/modelnr.
Avatar billede nipnik Nybegynder
25. marts 2004 - 22:38 #2
Det er et Gigabyte 8PE667 Ultra, 845PE

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=15342
Avatar billede nipnik Nybegynder
25. marts 2004 - 22:45 #3
Ved ikke hvordan jeg skal finde ud af, om det kan køre 2 PC3200, så det ville være en kæmpe hjælp med et link, eller hvis du kan sige, hvor meget det kan håndtere.
Avatar billede isojumper Nybegynder
26. marts 2004 - 00:54 #4
Her er din manual : http://www.gigabyte.com.tw/Download/Download.asp?DownloadPath=/MotherBoard/FileList/Manual/manual_8pe667u_e.pdf . Ifølge manualen understøtter boardet max pc2700 ram, og kun hvis en Pentium 4 med en fsb på 533mhz er installeret. Kører man med P4 fsb 400, kører kortet kun med pc2100 ram. Desuden kan kun 4 banks understøttes, d.v.s. at hvis blokkene i de 2 ram-slots til venstre er dobbeltsidede, kan sidste slot ikke benyttes.
Avatar billede isojumper Nybegynder
26. marts 2004 - 01:01 #5
Det ville nok være bedst og billigere at købe et nyere board, i stedet for at investere i snart forældede ram, der kan køre med det gamle bundkort. Din første ramblok har åbenbart aldrig været udnyttet optimalt, og er blevet anset som værende af en langsommere type.
Avatar billede nipnik Nybegynder
26. marts 2004 - 08:51 #6
Jeg er dybt rørt over folk, som ikke bare ser hurtigt på et spørgsmål, og siger til sig selv, "nå.. det kunne jeg ikke lige svare på". At du har gjort dig den ulejlighed, at finde manualen og samtidig svaret, og ikke bare skrev "se her", det er jeg dybt taknemmelig over. En ting er, at det er ærgeligt, at jeg har 3 ram-blokke, som jeg ikke kan bruge, før jeg har købt nyt motherboard.
Avatar billede nipnik Nybegynder
26. marts 2004 - 16:21 #7
Hvad side har du du fundet det på ?
Avatar billede isojumper Nybegynder
26. marts 2004 - 16:46 #8
Tak for point :-)
Nederst på side 5 står om passende ram til de forskellige P4 CPU'er. DDR333=pc2700, DDR266=pc2100.
På side 12 står der om antallet af "banks".
Held og lykke med dit forestående nyindkøb af bundkort !
Avatar billede nipnik Nybegynder
26. marts 2004 - 21:32 #9
Nu må vi se, om der er nogen der vil købe det gamle.