Avatar billede theworld Nybegynder
24. marts 2004 - 16:41 Der er 8 kommentarer

Boot Funks "F12"

God dav alle sammen. Jeg har en Windows2000server. som køre webserver/Ftpserver. Mail server. Domain Controller. Men jeg vil ha så kan jeg trykke på min ande computer. F12 så kommer der en Boot menu frem. Hvor jeg så har en i++nstallion. på server som den så installer.. hvordan laver man det?
Avatar billede spoodle Nybegynder
25. marts 2004 - 11:16 #1
Det at lave en netværksboot kaldes for PXE-Boot. For at lave en sådan boot skal netværkskortet i klienten understøtte PXE. Derudover skal man på serveren kører RIS (Remote Installation Services) og DHCP-server.

RIS kan i sig selv rulle et nyt operativsystem ud, men det fungerer bare ikke optimalt. Her er det bedre at bruge tredjeparts programmer som f.eks. Norton Ghost. du kan læse her hvordan man kører det sammen med RIS:

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/d87bb6ce0bde286d88256d6a00452701/a70db4bf4fb34316882568c70066093d?OpenDocument&prod=Symantec%20Ghost&ver=8.0&src=ent&pcode=symghost&dtype=corp&svy=&prev=&miniver=symghost_8

Når du laver "Ghosts" så husk at bruge "Sysprep" for at fjerne de unikke ting som f.eks. SID...
Avatar billede serverservice Praktikant
04. april 2004 - 13:37 #2
Jeg ved ikke hvorfor spoodle havde problemer med ris, men det kræver AD og din dns er ok. Har selv installeret det uden problemer
Du installerer bare ris fra add/remove. kører ris guiden og opret dit cd image. Authorize via dhcp. kør setupmanageren og opret et unattended script dom du associerer dit image. se her efter guides. http://www.serverguider.dk/artikler.aspx?Search=(w2ks
http://www.svein.dk
Problemet med ghost er at der skal tages image for hver type pc. det er ikke nødvendigt med ris.
Avatar billede spoodle Nybegynder
06. april 2004 - 09:33 #3
Det er rigtigt at RIS kan rulle et styresystem ud på en hver type PC, fordi at den installerer en helt ny windows hver gang. Men herefter skal man så til at installere alle programmer, som f.eks. Office, adobe reader osv...

Hvis man bruger ghost tager den en komplet kopi af harddisken på det givne tidspunkt, altså med samtlige programmer installeret, servicepacks sikkerhedsopdateringer osv... Det sparer en for mange timer!!!

Med de nyere operativsystemer, w2k, xp osv, kan du faktisk godt lægge et ghost på flere forskellige typer pc'er, da de efterhånden er ret gode til at finde plug n' play hardware. Det eneste man bare lige skal sørge for er at driverne til de nye pc'er er med i det ghost man tager. Men dette er ikke engang det store problem hvis man kører XP. Den har mange standard drivere indbygget.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. april 2004 - 14:20 #4
Nu er det selvfølgelig op til spørgeren hvad han vil og spm. går på ris, så derfor mit svar. Hvis du vælger at bruge et ghost image vil jeg anbefale at du minimum opretter et for hvert type bundkort du har i pcérne. Det kan give en masse problemer hvis man bare tager et default og bruger på alle maskiner, men det kan du jo se på eksperten hvor mange spm. der er med forfejlede images.
Avatar billede spoodle Nybegynder
06. april 2004 - 15:05 #5
Ja ja. Der er selvfølgelig mange måder at gøre det på. Men han spørger faktisk ikke specifikt efter RIS. Derfor mit svar. Og jeg har bare haft bedre erfaringer med Ghost...
Avatar billede lasserasch Juniormester
08. maj 2005 - 10:27 #6
Der findes også mange gode tips og tricks på www.risforum.com
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2005 - 10:46 #7
->Theworld Hvis du er interesseret har jeg lavet en artikel her om risintallation her.  http://www.eksperten.dk/artikler/332
Den bootmenu som spørgeren beskriver er til Ris , derfor mit indlæg - jeg er ikke klar over om det osse kan bruges til ghost?

Det er da helt fint at der kommer andre forslag osse - er enig om at man bør bruge et imageprogram hvis man installerer flere ens maskiner. Det er også kanonhurtigt - ris er som en cd installation , lidt langsom.

Ja rigtigt at ved et standard ris image får man ikke alle programmer med og kun nogle få kan tilføjes ved hjælp af en script som køres ved første login....men
Til gengæld kan det godt lade sig gøre at bruge Riprep til ris og lave et komplet image af en maskine hvis man vil, men det er stadig herrelangsomt.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2005 - 10:55 #8
Nå det kan jo godt lade sig gøre at bruge Ris til ghost som spoodle linker til - takker