Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 11:53 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Router - mister forbindelsen til internettet.

Hej

Jeg har en smc router som jeg har koblet til mit stofa internet, som jeg bruger til en almindelig workstation og en server. Jeg har fast ip-adresse, som bliver hentet via dhcp.

Mit problem er, at engang imellem når den har stået et stykke tid mister den forbindelsen til internettet og jeg er derefter nødt til at gå ind i routerens opsætning og tykke på release og renew et par gange hvilket plejer aafhjælpe problemet.

Hvordan undgår jeg dette? Har det noget at gøre med min lease time? Hvad bør ens leasetime sættes til?
Avatar billede espersen Novice
24. marts 2004 - 12:41 #1
sikkert intet med leasetime at gøre !

Jeg ville se på om firmware er opdateret, da det beskrevne problem er meget alm. ved routere på en Dynamisk IP.
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 12:50 #2
Firmware er opdateret.

Jeg har ikke dynamisk ip...
Avatar billede espersen Novice
24. marts 2004 - 12:51 #3
bruger du Stofanets allways on ?
Avatar billede espersen Novice
24. marts 2004 - 12:53 #4
evt. sætte "idle-tid" hos Stofa til 0 (gøres under "Brugeropsætning - login profil")

Allways on under : http://signon.stofanet.dk/always-on/
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 12:53 #5
jeg bruger stofanets allways on - og det har hjælper lidt på det, for jeg havde langt flere problemer da jeg ikke brugte det.
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 12:56 #6
iddle-tiden har jeg sat til 0.
Avatar billede espersen Novice
24. marts 2004 - 13:00 #7
har tidligere set "kenp" spørge til om du har en firewall aktiveret (sm evt. spærre for at du kan forny IPadressen)
Avatar billede espersen Novice
24. marts 2004 - 13:01 #8
(rettelse; ikke spurgt dig ; men andre brugere)
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 13:25 #9
Jeg har en firewall - Norton firewall, men hvordan kan jeg sikre mig at denne ikke blokerer det. Men ip-adressen har vel heller ikke brug for at blive fornyet når jeg har fast ip adresse?
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 13:34 #10
Iøvrigt kan jeg også se inde under "status" i routeren, at denne er disconnected, og da denne sidder sidder før min firewall, burde det vel ikke være min firewalls skyld(?)
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 13:45 #11
hejsa joooo din firewall kan skam godt hindre dig i at få en ny ip-adresse! for du har ikke fast ip når den bliver tildelt via DHCP (det kan være den er sat til at du får den samme) men når den er tildelt via DHCP så skal den fornys engang imellem! og jeg mener at det er svchost.exe som skal have lov til at komme igennem.

Men det burde ikke have indflydelse på din router!  men ellers kan du jo bare bruge et program som altid sørger for at logge dig på nettet! når du starter computeren! og det sørger så for at den holder forbindelsen hele tiden.
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 14:02 #12
Selvom jeg har et program kørende har jeg oplevet at jeg har mistet forbindelsen. Jeg har prøvet at have en fildelingsprogram kørende som var ved at hente adskillige ting - og lige pluseligt var forbindelsen væk.
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 14:06 #13
Det lyder mystisk! så ville jeg mene der er en fejl i routeren! vhis den nyeste firmware ikke virker! (har du problemet hvis du køre uden om routeren?) hvis ja så er fejlen hos stofanet
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 14:10 #14
jeg har ikke problemer med hvis jeg kører uden om routeren, men jeg har faktisk prøvet at bruge to forskellige routere, SMC´en som jeg bruger nu og tidligere en D-Link. Jeg har også lidt på fornemmelsen at det måske kan være Stofa der bare ikke egner sig særligt godt til at køre med router, men kan det passe...
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 14:12 #15
men kan det ikke have noget som helst at gøre med min lease-time? Er det ikke den der bestemmer hvor ofte den skal opdatere dhcp?
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 14:20 #16
jo det er den som betemmer det
Avatar billede petan Nybegynder
24. marts 2004 - 15:04 #17
jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu i tilfælde af at der skulle være andre der måske har et forslag.
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
26. marts 2004 - 20:22 #18
jeg vil bare lige sige at jeg har noget af det samme problem med en speedstream 2601 router, godt nok ikke stofa internet, men TDC bredbånd.Har siddet og rodet med problemet i et par dage nu, og jeg har på fornemmelsen at problemet skyldes at internetudbyderen skifter ip'en på routeren. (Dette kan selvfølgelig kun ske hvis man har dynamisk ip) ved ikke om dette er en mulighed men kunne godt tænke mig at hører om andre har samme problem og hvordan problemet kan løses?
Avatar billede espersen Novice
26. marts 2004 - 20:31 #19
netrom: du har opdateret firmware på routeren (det klare ofte problemet)
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
27. marts 2004 - 21:29 #20
ok men er der så nogen der kan fortælle mig hvor jeg finder firmware til en speedstream 2601 router ??? For nu har jeg ledt i 3 dage efter den og uden held!!!
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
28. marts 2004 - 01:22 #21
Godt så.. fandt endelig updateringen til speedstream 2601 den på tdconline.dk, men det har ikke løst mit problem. ca. hver halve time bliver jeg smidt af nettet.
Avatar billede petan Nybegynder
06. april 2004 - 18:11 #22
Lukker uden at give point...