Avatar billede acidduck Nybegynder
05. februar 2001 - 12:04 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

NTFS og Checkdisk

Jeg kører med NTFS. Jeg synes det er meget mærkeligt, at Checkdisk ikke kan køre inde fra Win2000. Jeg er nødt til at reboote - og Checkdisk kører så istedet under opstarten.

Jeg har prøvet med Norton Utilities Disk Doctor - men med samme resultat. Disk Doktor skriver:
\"This drive is in use by another process and cannot be repaired. A repair can be scheduled to occur the next time you restart the system\".

Er det normalt?
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 12:07 #1
Nej

et eller andet program låser din HD
Avatar billede acidduck Nybegynder
05. februar 2001 - 12:08 #2
I see. Såøh.... what do I do?
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 12:09 #3
finder ud af hvilket program det drejer sig om.

Og fjerner det, omkonfigurerer det eller noegt andet, det afhænger af hvilket program det er.
Avatar billede acidduck Nybegynder
05. februar 2001 - 12:36 #4
Nu får du dine points - men jeg har nu alligevel svær ved at bruge dit svar til noget. Hvordan finder jeg lige ud af, hvilket program det drejer sig om. Jeg har lukket alle programmer ned - og problemet er der stadigvæk.
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 12:37 #5
husk der kører en frygtelig masse ting som \'services\' i baggrunden og det kan sagtens være en af dem
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. februar 2001 - 12:51 #6
hmm..jeg har det samme problem og det er der allerede helt fra starten ved en frisk installation :-/
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. februar 2001 - 12:56 #7
man stopper vel ikke bare en hel masse services ustraffet...eller gør man? :)
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 12:58 #8
nej man skal vide hvad man gør

jeg har lige prøvet at køre checkdisk på min win 2k maskine med ntfs på alle drev.

Den blev færdig uden de mindste problemmer.

Så der er noget skummelt ved jeres opsætning :(
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. februar 2001 - 13:02 #9
der er intet skummelt med min installation, dog bruger jeg ikke NTFS men FAT32, og jeg har intet specielt foretaget mig under installationen...alt er nærmest kørt med default indstillinger!
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 13:03 #10
jeg prøvede lige igen med /F og så fik jeg samme problem

Det er sgu underligt. Jeg er 99% sikker på man godt kan med Fat32

SÅ jeg tror ikke jeg har fortjent point for mit svar :(
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. februar 2001 - 13:06 #11
sig endelig til hvis du finder en løsning! :)
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 13:07 #12
det skal jeg nok, for nu er jeg selv blevet MEGET nysgerrig.

Men jeg venter til jeg har fri :-)
Avatar billede acidduck Nybegynder
05. februar 2001 - 13:23 #13
Nu prøvede jeg lige sådan for sjov at slukke for alle de services, windows 2000 tillod mig at slukke. Og nej - det hjalp hellerikke!
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 13:29 #14
skummelt, gad vide om NTFS i sig selv læser det ???
Avatar billede acidduck Nybegynder
05. februar 2001 - 13:50 #15
Øhæh - læser hvad? Det lader jo ikke til at det er et NTFS specifikt problem mere, da Kimrosgaard oplever det samme med FAT32.
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2001 - 13:51 #16
læser -> låser :-)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
05. februar 2001 - 18:54 #17
Jeg har nøjagtigt samme problem... kører med NFTS!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. februar 2001 - 20:07 #18
Det er NTFS, der er dit problem... winnt (eller win2k) \"låser\" dit system-drev (som regel c:)... det er af sikkerhedsmæssige årsager og der kan ikke gøres noget ved det... om win2k også låser en fat32 ved jeg så ikke noget om...

alle andre drev end c: burde der ikke være problemer med...
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. februar 2001 - 07:10 #19
Mit D:-drev som er FAT32, laver det samme ... (mit c:-drev, som er NTFS gør det også)
Avatar billede nadelmann Nybegynder
06. februar 2001 - 07:29 #20
Det er fordi.

Windows NT kernen låser disksystemet som en del af sikkerheden. Hvis man bruger NT som enkelt maskine så har det dog den ulempe. Det eneste du kan gøre er at schedulere chkdsk /F og så vil den køre næste gang man starter maskinen.

Du kan ikke gøre det online, on the fly

Sorry
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. februar 2001 - 18:26 #21
Hmmm ... det lyder underligt. Jeg har lige prøvet på vores Terminal Server på arbejdet - og der kan den godt køre en chkdsk...