Avatar billede haugez Nybegynder
21. marts 2004 - 17:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DOS og Windows XP?

Jeg har lige partioneret min harddisk med Windows XP, så jeg fik et ekstra drev til MS-DOS! (I forbindelse med noget skolearbjede) Det er bare træls hver gang man skal ind i Windows fra DOS at man skal genstarte og vælge operativsystem! Tænkte om man ikke kunne lave en batch fil (win.bat) som kan finde ud af tricket! Altså når man skriver WIN i kommandoprompten! Ved bare ikke lige hvad batch-filen skal indeholde. Håber der er nogen der kan hjælpe mig!
Avatar billede bjarnek Nybegynder
21. marts 2004 - 17:36 #1
Lav en diskette med en bat som starter op på det drev du har dos'en på ..... husk at sætte bios til at boote på floppy-drevet ... stop det i når du vil på dos drevet
Avatar billede bjarnek Nybegynder
21. marts 2004 - 17:39 #2
hov ... det skal sælfølige være en systemdiskette (bootdiskette)
Avatar billede haugez Nybegynder
21. marts 2004 - 17:55 #3
jamen den går automatisk ind i DOS når jeg booter, men det er ikke det der er problemet! det er når jeg er i DOS prompten og vil ind i windows... Skal genstarte og vælge operativsystem....
Avatar billede roenving Novice
21. marts 2004 - 17:59 #4
Kan du ikke bare starte en DOS-session inde fra XP ?-)

-- men så støder du måske ind i, at i NT/2000/XP ligger DOS ikke under men ovenpå styresystemet, så kommandoer filtreres igennem det !-)
Avatar billede haugez Nybegynder
21. marts 2004 - 18:12 #5
når jeg starter "DOS" fra Windows fungerer det ikke helt som i den rigtige DOS! Her tænker jeg på div. tegn karakterer osv...
Avatar billede roenving Novice
21. marts 2004 - 18:27 #6
Det er jo et spørgsmål om codepage ...

Jeg kan se, at min kører med 850, men DOS-vinduet (Kommando-prompt) reagerer som om det er 865 !-)
Avatar billede haugez Nybegynder
21. marts 2004 - 18:55 #7
de er begge danske....
forstår du overhovedet mit spørgsmål?????
Avatar billede roenving Novice
21. marts 2004 - 19:03 #8
Som jeg startede med at skrive, kan den mulighed godt være udelukket til dit brug, men jeg ville da foreslå den !-)

-- og hvis du ikke kan bruge dossen, som ligger ovenpå XP må du nødvendigvis genstarte computeren, da xp jo ikke kan køre ovenpå dos, som win x gjorde !-)
Avatar billede haugez Nybegynder
21. marts 2004 - 19:42 #9
Nå, men så har jeg lige et andet spørgsmål: Jeg skal lave en escapesekvens i en batch-fil som skriver en tekst på linie 13 og position 15...! Jeg har fundet noget:
$e[PL;PcH  er det ikke noget i den stil? men hvordan skal jeg smide tallene ind? og skal jeg efterfølgende bare skrive ECHO og så teksten???
Avatar billede haugez Nybegynder
21. marts 2004 - 19:44 #10
...opretter lige et spørgsmål i stedet....
og så nupper jeg lige selv pointene da jeg ikke fik noget ud af det her...!