Avatar billede bilfeldt Nybegynder
21. marts 2004 - 20:36 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Tjek om filen ligger på en server

Hej. Jeg har brugt et program til at lave en menu i DHTML, via .js-filer.

Hvad der facinere mig er at når man køre den på sin com der hjemme fungere det fint, men når man kører det gennem webhotellet, så kommer den med en alert.

Det ligger på:

http://www.dero.dk/menu/hovedmenu_vqp.html

Jeg kan ikke finde funktionen der tjekker om den kører på en server, men den vil jeg godt have fat i, den kan bruges :-)

Jeg tror at der er i en af filerne:

http://www.dero.dk/menu/hovedmenu.js
http://www.dero.dk/menu/tdqm_loader.js
http://www.dero.dk/menu/tbrowser_ie.js

p.s. den bruger nok kun scriptet tbrowser_ie.js når man bruger InternetExplorer
Avatar billede mc_goblen Praktikant
21. marts 2004 - 20:39 #1
Det er ikke fordi du har brugt et betalingsprogram til at lave din menu med? - Jeg har en gang benyttet Anfy til at lave nogle billedeefekter på min hjemmeside, det virker fint så længe det blir kørt lokalt, men skal det uploades til nettet skal du betale samt register dit domaine, også blir denne alert fjernet :)

- dette er bare et gæt...
Avatar billede thedeathart Nybegynder
21. marts 2004 - 20:45 #2
prøv at fjerne

<script language="JavaScript1.2" vqm_id="hovedmenu.js">
    vqm__notice='Visual QuickMenu Pro, (c) 2004 OpenCube Inc., All Rights Reserved, Visit - www.opencube.com';
    vqm__codebase='';
    vqm__database='';
</script>

i dit hovedmenu_vqp.html dokuement
Avatar billede thedeathart Nybegynder
21. marts 2004 - 20:46 #3
og så finde en anden måde at loade hovedmenu.js
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
21. marts 2004 - 20:58 #4
Jo, det er et betalings program.. Men det er ikke til at "cracke" det, jeg vil isolere selve koden til det der forhindre folk i at bruge det på en server. Jeg skal nemlig bruge det yil et regne-ark-projekt jeg laver..
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
21. marts 2004 - 21:02 #5
thedeathart -> Nej desværre linierne:

    vqm__codebase='';
    vqm__database='';

Kan ikke undværes. Men

    vqm__notice='Visual QuickMenu Pro, (c) 2004 OpenCube Inc., All Rights Reserved, Visit - www.opencube.com';

derimod er lige til at fjerne..
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2004 - 21:09 #6
<ole>

Det er i følge Ekspertens regler forbudt at stille spørgsmål om, hvordan man omgår copyright-sikringer.

1. bilfeldt >> Luk spørgsmålet.
2. thedeathart >> undlad at komme med flere forslag - i øvrigt kender jeg OpenCube's sikring og ved, du ikke kan knække den  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede dero Nybegynder
21. marts 2004 - 21:34 #7
olebole -> Nu er det ikke for at være ond, men jeg tror at du skal læse spørgsmålet og indlæggene en gang til!

Jeg vil have fat i funktionen! Jeg er ligeglad med at fjerne den, der skal sikkert mere til en som så, men jeg vil kopiere funktionen, ikke fjerne den!
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2004 - 22:24 #8
dero >> Nu er det ikke for at være ond, men jeg tror at du skal prøve at tænke dig om en gan til!  :)

Det gør ingen somhelst forskel, hvad du vil bruge den til. Du skriver i et åbent forum og hvis jeg skriver til dig, hvordan det er lavet, kan alle og enhver omgå sikringen.
Avatar billede dero Nybegynder
21. marts 2004 - 22:58 #9
olebole -> Nej! Jeg ønsker ikke at du skal fortælle hvordan man omgår sikringen, men hvordan man laver sikringen! At lave den er slet ikke det samme, og hvis folk bruger den viden de får herinde til noget andet end hvad den er beregnet til er det ikke mit problem. Men selv hvis du fortæller hvordan den er lavet, så kræver det jo nok stadig noget at omgå den!

Fordi din fysik lærer fortalte dig hvordan en  atombombe fungere, kan han da ikke være skyld i hvis du fyrer en af! Folk må sku da også selv tage ansvar for hvad de bruger informationerne til! Men jeg ønsker blot et svar på hvordan man laver den, og ikke undgår den!
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2004 - 23:17 #10
Bland nu min fysiklærer udenom dette - han har intet med det at gøre ... og atombomber har endnu mindre.

Kan du ikke i stedet fortælle mig, hvordan Adobe's algoritme til opstilling af et licensnummer er konstrueret? Det er ikke fordi jeg vil bruge den til at generere numre med, jeg vil bare vide, hvordan den er lavet.
Du ville formodentlig - og med rette - få lukket din brugerprofil lukket, inden du kunne nå at sige: "Hvad var det?", hvis du gav mig svaret.

