Avatar billede extreme Nybegynder
05. februar 2001 - 20:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formatering af c: drev...

Jeg skal til at formatere mit c: drev, da jeg skal have lagt Win 2000 ind, så derfor vil jeg gerne have fjernet alt det overflødige inden.

Jeg har brændt alt det jeg skal gemme, men mit spørgsmål er så, om der er andet jeg skal huske inden jeg sætter formateringen igang, med hensyn til drivers osv.

Jeg har på en ældre computer været udefor, at den ikke kunne finde CD-rom drevet efter formateringen, men det sker vel ikke på en ny PC...

Eller skal jeg ligge alle mine drivers ned på en diskette, hvis i mener det, kan i så ikke forklare hvordan jeg gør det nemmest, og hvor jeg finder alle de drivers?

Hvis der er mere, som i mener at jeg skal huske, vil jeg meget gerne høre om dette også...?

Jeg er tilbage om ca 1 time, så lig venligst jeres svar.
Avatar billede magnus48 Nybegynder
05. februar 2001 - 20:06 #1
hvis du er smart så siger du format c: /s

/s betyder start diskette, så får du de vigtigste drivere med :)
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
05. februar 2001 - 20:10 #2
/s :-))

.. de vigtigste drivere ?? Der er vist noget du har misforstået!

/s = sysmtemfiles .. dvs. du kan boote på c:

så extreme... hvis du skal have dit CD-rom drev med så gå ind under indstillinger (hvis du har w95/w98) -> tilføej/fjern programmer... -> lav startdiskette med CDrom-driver.

hvis du er lidt mere smart en som så, så laver du en

Format c: /u /v /s

Så får du verified c: m.m.

Avatar billede teknik Juniormester
05. februar 2001 - 20:13 #3
.....Ingen tvivl om at du sagtens vil kunne finde CD-drevet...
Du skal blot have en win98 / winME boot diskette...
Har du ikke sådan én en, så er det en god ide at lave en før du sletter/formatterer.

Du kunne jo også vælge at lægge Win2000 ind \"parallelt\"...så kan du se om det er \"Noget\", og undgår helt at skulle slette dit eksisternede Operativsystem... - anbefales varmt

Er faktisk rart, fordi man så har bedre tid til at få alting \"i hak\"...
Efterfølgende kan du så altid slette din win9x installation.

mht. drivere, så er det jo lidt anderledes mht. win 2000...
Det jeg ville sikre mig i din situation var blot Modemdrivere, og så en præcis notering af din internetopsætning...dvs.
brugrnavn/login, samt mailadresse/login og Pop3 SMTP servere..
Detaljerne for mail ses inde i \"konti\".

-med \"fungerende internet, så kan du altid \"surfe\" efter andre drivere, og hente hjælp på eksperten.
...Hvis du vælger \"parallel\" installationen, så viljeg anbefale, st du beholder \"fat32\" partitioneringen...så kan begge OS se \"alt\".

Er din hardware fx. fra sidste år, så regn blot med at win2K genkender de 80% af det uden problemer.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
05. februar 2001 - 20:14 #4
Også smart at lægge mail adresser, og faorit links ud på diskette/CD
Avatar billede kgj05 Nybegynder
05. februar 2001 - 20:23 #5
Det vigtigste er at du har den nyeste BIOS version på din maskine da Windows 2000 faktisk læser BIOS opsætningen og installere efter denne!
Har du en ny maskine (indenfor 1 år) fungere win2k glimrende. Win2k indeholder de fleste drivere (SCSI, IDE m.m.).
Du behøver ikke at formatere din maskine da du i win2k igennem setup får mulighed for at bestemme størrelsen samt formateringsformatet (NTFS,FAT...).
Sæt blot din CD skive i og se om du kan boote fra skiven - hvis du ikke kan boote/strate, skal du tjekke om din BIOS kan sættes til at boote fra CDRom før harddisk.
En sidste udvej er at lave win2k setup disketter via win2k cd\'en. Disketterne laves fra CD\'en med kommandoen:

Med Windows 2000 CD-ROM i CD-ROM drevet skrives:
<CDROM Drevet>:\\bootdisk\\makeboot A:

Og sørg for at have dine kontooplysninger ved hånden - til mail, dialup tlf. nr., PCBank oplysninger, spec. opsætninger til modem (AT kommandoerne).
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2001 - 23:10 #6
Har du tjekket at din computer er windows 2000 klar ? med tjek program fra microsoft?
Avatar billede extreme Nybegynder
07. februar 2001 - 16:03 #7
x4all dk får mine point, da hans forklaring var bedst efter min mening.