Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:22 Der er 34 kommentarer

Trådløst internet på bærbar

Hejsa Alle sammen.

Jeg står i et mindre problem. Har i dag fået trådløst internet. Har købt en Acces Point (Asus) og et PCMCIA trådløst netkort til den bærbare computer som skal kobles på.
Jeg har sat Acces pointet i switschen og givet den ipen 10.0.0.45.

Routers ip er: 10.0.0.1

Når jeg sætter kortet i den bærbare, finder den trådløst net, og den sender en masse pakker, men jeg kan intet modtage. Jeg har prøvet alt, men mistænker det for at være mine ip-instillinger den er gal med. Jeg kører winXP home på den.

Jeg er så også i tvivl om jeg i opsætningen skal vælge AD-hoc eller infrastructure. Med Ad-hoc får den forbindelse og sender en masse pakker, med infrastructure siger den at netværket ikke er tilgængeligt.

Jeg har sat kryptering på acces pointet, og gjort så kun mac adressen fra min comp kan komme på, men stadig intet virker.

Jeg har i tcp/ip indstillingerne på den bærbare skrevet følgende:

ip: 10.0.0.11
undernetmaske: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.1

Dns: Cybercitys dns servere.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, for vi gerne have det til at virke :)

Spørg endelig hvis I skal bruge flere oplysninger.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:30 #1
Driverne kan operere i 2 modes som du har konstateret. Ad-hoc mode er peer to peer hvor den forsøger at oprette kontakt til et andet kort der kører i ad-hoc mode. Infrastructure mode er også kaldet "client mode" hvor den forsøger at få adgang til et access point som egentlig bare er en lignende antenne der kører i, tadaa, access point mode. Der er de 3 modes..
For at finde ud af om du er på nettet skal du skrive:
ping 10.0.0.1
dog.. du skal nok ændre subnet mask (undernet maske) både på router og bærbar til 255.0.0.0 og ikke 255.255.255.0. Det er standard for et 10 netværk, men hovedsagen er at subnet maskerne er de samme.
Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:38 #2
Okay, så den skal altså stå på infrastructure.. Tak..
Jeg har prøvet at pinge 10.0.0.1 og den får timeout.

Men skal det ændres til 255.0.0.0 ?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:40 #3
ja 255.0.0.0 er bedst. Hvis du kørte på et 192.168.*.* netværk skulle det være 255.255.255.0, men på et 10.*.*.* netværk skal det være 255.0.0.0
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:41 #4
og husk at router og access point også skal have 255.0.0.0 som subnet... Ellers kan det ikke tale sammen.
Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:41 #5
Oki, men hvordan ændrer man det i routeren?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:43 #6
hmm hvis det er en cybercity standard konfiguration og du ikke har pillet ved den så står den helt sikkert på 255.0.0.0 som den skal.
Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:43 #7
oki, det mener jeg ikke at have :) For ved ikke hvordan man gør. Men hvordan løser det problemet med trådløst?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:46 #8
oh jeg forsøger bare at kredse ind på problemet, så for at udelukke at det skulle være TCP/IP der er skyld i det er det bedst at rette subnet til en korrekt indstilling =)
Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:47 #9
Ja, men i min almindelige internetforbindelse på denne computer, der står undernetmaske som 255.255.255.0 er det så forkert?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:48 #10
hvilket ip har den stationære pc som du har sat i switchen?
Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:48 #11
den får automatisk tildelt af routeren, og har lige nu 10.0.0.3
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:53 #12
hmm det synes jeg ikke er pænt af cybercity sådan at bruge ikke standard indstillinger.. men ok, hvis du automatisk får tildelt 255.255.255.0 så er det korrekt at AP skal have den maske også.
Skal dit AP tildeles 1 eller 2 ip numre? Hvis det kun er 1 så tror jeg du har sat det hele op korrekt.
Så burde ping 10.0.0.45 virke.
Avatar billede xabbu Nybegynder
23. marts 2004 - 23:56 #13
Min AP skal vel kun teldeles et IP-nummer så vidt jeg har forstået. Jeg kan ikke pinge 10.0.0.45 fra den bærbare, men kan sagtens fra denne her.
Altså der skal connectes to bærbare til acces pointet.

