Avatar billede magnus48 Nybegynder
05. februar 2001 - 16:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Uhyggelig Tastatur Tast

På tastaturet sidder der en knap der hedder Scroll lock, men hvad er den egentlig til?
Avatar billede mortenbock Nybegynder
05. februar 2001 - 16:50 #1
Den bruges til at stoppe en rullende tekst i DOS mode. Dvs. hvis du skriver dir, og der er mange filer, så kan du stoppe teksten før den når bunden.
Avatar billede magnus48 Nybegynder
05. februar 2001 - 16:53 #2
ahhhh

du vil gerne have dine..undskyld...dit..point :)
Avatar billede moa Nybegynder
05. februar 2001 - 17:03 #3
mortenbock: Arh!, gør den nu også det?? - Ikke på min maskine ihvertfald (win98) - hverken hvis jeg restarter i MS-DOS mode fra windows af, eller hvis jeg booter direkte op i en ægte gammeldags IBM dos 7.0?
Avatar billede ricky Nybegynder
05. februar 2001 - 17:05 #4
mortenbock>> DIN SNYDER!!! :-)
det er sgu da ikke rigtigt... og nu har du snydt dig til mange point, tsk tsk tsk - TILBAGELEVÉR!!!

magnus48>>scroll lock bruges vist nok til at tænde kaffemaskinen på (hvis den altså er tilsluttet via USP).
Avatar billede mortenbock Nybegynder
05. februar 2001 - 17:08 #5
Åhh ja, glemte lige det med kaffemaskinen. Du kan også overtrucke den, og få den til at fodre ænder i kongens have....;-)
Avatar billede ricky Nybegynder
05. februar 2001 - 18:57 #6
nåh - men så lad os bare sige at den bruges i.f.m. terminaler vs. mainframes - til at styre et eller andet omkring skærmbilledet...
Avatar billede moa Nybegynder
06. februar 2001 - 00:11 #7
ricky: Jamen det tastatur man normalt har på en PC har jo ssv. aldrig set skyggen af at være blevet anvendt som terminal-tastatur (der anvendte man jo normalt noget i stil med VT-100, etc.) - correct me if\'m wrong??
Avatar billede ricky Nybegynder
06. februar 2001 - 00:40 #8
der er i mange større virksomheder og i det offentlige - stadig terminaladgang til en række ældre systemer.
Avatar billede moa Nybegynder
06. februar 2001 - 00:48 #9
Jo, men det er klart. Og jeg er også klar over at man ofte idag gør det via et terminal-emuleringsprogram (telnet) fra en almindelig PC. Men i den forbindelse emuleres jo også et andet tastatur-layout end pc-tastaturet (fx. som ovenfor nævnt VT-100).

Det jeg siger er således at jeg tror aldrig at man har anvendt et PC-tastatur-layout ved en terminal, hvorfor jeg ikke kan se hvorfor, scroll lock skulle være sneget ind på PC-tastaturet som følge af at knappen skulle anvendes i et mainframe-miljø??

Hvis min formulering er uklar, håber jeg du tilgiver!, det er _lidt_ sent efterhånden ;-)
Avatar billede ricky Nybegynder
06. februar 2001 - 00:56 #10
tjah - har du et bedre bud på anvendelsen ?
Avatar billede moa Nybegynder
06. februar 2001 - 00:59 #11
Nope! - men jeg vil nemlig _helt_ vild gerne vide det! - for det er en af de små ting som kunne være rare at vide ;-) - Så det kunne da selvfølgelig være at jeg skulle oprette et spg. med lidt flere point end Magnus48 (og så måske også i den rigtige kategori ;-))
Avatar billede riejensen Nybegynder
06. februar 2001 - 22:27 #12
eftersom jeg ikke abonnerer på den kategori (og ikke lige gider at lede efter spørgsmålet)

ScrollLock tasten virker(?)fungerer i Excel; hvis den er aktiveret kan man scrolle med piletasterne uden at curseren flytter sig, hvis den (normalt) ikke er aktiveret og man bruger piletasterne scroller man ved hjælp af at flytte curseren...
Avatar billede moa Nybegynder
06. februar 2001 - 22:32 #13
COOOOOOOL!!!!!!!! - Masser af respekt til dig riejensen!

Det er simpelthen sådan nogle vidunderlige mennesker som dig der gør det muligt for mig at sove om natten!!

Nej, alvorligt var det faktisk rart at finde ud af min. et sted hvor den faktisk kan anvendes!

Tusind tak :-)
Avatar billede chrlyck Nybegynder
16. november 2005 - 16:55 #14
Genial riejensen!!

Jeg har spekuleret på hvorfor min excel har gjort sådan i dag, og også til tider for nogle dage siden... Det er møgirriterende, så fandt google lige dette gode spørgsmål! :D

Så er det så bare op til mig selv at finde ud af hvad det er der gør at scroll lock bliver aktiveret... (det er jo ikke ligefrem en tast man "tilfældigvis" rammer... :P
Avatar billede riejensen Nybegynder
17. november 2005 - 08:45 #15
*gg* Snart 4 år siden.. og jeg er her endnu ;-)

oooOOO sikken formulering man havde dengang OOOooo