Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 20:10 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

DVI vs. analog stik mellem grafikkort og LCD skærm

JEg skal investere i nyt grafikkort og en LCD skærm.

Skal jeg gå efter enheder med DVI indgang/udgang eller er det mere eller mindre ligemeget?

Hvad er forskellen på almindelige 15 pins analog stik og DVI...?
Avatar billede neophyte Nybegynder
24. marts 2004 - 20:14 #1
DVI har jeg hørt skulle være det bedste (Mener har læst det et eller andet sted). Men 15 pins D-Sub er også udmærket.
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:18 #2
DVI er det bedste der bliver billedet sendt digitalt, så det skulle være 100% det signal der bliver sendt som vises, hvor der er en smule forringelse ved analog, men det er minimalt......

Har du et grafikkort du er tilfreds med så behold det til du bliver nød til at anskaffe nyt grafikkort så køb et med DVI.....
Avatar billede grandahl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:23 #3
umiddelbart er der ikke stor synlig forskel. sidder selv med en lcd skræm der kører med analog stik i begge neder set lcd skærme der kører med dvi og der er ikke meget forskel i udtalen måske men så heller ikke mere.. ellers snak med ralf.
Avatar billede rafle Nybegynder
24. marts 2004 - 20:25 #4
Med DVI er signalet digitalt hele vejen fra grafikkort til skærm, derfor undgår du, at grafikkortet først skal konvertere signalet til analog og igen at skærmen skal konvertere det analoge signal til digital... Dermed skulle der være lidt at hente i performance.... På næsten alle nye grafikkort, er der DVI udgang
Avatar billede grandahl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:26 #5
Tror ralf han lyver
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:30 #6
Skal lige sige at når du nu skal ha nyt gfxkort, så skal det vel være i størelse af min. størelse som et GeForce FX 5200 - er du i den størelse og op er der på langt de fleste DVI....

F.eks. et som dette:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37378 <-- 479 kr. og det samme gælder hvis du hænger til ATI frem for GeForce
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 20:30 #7
Ok, det var nogenlunde det jeg regnede med. Tak for hjælpen.
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:32 #8
Det er self et lowend kort, måske hvis du kom med en pris du vil ofre på gfx kan finde nogle lidt stører :)
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 20:33 #9
Jeg havde netop kigget på et Palit Daytona GeForce FX 5200 - er det et ok kort...? Skal ikke spille det store.
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 20:33 #10
nej, det skal være lowend, som sagt skal jeg ikke spille på det.
Avatar billede grandahl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:34 #11
spil af penge at købe dety vis du har så brug 1500 på et geforcefx5900xt
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:35 #12
Har hørt flere der ikke er tilfredse med Palit kort.....
Chaintech skulle være i orden på højde med ASUS og Club3D

Finder lige 3 lowendkort til dig fra dem :)
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 20:37 #13
Kan du ikke lige forsøge at overbevise mig om det fornuftige i at bruge 1000 kr oveni... :-) Hvad får jeg ud af det...? Skal bruge det i en primært arbejdsmaskine med en Barton 2500+, så det bliver ikke noget fart monster lige meget hvad...
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:39 #14
Chaintech: 443 kr.
NVidia GeForce MX 4000 / AGP 8x / 128 MB / DDR SDRAM / 2048 x 1536
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67767

ASUS: 426 kr.
ATI RADEON 9200SE / AGP 8x / 128 MB / 2048 x 1536
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77608

Club3D: 479 kr.
NVidia GeForce FX 5200 / AGP 8x / 128 MB / DDR SDRAM
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37378
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:41 #15
Hvis du ikke skal spille så er der ikke noget fornuftigt i at ofre 1000kr mere

Jeg ville personligt vælge det Club3D med mindre du har Asus bundkort eller Chaintech så ville jeg vælge asus til asus og chaintech til chaintech.....(dog er jeg ikke så glad for ATI men så er der er GeForce4 også til rimelig pris hvis det skal være GeForce
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 20:43 #16
Jeg har selv et Geforce FX 5200 med DVI (bruger ikke DVI da jeg ikke er til fladskærme) men det kører upåklageligt - faktisk samme spec som det club3d og det kører faktisk og alle de spil jeg har prøvet......og jeg har kun en 1700+ CPU sååå min er heller ikke et fartmonster :) kigger dog pt på en Barton 2600+
Avatar billede grandahl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:44 #17
jeg må jo nok give mig vis du ikke skal spille det vildt så ville jeg personligt gå efter fx5200 selvom jeg ikke er meget for det :-(
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 20:44 #18
Men har de alle DVI udgang? (jeg mener i hvert fald ikke RADEON 9200SE har DVI...
Avatar billede grandahl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:46 #19
ved godt du ikke er meget for mine råd nej radeon 9200 hr ikke dvi fx5200 er det bedste af de tre og det har dvi
Avatar billede grandahl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:47 #20
ivertifald fåety bedst andmeldelser af de tre men de er desværre ikke blevet testet op m,od hianden ville ellers være skægt med en test af tre lowcost kort
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 21:05 #21
Dem jeg har linket til har alle DVI og 128 ram
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 21:08 #22
og når det kun er en kontormaskine burde det ikke give problemer at der er passiv køling på det Club3D eller ATI kortet.....
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 21:08 #23
Nå er out en halv times tid :) men vender tilbage :) skal lige hente smøger hehehe
Avatar billede tubber Juniormester
24. marts 2004 - 21:11 #24
Hov mit er sq et Palit Daytona FX 5200 128 ram og DVI.......faldt lige over kassen

Jeg må sige jeg har ikke problemer med det over hovedet.....men som jeg skrev så var det også noget jeg havde hørt.....

Men skulle jeg købe i dag havde jeg stadig valgt det Club3D :)
Avatar billede larskrimi Novice
24. marts 2004 - 22:07 #25
Ok, jeg køber et af de to. Hvis du vil have del i pointene tubber, må du lægge et svar.
Avatar billede tubber Juniormester
25. marts 2004 - 01:15 #26
Glad for at kunne hjælpe :)
Avatar billede grandahl Nybegynder
25. marts 2004 - 09:20 #27
gad vide om jeg også for nogle
Avatar billede tubber Juniormester
25. marts 2004 - 14:26 #28
Også fortjent med lidt til dig og rafle grandahl, men lige en kommetar til dit indlæg (24/03-2004 20:46:08) prøv lige at chekke hvad der linkes til inden du skriver om det :)

og dit næste indlæg ja kunne være skægt med sådan en test :)