Jeg forstår det virkelig ikke hvorfor det ikke virker. Den siger at netværksforbindelsen ikke er tilgængelig :(
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 07:47 #14
Jeg tænkte på, om acces pointens IP ikke skal bruges nogle steder i opsætningen på den bærbare, eller acces pointen skal jo egentlig have routerens indstillinger eller hvad man siger.
Kan det være noget med det?
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 13:06 #15
måske kan det hjælpe hvis du ændrer gateway til APs ip. Jeg kan ikke helt finde ud af om dit AP fungerer som bridge eller router..
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 15:45 #16
Der er så vidt jeg ved ikke router i min AP. Routeren er forbundet til en switsch hvor APen så er sat til.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 16:14 #17
så skulle det også være muligt at pinge gateway hvis din wireless er tilsluttet ordentligt.. så er det måske et driver/hardware problem
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 16:33 #18
Altså lige nu siger min link status: Not associated, altså den finder ikke noget.
Hvilke drivere skal installeres på laptoppen? Har kun installeret driverne til netkortet.
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 16:36 #19
Kan sige at mine indstillinger pt er: Acces point: Ip: 10.0.0.45
Subnet mask: 255.255.255.0
GAteway 10.0.0.1

På laptoppen har jeg i netindstillingerne skrevet: IP 10.0.0.14
undernet: 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.1

og DNS er cybercitys jeg har skrevet.
Det er sådan det ser ud nu.
Der er ingen kryptering eller noget på endnu.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 18:10 #20
aaah ok. Ja den skal være associated før du kan få noget ud af det. Det svarer lidt til at slutte et netkabel til i et kablet netværk.
Der er et eller andet program eller monitor der er fulgt med til dine drivere. Dem skal du bruge til at scanne efter et AP (ssid) og se hvad du finder.
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:13 #21
Okay, mener du på driverne til APen? Jeg har installeret et program fra driverne til netkortet, hvor jeg kan se når der er forbindelse og indstille netkortet og sådan, men er det på AP CDen?
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 18:15 #22
jep det er lige netop det program jeg mener. Det som fulgte med driverne.
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:18 #23
Undskyld, men jeg er ikke helt med. Er det det program jeg har installeret eller er det et jeg mangler?
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 18:23 #24
Det du har installeret..

"Jeg har installeret et program fra driverne til netkortet, hvor jeg kan se når der er forbindelse og indstille netkortet og sådan"

Scan æteren for netværk og se hvad du finder..
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:24 #25
Når jeg scanner finder den intet...
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:27 #26
Der står: Not associated
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 18:29 #27
ok.. så er dit AP nok miskonfigureret og i hvert fald byder det sig ikke til som et trådløst netværk.
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:30 #28
Jaa, men hvilke konfigurationer skal den have udover at man skal give den en IP, gateway og subnet mask? Vil ikke have kryptering på før det virker.
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:32 #29
Jeg har også det problem, at når jeg vil scanne efter APen her på denne computer, så finder den den nogle gange, og jeg kan komme ind og konfigurere den, andre gange siger den at den ikke kan finde nogle. Det synes jeg også er lidt underligt.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 18:34 #30
Den skal feks gives et ssid, og en kanal
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:35 #31
Jeg har givet den SSID = Birgitte og kanalen er 1
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:37 #32
Eller SSID = APASUS :)
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2004 - 18:38 #33
Men er det aktivt? Jeg kender ikke den konkrete model, men kig rigtig godt efter i konfigurations interface for AP om det skal aktiveres på en eller anden funky måde..

Jeg må smutte nu.. Skal lave handle og lave mad og en masse andre sjove ting. Kommer nok tilbage senere hvis du har flere spørgsmål.
Avatar billede xabbu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:39 #34
Jeg kan ikke rigtigt se nogle steder hvor man kan aktivere det.. Hmm, det er godt nok underligt det her :)