Avatar billede moffedrengen Nybegynder
20. marts 2004 - 11:45 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Seagate 160 Sata HD

Jeg har købt den her seagate hd. mit førsta problem var det at jeg ikke kunne finde disken i XP, men det har jeg fået løst nu. mit næste problem er at jeg ikke kan få lov til at bruge de GB der ligger over de 137. jeg har forsøgt mig lidt med både det ene og det andet og har læst mig til at det er SP1 der skal bruges, hvis man skal over de 137. men den har jeg installeret, så det kan ikke være der problemet ligger...

- hvad fanden stiller jeg så op?

mit mobo er et Abit IC7, som SKAL understøtte Sata og da osse de 160 gb den er på.

- mit næste problem er at jeg skal have ghostet mit C: drev til den nye disk, da der er begyndt at komme en masse læsefejl og jeg ikke har ret meget lyst til at smide hele mit OS ud.. IGEN!
jeg har forsøgt mig med Norton Ghost. den version der kommer med system works 2003. men den siger til mig * under den operation der genstarter og arbejder i dos* at  sTack Overflow, System Halted. og det  betyder jo så at den ikke ghoster mit drev...

- hvad skal jeg stille op med det? :)

håber sq i kan hjælpe mig.. jeg er ved at blive idiot! :-s
Avatar billede brian_a Nybegynder
20. marts 2004 - 12:26 #1
måske en bios update hjælper ved at gå ind på abit hjemmeside og finde sit bundkort og opdatere til nyeste version
prøv at kig her http://www.abit-usa.com/faq/mb/check160gb.php
Avatar billede duck35 Nybegynder
20. marts 2004 - 13:32 #3
Der findes flere bios barriere, der ikke supportere HD større end en bestemt størrelse, og en´ af barrierene ligger netop på 137 gb, så det er ret sansynligt at det ar dit problem.
hvis en biosopdatering (omtalt af brian) ikke hjælper, så prøv at se om din HD ikke har en jumper på bagsiden til at begrænse størrelsen ?
Ellers gå ind her på seagate
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
og hent et værktøj til at installere harddiske
(DiscWizard Starter Edition)
følg vejledningen om at lægge DiscWizard Starter
Edition ud på disketter og så boot pc´en op fra disse disketter.
I DiscWizard Starter Edition, skal du ind i menu´en "untillty"
og vælge at du vil ændre HD størrelse, vælg blot at ændre til den størrelse som DiscWizard Starter Edition selv foreslår.
du kan derefter gå ind og vælge hvilket format hd skal formarteres med og eventuelt dele din HD op.
når du har ændret på størrelsen af din HD så tror din bios at HD er mindre end den er, men når du ændre størrelsen så lægger DiscWizard Starter Edition automatisk et dynamisk disk overlag på HD, så din windows vil finde den fulde størrelse af din HD
Du kan ved hjælp af DiscWizard Starter Edition altid lave din HD "normal" igen, så der skulle ikke være risesi forbundte ved at forsøge det, jeg har prøvet det med en meget gammel 400 mh maskine, hvor barrieren lå allertede ved 8.4 gb
og der hjalp et dynamisk disk overlag fint  c",)

