Avatar billede mwhas Praktikant
24. marts 2004 - 13:26 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Se & Print CMYK billeder ud

hejsa alle sammen

Når jeg gemmer et billede til *.JPG i CMYK kan min venner jeg sender det til ikke se det eller print det ud.

Findes der ikke et lille program der kan vise & print billeder ud der er gemt i *.JPG (CMYK) for det er jo ikke alle der har alle de dyrer billede programmer & hvis jeg laver det om til *.JPG (RBG) bliver det ikke printe lige så flot ud ;(

/mwhas
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2004 - 13:57 #1
det burde de alle da kunne gøre. Det er jo kun farvemodellen som er forskellig.
men: http://www.irfanview.com/
Avatar billede sonnic Juniormester
24. marts 2004 - 14:04 #2
Hvilket program bruger du nu til at konvaterer dit billede fra CMYK til RGB?

Det er en misforståelse at konvatere dit billede til CMYK, hvis det allerede ligger i RGB.?
Idet omfanget, dvs. de antal farver der er i billedet ved CMYK er væsendlig mindre end ved RGB.

Normalt vil de fleste programmer understøtte CMYK billeder, og de printe det ud i den kvalitet som deres printer og programmet er sat op til.

Villy.
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2004 - 14:05 #3
gimp 2.0 er forresten frigivet  (gratis) (fuldt billedbehandelingsprogram)
http://www.gimp.org
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2004 - 14:07 #4
det lader til at der er mange som er inde på gimp nu. Det går meget langsomt.
Avatar billede spe Nybegynder
24. marts 2004 - 14:34 #5
jpg billeder kan placeres i word og printes derfra. Som sonnic er inde på dog i den kvalitet som word nu kan klare hvilket ikke er helt så godt som f.eks. et billedebehandlingsprogram.
Til print er det ikke nødvendig at ændre til CMYK da printerens omregningsenhed normalt er ret god til at konvertere.
Til en tryksag forholder det sig anderledes der skal du gemme i CMYK.
Avatar billede sonnic Juniormester
24. marts 2004 - 16:12 #6
Spe>
Du har fuldkommen ret mht. norm. udprint
Men hvis du skal aflevere dine filer til tryk så er det normalt at repro eller trykkeriet konvertere RGB filerne, så det passe til den CCI profil som netop dette trykkeri bruger.
Som hovedregel afleveres altid i RGB hvis andet ikke er aftalt.

Undskyld mwhas det var en lille uoverenstemmelse i opfattelse af RGB kontra CMYK. :)

Villy.
Avatar billede spe Nybegynder
24. marts 2004 - 17:26 #7
sonnic> Normalt aflevere man i CMYK og har fået ICC profilen af repro eller trykkeri så det passer til deres udstyr. I dag sker konvertering endda ofte ved at brugeren selv laver en PDF og så er det vigtigt at ICC profilen allerede er lagt på.
Avatar billede sonnic Juniormester
24. marts 2004 - 17:41 #8
Det kan slet ikke blive uenig om, det eneste jeg gerne ville påpege var problematikken omkring CMYK og RGB, Når og hvis printer, tryk  og programmet ikke er sat op til dette.

Villy.
Avatar billede spochek Nybegynder
17. april 2004 - 17:57 #9
Det kan også være at problemet overhovedet ikke har noget med RGB/CMYK at gøre.
Hvis dine venner ikke kan se dit billede når du mailer det til dem, så gem billedet med ctrl+alt+shift+s (Save for Web) og gem som JPG i god kvalitet.
Så skulle der ikke være problemer i at se billedet for nogen som helst.