OpenCube's sikring består af række funktioner og variabler ... ikke kun en funktion. Hvis jeg viser dig de funktioner og forklarede dig sammenhængen, ville enhver tumpe, der læser med kunne omgå deres sikring.
Jeg lukker ikke friviligt min brugerprofil for at hjælpe dig  :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2004 - 23:21 #11
PS: Angående at miste sin brugerprfil, så læs lige reglerne igen  :)
Folk herinde er ret opmærksomme på, at man kun har den tilladte ene brugerprofil. Jeg ved ikke, om du har en forklaring, men under alle omstændigheder tiltrækker du dig uhensigtsmæssig opmærksomhed ved at skrive med forskellige brugernavne.
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
22. marts 2004 - 07:48 #12
1) Det med mit navn, så er det fordi at den aotomatisk loggede ind på min lillebrors konto. beklager..

2) Alle informationer kan bruges som en basis viden, til noget ulovligt.. Hvis vi snakker om at de informationer der gives ude blandt spørgsmålene ikke må kunne hjælpe til noget ulovligt, så kan de sku da godt lukke nogle kontoer.

Jeg havde fået blaster, og spurgte hvordan jeg får det lort væk. Der fik jeg at vide hvordan man skal sikre sig mod den igen. Og min basis viden øgede sig der efter til at vide hvor en virus kan komme ind henne, er det også ulovligt?

- Istedet for at fortælle presis hvordan det er lavet for Open cube,¨så fortæl i store træk hvordan de har lavet det. Jeg kan love dig for at i de .js-filer kan jeg INTET udrette! :-)
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2004 - 15:47 #13
Fysiklærere, atombomber og blasterorm har _intet_ somhelst med dette at gøre.
Har du endnu ikke forstået dem, må jeg opgive at forklare dig stedets regler. Du må blot finde dig i, at sådan er de nu engang - og vi er rigtig mange, der har fuld repekt og forståelse for Admins ønsker i den retning.
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. marts 2004 - 17:39 #14
I 2000 (tror jeg nok) faldt der dom for, at enhver ejer af en hjemmeside er ansvarlig for indholdet på hjemmesiden. Også selvom det er udefrakommende brugere, der poster indlæggene, og dermed leverer indholdet.

Jeg kan huske, at en eller anden chef fra TDC blev meget bestyrtet over det, for det betyder i praksis, at TDC og andre chatejere også er ansvarlige for, hvad der bliver postet af indlæg i deres chats. Den enkelte bruger skal overholde lovgivningen, og bliver holdt ansvarlig for evt. overtrædelser af straffeloven. Men det gør ejeren af den hjemmeside, hvor lovovertrædelsen finder sted så sandelig også. Han/Hun/De er ansvarlige for at der ikke forekommer lovovertrædelser, og skal i praksis lave tiltag, der sørger for, at det ikke sker.

Sker det alligevel, skal det omgående fjernes, og derefter er de forpligtede til at kontakte de relevante myndigheder og anmelde lovovertrædelsen.

Du har ret i, at mange ting ikke er ulovlige at lægge ud på nettet. Jeg tror nu, at opskriften på fremstilling af en A-bombe ikke er tilladt i en række lande, herunder også Danmark. Men man kan sikkert hive mange eksempler frem, som ikke direkte strider imod dansk eller International lovgivning.

Jeg blev selv en anelse stødt på manchetterne, da jeg erfarede, at Eksperten ikke ville tillade en opskrift på, hvordan man brænder en musik-CD. For det ER i visse tilfælde tilladt. Og så er det rart at vide, hvordan det forholder sig med ISO etc.

Men med ejerne af Eksperten's ansvar in mente, så kan jeg godt forstå, at man trækker en streg i sandet. Eftersom de ejer siden, har de dermed også den fulde ret til at stille rammerne op, som vi andre kan tillade os at spille efter. Kan man ikke lide de rammer, er det jo enhver frit for at ophæve sit medlemskab.

Der er mange ting, der måske er lovlige nok. Men hvad med etikken og moralen? Jeg kan godt forstå, hvis Eksperten siger "Hertil, og ikke længere!".

Uanset hvad, så er det, som du beder en løsning på, selvom du "bare" skal se hvordan det er lavet. Du forsøger åbent at få at vide, hvordan du omgår openCube's licenser, så du kan få en gratis menu på din hjemmeside. Eller i det mindste lure dem af, hvordan det er lavet. Og det strider ikke kun imod hvad man kan tillade sig rent etisk og moralsk, men også imod dansk og International lovgivning. Så jeg må give olebole ret i, at der ikke er så meget at diskutere. Mon ikke du lige så stille skulle lukke det spørgsmål, og så ellers lade som ingenting? Kan du glemme det, kan vi andre forsøge.
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. marts 2004 - 17:41 #15
Desuden ville JEG ikke have det hængende på mig, at Eksperten - det er stedet hvor man får opskrifter på hvordan man omgår reglerne ... hvis jeg ejede Eksperten. Der er visse ting, jeg ikke vil associaseres med.
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. marts 2004 - 17:47 #16
OG så må du også huske på, at manglende kendskab til lovgivningen ikke fritager for straf.
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2004 - 18:05 #17
Tak, Steen  ;o)

