Avatar billede vw-john Nybegynder
05. februar 2001 - 22:06 Der er 3 kommentarer

Ram med i 430 TX

Jeg har læst følgende i karbos \"hardware-guide\"
Intel 82430TX

Det sidste Intel-chipsæt til Pentium-processorer i Socket7 hedder 82430TX.
Det vigtigste nyhed var understøttelsen af UItra DMA eller ATA-33, som var en ny og forbedret protokol til EIDE-interfacet. Praktiske tests (start af Windows 95 med efterfølgende indlæsning af komplet Office 97 programpakke) viste, at Ultra DMA giver en hastighedsforbedring på 25-50% i forhold til traditionelle højtydende EIDE-diske

TX-sættet var dog problematisk, da det kun kunne cache op til 64 MB RAM. Hvis du monterer mere end 64 MB i et TX-bundkort, bliver den overskydende RAM-mængde ikke cachet af L2-cachen. Det forringer ydelsen under Windows 95 markant.

Kan det virkeligt passe at man ikke kan bruge mere end 64 Mb Ram sammen med det chipsæt.
Mener bestemt jeg før har læst at det understøtter 256 MB ram.

Avatar billede stigc Nybegynder
05. februar 2001 - 22:11 #1
Står der ikke også kun at level2-cahcen ikke kan cache højere adresser end 64 MB? Så kan over 64 MB godt udnyttes, men ikke sammen med den hurtige level2-cache.

Jeg ved ikke om jeg har ret i det. Faktisk ved jeg ingen ting om det. Bare min forståelse af teksten. :)
Avatar billede vw-john Nybegynder
05. februar 2001 - 22:17 #2
tak for det...men det er fordi jeg netop står foran at skulle have noget mere Ram til et 430tx chipsæt, og jeg vil jo ikke købe mere end 64mb hvis det er max.
Avatar billede matias Nybegynder
22. februar 2001 - 23:52 #3
Det er rigtigt nok........har selv prøvet. Det hjælper ikke med mere end 64 Ram