Kan da lige sige at maxtor også har det værktøj, her kalder de det bare max blast, men det er det samme pogram, begge producenter har dog låst pogrammet så det kun virker hvis der er en hd af deres mærke installeret i maskinen.
Hvis bare der er det så kan HD fra andre fabrikater og "Præpereres" (installeres) ved hjælp af DiscWizard/maxblast
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
20. marts 2004 - 16:09 #4
sådanner der.. takker duck. det var første del af spørgsmålet/problemt. jeg skal bare lige bruge noget hjælp med den sidste del af problemet, så vi kan lukke spørgsmålet =)
Avatar billede duck35 Nybegynder
20. marts 2004 - 16:17 #5
kan man ikke bare gå ind på c drevet
(gamle HD), markere alt, kopier, og sæt det ind på
d drevet(nye HD), og så byt om på master/slave og så boote fra den nye HD  ? ? ? ?
fik du det dynamiske diskoverlag til at virke ?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
20. marts 2004 - 16:26 #6
dynamisk? hmmm... aner jeg ikke hvad er! *G* men XP læser den som 160 nu.. så det er godt nok. så er det bare lige det sidste der med Ghost. og det kan ikke lige lade sig gøre at kopiere det hele over. *har prøvet* :) det skal clones før det dur. jeg tager osse imod et alternativt program til ghost med kyshånd! :)
Avatar billede duck35 Nybegynder
20. marts 2004 - 16:34 #7
Så var du ikke inde og ændre størrelsen altså ? hvad gjorde du med DiscWizard ? ? ?
Jeg ved desværre intet om ghost eller andre muligheder,
vi må håbe der kommer en anden forbi der ved noget, så kan du nok dele pointne mellem os  c",)
så kigger jeg bare spændt med, for at lære lidt  c",)
Avatar billede duck35 Nybegynder
20. marts 2004 - 21:02 #8
Partition Magic 8.0 er godt, der kan du kopiere en partition
http://www.softpedia.com/public/cat/13/8/13-8-2.shtml
serial: PM800ENSP1-11111131    c",)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
17. april 2004 - 15:41 #9
hmmm... jeg nåede dertil hvor jeg droppede det hele og simpelthen formaterede. så det bringer mig til et lidt andet problem... jeg kan ikke få Sata disken til at fungere som master. og jeg kan heller ikke få mere end de der 137 gb. Så den under install mangler de sidste 23 gb. er det BIOS der skal flashes en tur der? og hvis det er, hvordan skal det så foregå, og mht version???
når det så er overstået.. hvad så med de 2 ide diske der skal fungere som lagerplads, når mobo´et vælger ide drevene som primary. også selv om jeg i bios siger at den skal vælge sata som primary..
:(
Avatar billede brian_a Nybegynder
17. april 2004 - 15:55 #10
prøv at kig her det med at opdatere bios http://www.abit-usa.com/products/mb/bios.php?categories=1&model=5 måske det hjælper så du kan få mere end de 137 gb
en sata er der en master da der kun er 1 harddisk pr kabel
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
18. april 2004 - 11:08 #11
jeg er klar over at der kun er een disk på sata kabel. men det er sådan at jeg ikke kan få DEN til at være master, når jeg sætter de 2 ide diske på som primary ide. skal jeg så sætte dem i secondary mon? hmmm... jeg vender lige tilbage når jeg har forsøgt mig med den bios der...
Avatar billede brian_a Nybegynder
18. april 2004 - 11:32 #12
på primary ide skal du jo bare sætte dem som master og slave med de jumper
sata er der ikke noget som hedder master
Avatar billede duck35 Nybegynder
18. april 2004 - 11:35 #13
Du kan med det værktøj jeg ar beskrevet længere oppe installere et dynamisk disk overlag (ddo) det er et ældre bundkort du har og du kan ikke være sikker på at en opdatering af bios hjælper, og så er et ddo eneste mulighed.
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
og hent et værktøj til at installere harddiske
(DiscWizard Starter Edition)
følg vejledningen om at lægge DiscWizard Starter
Edition ud på disketter og så boot pc´en op fra disse disketter.
I DiscWizard Starter Edition, skal du ind i menu´en "untillty"
og vælge at du vil ændre HD størrelse, vælg blot at ændre til den størrelse som DiscWizard Starter Edition selv foreslår.
du kan derefter gå ind og vælge hvilket format hd skal formarteres med og eventuelt dele din HD op.
når du har ændret på størrelsen af din HD så tror din bios at HD er mindre end den er, men når du ændre størrelsen så lægger DiscWizard Starter Edition automatisk et dynamisk disk overlag på HD, så din windows vil finde den fulde størrelse af din HD
Du kan ved hjælp af DiscWizard Starter Edition altid lave din HD "normal" igen, så der skulle ikke være risesi forbundte ved at forsøge det
Avatar billede duck35 Nybegynder
18. april 2004 - 11:36 #14
Jeg VED at et DDO kan afhjælpe dit problem med få glæde af hele HD størrelsen, men det kræver at du forsøger    c",)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
19. april 2004 - 17:07 #15
hmmm... så er der liv i den igen. jeg har nu delt den op i 40... og 91gb.. hmm.. den hurtige ligger så mærke til at der mangler nogle gb et sted... og jeg HAR brugt discwizard. Ydermere kan jeg ikke få mine 2 ide diske til at virke.. overhovedet. de bliver ikke engang registreret af bios...
Avatar billede duck35 Nybegynder
20. april 2004 - 19:05 #16
Så har du brugt den forkert, jeg skre at du skulle gå i "untylity" og vælge det værktøj som ændre størrelsen på HD, altså ændre på den størrelse som den legitimere sig med, samtidig istalllere den et dynamisk diskoverlag.    det hjælper ikke et hak bare at dele den, det er un windows der ser det, ikke din bios !
det er fordi du ke fulgte den vejledning jeg skrev længere oppe !
Avatar billede duck35 Nybegynder
20. april 2004 - 19:40 #17
kig på dette link, et stykke nede i teksten står om DDO
http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/use_dwse.html
som din pc er nu !!!! når du tænder den så legitimere din HD sig og fortæller "jeg er 160 gb" dette kan din bios ikke forstå "jeg kender kun HD på op til 137 GB"
og windows finder så også kun 137 gb !
du skal boote fra diskette med diskwizzard, gå ind i avanserede funktioner, og vælge værktøj til at ændre på hvad størrelse din HD legitimere sig med, når du ændre på det så indlæses et DDO på selve HD.
når du så tænder pc´en , så legitimere HD sig foreksempel med 120 gb, og bios siger OK, når så din PC begynder at boote fra disken så indlæses DDO som fortæller din pc at disken er på 160 gb og windows finder alle 160 gb.
men læs det der står i linket også DET HELE  c",)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
22. april 2004 - 21:30 #18
der kommer sq nok ikke mere ud af det her.. jeg er også løbet ind i andre ting... :(