Avatar billede judas Nybegynder
21. marts 2004 - 23:02 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

XML/XSL og Google

Jeg har en personlig hjemmeside som udelukkende indeholder mit CV.
Jeg har gjort google opmærksom på at siden eksisterer, men jeg er stadig ikke listet.
Problemmet ligger måske i at jeg holder mit CV i en xml-fil, som jeg via JavaScript præsenterer med et xsl stylesheet.
Jeg er ikke helt klar over hvad det er google helt præcist kigger efter når den 'crawler', men vælger jeg 'view source' på min egen side ser jeg kun javascriptet. Er det det samme som google ser, for så giver det jo mening?

Jeg læste for nogen tid siden at Meta tags stort set ingen betydning har for google. Er det korrekt?
Og hvordan kan jeg helt specifikt bestemme hvordan et hit på min side vil se ud når google lister mig.
Man ser nogle gange at google skriver siders <title> med fed, når man får et hit?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. marts 2004 - 23:08 #1
Hmmm det lyder som en unødvendig avanceret løsning til et CV.

Der er ingen tvivl om at google har det bedst med almindelig flad html uden unødige dikkedare. Hvis du vil have dit CV til at hitte højt på google, skal du undlade alt den slags.

Dit problem kan også sagtens være at der ikke er nogen der linker til dit site endnu, Google optager ikke sites der ikke har nogen eksterne links, så vil du med i google så skal du skaffe dig mange af dem.

Meta har meget lille betydning, og kan direkte skade dig hvis du har søgeord i meta der ikke også figurere på din sidetekst.

Jeg har skrevet en del artikler om emnet du bør læse

http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=bufferzone
Avatar billede gil-galad Nybegynder
21. marts 2004 - 23:09 #2
google kan ikke se det du ser på skærmen, så du må have det i selve koden. Metatags bruges ikke rigtig mere af søgemaskinerne, og man kan endda blive "straffet(ryge længere ned på søge listen)" hvis man har noget stående i meta som ikke står på selve siden. En anden måde at komme højere op på, er at skaffe links fra andre sider. jo længere oppe i kildekoden det egentlige indold kommer, jo bedre placering, så det er ikke så smart at fyre en 500 liniers menu af før indoldet kommer.

Ville det ikke være bedre at vise xml filen med noget php, så teksten rent faktisk kommer til at stå i koden`??
Avatar billede gil-galad Nybegynder
21. marts 2004 - 23:10 #3
ups, for sent ude :-)
Avatar billede judas Nybegynder
21. marts 2004 - 23:15 #4
Hvad nu hvis jeg bare lader min xml fil kende xsl-filen, således at browseren bare henter en xml fil. Så ser jeg xml filen når jeg vælger 'view source'. Vil det hjælpe?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. marts 2004 - 23:18 #5
Det ville det muligvis, men hvorfor gøre det så besværligt, hvorfor ikke bare lave en flad html fil.

Du skal tænke på at søgerobotten er en slags gammel browser der gerne vil have det enkelt. Det er fint nok at lege med xml, xsl og alle de nye teknologier, men til er CV!!!! Man bør altid have formålet for øjen. Dit CV er vel lavet for at blive set og ikke for at demonstrere viden om xml m.m.. Mit råd er Lav dit CV som ren tekst i flad html, og demonstrer så v iden om xml og andet med andre projekter det tjener formålet
Avatar billede judas Nybegynder
21. marts 2004 - 23:43 #6
Hvad med hensyn til at vise sit CV i en pop-up.
Er det noget som google også crawler?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2004 - 09:01 #7
Det vil google normalt kunne, men jeg tror ikke det er en god ide. Dels kommer en popup hurtigt til at virke som en blind vej, du jommer ind på og aldrig ud af igen. Hvis du laver links ud, risikere google at botten hele tiden skal lave nye sessions, hvilket vil forvirre billedet af dit site.
Du skal også være opmærksom på at rigtig mange mennesker automatisk filtrere popup fra, hvilket betyder at de(vi) ikke ser din side, og det ervel for at mennesker skal se dit CV at du laver det.

Hold det simpelt
Avatar billede henninga Novice
23. marts 2004 - 00:33 #8
Jeg havde en hjemmeside opbygget med Frames (som var dejlig enkel at opdatere) og lå på side 14 ved en søgning på google (videoredigering).
Så lavede jeg siden om (efter læsning af indlæg fra bl.a. bufferzone) så den udelukkende kører med tabeller, og fik gentaget mine søgeord nede på siden. Nu er den røget op på side 2 på google (ved samme søgning).

Så jeg tror på det med den simple opbygning :o)
HenningA
Avatar billede judas Nybegynder
23. marts 2004 - 23:37 #9
Jeg har nu forsøgt at lave min side så simpel som muligt - og fået nogle sider til at linke til mig. Point til bufferzone - så må vi se næste gang google indekserer om de var fortjent ;-)
Endnu engang tak