... og selvom brugeren ikke er ude på at omgå OpenCube's forsøg på beskyttelse, kan alle andre bruge informationerne til netop det - og så har vi alligevel hele balladen  :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. marts 2004 - 18:21 #18
Ok, det var det nu ikke som udgangspunkt. Det havde forholdt sig anderledes, hvis bilfeldt havde spurgt: Jeg ønsker opskriften på hvordan man laver en menu magen til den OpenCube har lavet. Er der nogen, der kan gøre dem kunsten efter?

Man kan ikke sætte sig på rettighederne for HTML eller ASP el.lign. ASP er udviklet af Microsoft og kan benyttes af alle. Men du kan godt udvikle et produkt og sælge licenser, som OpenCube gør det.
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. marts 2004 - 18:23 #19
Gravede lidt frem af gemmerne :o)

Det sidste indlæg på http://www.eksperten.dk/spm/211030
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. marts 2004 - 18:36 #20
Jeg har det med ikke at læse dine indlæg ordentligt, ole. Sorry! :o)
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
25. marts 2004 - 19:34 #21
Mit spørgsmål lød at jeg ville have fat i funktionen der tjekker om den kører på en server. Så sagde "olebole" at man ikke kan krakke OpenCube's kode.

- Det er heller ikke hvad jeg vil!

Så sagde han at hvis han sagde hvordan den hang sammen kunne jeg fjerne den! Men at man ikke kunne fjerne den, da den hang sammen at en masse variabler!

- Det er der den er gået galt! For jeg vil bare have fat i funktionen der tjekker om den kører på en server! Ikke alle de sikkerheds koder der gør at man ikke bare kan fjerne de linier!

Lyder det ikke meget fair?
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2004 - 20:31 #22
Citer mig venligst korrekt ... og det kræver, du faktisk læser, hvad jeg skriver  ;o)

1. Jeg har aldrig skrevet, man ikke kan 'cracke' OpenCube's kode. Det har jeg som sagt selv gjort.

2. Jeg har aldrig skrevet, at man ikke kan fjerne den, fordi den består af flere funktioner og variabler. Du eftersøgte 'funktionen, der gjorde det' - derfor forklarede jeg dig, der ikke blot er én funktion, men en række funktioner og variabler.

3. Som jeg allerede har forsøgt at forklare dig et par gange, så er det ikke muligt at vise dig disse funktioner og variabler, uden jeg samtidig afslører, hvordan OpenCube gør ... og dermed ødelægger deres forsøg på at sikre deres software.

4. Indenfor en måneds tid kommer jeg selv på markedet med noget software, der bruger samme type 'beskyttelse' (omend lidt smartere). Jeg ville være en trestjernet jubelklovn, hvis jeg skrev her, hvordan man laver den slags, da det samtidig ville afsløre, hvad man skal kikke efter for at 'cracke' min og OpenCube's 'beskyttelse'.

5. Hvis du har skrevet noget, der er værd at skjule for nysgerrige blikke, er du også i stand til selv at skrive en lignende 'beskyttelse'  :)

Er det ikke tydelig nok forklaret?
Avatar billede bilfeldt Nybegynder
25. marts 2004 - 20:40 #23
1) Beklager. Du har aldrig sagt at MAN ikke kan knække OpenCube's funktion, man bare at "thedeathart" ikke kan. Beklager :-)

2) Jeg søger virkelig kun det der tjekker om den ligger på en server, og ikke hele den funktion som forhindre dig i at bruge det på nettet.

3) Hvis dette heller ikke kan finde sted. Kan jeg så ikke få dig til at sende det til mig på mail, for tilgengæld at stå som en kilde i softwaret? bilfeldt@tdcadsl.dk

Mange tak..
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2004 - 21:05 #24
add2: Det ændrer ikke så meget. Det skal man nok kende koderne for at vide, men det må du så vælge at tro på eller lade være.

add3: Skal jeg sættes i forbindelse med andres software, skal det være noget af en vis kvallitet (se evt. mit punkt 5) - så her må jeg sige: Tak, men nejtak  :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2004 - 00:26 #25
Kommentar: bilfeldt

"2) Jeg søger virkelig kun det der tjekker om den ligger på en server, og ikke hele den funktion som forhindre dig i at bruge det på nettet."

Den del, der kontrollerer det ene eller det andet, er en del af beskyttelsen. At tingene måske kan lade sig gøre, er ikke ensbetydende med at vi bare kan gøre det. Det er ulovligt.

Hvis du har brug for et script, som kontrollerer det ene eller det andet, må du hellere oprette et spørgsmål og definere helt klart, hvad det er du ønsker. Det andet ER ulovligt, hvor harmløse dine intentioner end måtte være.