Avatar billede sy Nybegynder
22. marts 2004 - 12:10 Der er 20 kommentarer

Linux i virksomhed

Hej Eksperter,

Jeg er fortiden ansat i en virksomhed med ca 40 ansatte primært telemarketing, erhvervsalg og administration.

Det vi nu undersøger er hvordan vi undgår licenser og med min rimelig minimalistiske it viden vil jeg meget gerne høre om nogen vil forklare mig hvordan jeg får konverteret vores system så vi undgår licenser
Avatar billede riversen Nybegynder
22. marts 2004 - 12:11 #1
ved at gå i gang. Kan desværre ikke være mere behjælpelig ud fra den ringe problembeskrivelse.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
22. marts 2004 - 12:12 #2
Uhhhhhh det er en meget meget langhåret proces.

Man skal først og fremmest vide hvilke applikationer i har idag, og hvordan det hele komunikere med hinanden.

Der efter skal du ud og finde programmer som kan gøre det samme i linux som jeres nuværende Win "Formoder i køre Win"

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
22. marts 2004 - 12:14 #3
riversen> burde du så ikke spørge lidt ind til brugeren´s App

no offens men dit inlæg er jo out off date da han jo faktisk er gået igang ved at spørge her! en venlig men bestemt verbal øretæve :-)

MC
Avatar billede sy Nybegynder
22. marts 2004 - 12:17 #4
helt korekt vi køre windows..

systemet ligger sådan:

30 phonere sidder på kontoret og skal bruge internet og e-mail

5 administration sidder på kontoret og skal bruge regnskabsprogrammer o.s.v derfor skal der være mulighed for at kunne se skrive bordet på kontoret hjemmefra

10 erhvervssælgere der sidder hjemme og skal ikke bruge licenser
Avatar billede riversen Nybegynder
22. marts 2004 - 12:17 #5
mc.lucifer: jeg mener brugeren sagtens kan tænke sig til, at der skal nogle informationer på bordet. Det står også skrevet når man opretter spørgsmål. Øretæve ikke taget til efterretning.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 12:19 #6
Du undgår næppe licenser. Det du ønsker er software gratis software
med en license som giver dig ret til at bruge softwaren gratis.

Der er masser af open source muligheder:
  Windows -> Linux
  MS Office -> OpenOffice
  SQLServer -> MySQL
  IIS -> Apache + PHP
  etc.

Men vi skal vide lidt mere om jeres behov for at kunne være mere konkrete.
Avatar billede sy Nybegynder
22. marts 2004 - 12:19 #7
der står en server der også er linuxbaseret hvor der ligger et fællesdrev alle kan ligge dokumenter på.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 12:21 #8
Internet og email er ikke noget problem med Linux. Kun et spørgsml om
at vælge mellem mulighederne.

Det kritiske er jeres regnskabs program. Sådanne eksisterer også i Open Source.
Men om de passer til jeres behov er en helt anden sag.

Jeg vil klart anbefale at du fokuserer på dette område.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
22. marts 2004 - 12:21 #9
sy hvordan forgår jeres Outbound ?

Manuel opringning eller via Dialer

Også en ting man skal have med for benytter i en dailer så skal den også understøtte linux jo

MC
Avatar billede sy Nybegynder
22. marts 2004 - 12:25 #10
mc.lucifer: manuel opringning så det er der ikke det helt store i... :)

arne v: jamen regnskabsprogrammet skal være det eksisterende og der skal forsættes med at betale licens der. Det jeg bare gerne vil have er at man skal kunne logge ind på sin computer hjemmefra altså et spejlbilled af sin skærm på kontoret..
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
22. marts 2004 - 12:27 #11
Sy

Vil du bibeholde dine windows servere så snakker vi nemlig terminal server og du kan så spare en hel del ved at instalere linux på dine clienter og få dem til at fungere som Tynde klienter, Dog koster licenserne til Terminal serveren penge.

Hvis du vil lave det samme på linux heder det VNC men dette er jeg ikke stiv i på flere brugere basis, Kun som admin så der tror jeg du skal sætte din lid til arne

MC
Avatar billede sy Nybegynder
22. marts 2004 - 12:31 #12
mc.lucifer:

nej det behøves ikke der er kun en og den bruges kun som fællesdrev og derfor behøves windows ikke(tror jeg :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 12:32 #13
Der findes forskellige løsninger inden for det du søger, men du bør gøre dig MEGET klart, hvad du forventer at kunne med din software både nu og i fremtiden.

Start med at gå en erfaren Linus konsulent til møde og fremlæg Jeres ønsker. Betal dem evt. for at opstille et test miljø så I kan se hvordan alting virker. Hvis det kører tilfredsstillend, så vil I let kunne rulle resten ud.

Det er dog min erfaring, at man altid ender med en del Windows workstations alligevel, da en del programmer ikke findes til Linux, eller de eksisterende alternativer ikke lever op til brugernes ønsker.

Hvis det kun er "Office" der piner jer, så vil jeg da foreslå at i kaster et blik på OpenOffice. Nye maskiner bliver i dag leveret med Windows - en pris på ca. 1.200 kr. pr. maskine for OS. Disse kan MEGET let blive spist op i spildt arbejdstid/konsulenttimer.

Linux er et kanont OS, findes i flere gratis distributioner med et hav af gratis applikationer, men min erfaring er, at det befinder sig bedst i udviklingsafdelinger, for teknikere og på servere... (endnu).
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
22. marts 2004 - 12:32 #14
Jamen dine phonere har vel et system de ringer ud fra, i stil med trictrac eller ligneden, de skal vel have deres data med over, Dog kan dette laves ret nemt i html phph og mysql. Men jeg er lidt lost over hvad du egetnlig vil lave

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
22. marts 2004 - 12:34 #15
jpvj> og som tynde klienter ikke at forglemme *S*

MC
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. marts 2004 - 12:35 #16
Ja - jeg tænkte det mens jeg skrev det, og en Citrix løsning ville også være oplagt.

Faktisk har Citrix engang udtalt, at deres mest hentede klient var til Linux :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 12:37 #17
Det er sjældent Windows licens til skrivebords pC'erne der er
problemet.

Men Office licens skal normalt oveni.

Og Windows Server + client licenser + SQLServer + Exchange server er
aboslut ikke billig.

etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 12:38 #18
Hvis ikke du skal bruge et open source økonomi system, så skal du nok
fokusere på dialin og remote desktop funktionaliteten. Kan du få få den
ønskede funktionalitet ?

Fil, print, database og web server er helt standard og bør sagtens
kunne virke.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2004 - 20:52 #19
Lukke tid ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2004 - 18:31 #20
??