Avatar billede lau_r Nybegynder
20. marts 2004 - 18:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tænd og sluk for USB

Jeg skal skrive et program der kan styre et relæ. Relæet skal bruge 5v for at slå til.
USB porten på min computer leverer 5V. Kan jeg tænde og slukke for USB porten?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. marts 2004 - 19:10 #1
... du burde da kunne bruge LPT1 (printer) porten som i "gamle" dage ???
Avatar billede lau_r Nybegynder
20. marts 2004 - 19:16 #2
hvordan? Har du eksempler?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. marts 2004 - 19:20 #3
... jeg kan bare huske noget i "gamle" DOS dage at med noget C prog kunne styre diverse bit(s) på LPT1 porten - in/out.
Jeg kan MÅSKE finde noget på nettet - eller prøv selv...
Avatar billede lau_r Nybegynder
20. marts 2004 - 19:22 #4
Jeg søger på livet løs...
Det er lykkedes mig at tænde og slukke for en af udgangene på seriel porten. Den giver 7V, men desværre ikke nok effekt. Er printer porten bedre?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. marts 2004 - 19:30 #5
Ikke effekt nok... Hmmm... Prøv på printerporten's ditto.
Eller mulighed for at trække permanent 5V fra USB og styringen fra seriel/printerport ? Selvom det giver 2 stik ?
Avatar billede lau_r Nybegynder
20. marts 2004 - 19:37 #6
Vil det ikke kræve et mini-relæ der kan tænde og slukke for det store relæ?
er der altid strøm på USB Portene eller kan jeg slukke dem?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. marts 2004 - 19:42 #7
Prøv at k(l)ikke her eller lav et indlæg - der er mange elektronik-nørder:

http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/bythread.html

En såkaldt OPTOKOPLER vil være det sikreste. Den skal kun bruge <1mA til styring.

Der må da også findes et slags "black box" med LPT1/Seriel/USB tilslutning kan styre X antal udgang vha passende software ???
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. marts 2004 - 19:51 #8
Nu ved jeg ikke hvad du skal slukke/tænde for men se her:
http://www.brinck.dk/byggesaet/br508510.asp

(Bare eksempel...som inspiration...)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. marts 2004 - 20:02 #9
Prøv at k(l)ikke her eller lav et indlæg - der er også mange elektronik-nørder:
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/teknik/html/bythread.html
Avatar billede lau_r Nybegynder
28. marts 2004 - 15:17 #10
Tak for hjælpen majsmark! Vil du have point?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. marts 2004 - 15:46 #11
Men fik du 'noget' ud af det ?
Både til mig og evt. andre på eksperten...
Avatar billede lau_r Nybegynder
14. november 2006 - 11:51 #12
Jeg endte med at bruge et velleman usb kit. Det fungerer fint. Tak for hjælpen.
Avatar billede xited Praktikant
27. marts 2007 - 23:44 #13
Jeg er knap så "nørdet" (undskyld udtrykket) hvad elektronik angår, så jeg har købt en "usb stikdåse" der har 4 udtag... ret sjov at lege med!

http://www.elav.dk/eshop/index.asp?PRO_ID=95481