Avatar billede driver8 Nybegynder
18. marts 2004 - 19:20 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Ram, samme mængde eller hvad?

Jeg overvejer at putte flere ram i min maskine som pt. har 512, men jeg vil egentlig gerne nøjes med 256 ekstra, dur det? Eller er det bedst at have ramblokke af samme størrelse? Har set på Kingston til 389,-. Vil jeg i få noget ud af denne opgradering eller skal jeg vente til jeg har råd til 512 ekstra?
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 19:21 #1
Normalt kotyme er jo man for dobbler hvergang :)
Avatar billede saudoo Nybegynder
18. marts 2004 - 19:37 #2
Men dit bundkort vil sagtens kunne klare forskellige mængder ram. Hvis det bare har det rigtige mærke. Fx. vil de fleste bundkort ikke kunne tage både DDR og SDRAM.
Avatar billede saudoo Nybegynder
18. marts 2004 - 19:37 #3
:)
+tilføj
Og så er der self forskellige former for DDR og SDRAm
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. marts 2004 - 19:41 #4
Du skal lige sikre dig at du køber nogle ram med samme eller hurtigere hastighed

Hvis du køber langsommere ram trækker du de ram du har nu ned i hastighed, fordi det er de langsomste ram der bestemmer hastigheden.
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 19:50 #5
RAM (Random Access Memory)

RAM er Computerens arbejdslager, og som navnet Random Access Memory (tilfældig adgang lager) hentyder, er det et lager hvor der kan læses og skrives til/fra tilfældige lagerceller. Der er mange forskellige typer af RAM og de har alle visse fordele/ulemper. Vi vil her gennemgå de forskellige typer af RAM og forklare hvordan de virker.Der er to hovedtyper af RAM den ene er Dynamisk og den anden er Statisk. Som navnet måske antyder er Dynamisk RAM afhængig af en konstant opdatering, for at kunne opretholde sine data. Dette skyldes at Dynamisk RAM er opbygget således at der er en transistor, og en elektrolyt pr. databit der kan lagres. Transistoren virker som en kontakt der enten er åben eller lukket, hvor åben er lig med et logisk 0 tal, og lukket er lig med et logisk 1 tal. Kondensatoren har til opgave at sørge for at der er en positiv spænding hvis transistoren er "lukket", den virker altså som et mini batteri. Men da kondensatoren kun er et lille "lager", er der behov for at oplade dem en gang imellem, dette kaldes refresh (opdatering) og sker med forskellige intervaller alt efter RAM typen .Statisk RAM er opbygget af et FLIP-FLOP kredsløb som er en form for selvhold (to transistore mod Dynamisk RAM’s ene), denne type RAM behøves altså ikke opdateres ligesom den dynamiske RAM, og dette gør at statisk RAM er væsentligt hurtigere end dynamisk RAM
Avatar billede driver8 Nybegynder
18. marts 2004 - 19:58 #6
Hvad er statiske rams betegnelse? DDR?
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 19:59 #7
Nope det er SD RAM
Avatar billede driver8 Nybegynder
18. marts 2004 - 20:02 #8
Er det så DDR ram der er dynamiske? Er DDR ikke det bedste?
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 20:03 #9
Jo det er dem der bliver brugt mest i dag
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 20:04 #10
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. marts 2004 - 20:13 #11
http://www.aida32.hu/aida32-download.php
Hvis du downloader aida, kan du se hvilke ram du har nu.
Du skal hente personal sysinfo tool
Avatar billede driver8 Nybegynder
18. marts 2004 - 20:14 #12
Jeg ved jeg har DDR PC2700, maskinen er næsten ny :-) Men du tænker måske også på hvad mærket er?
Avatar billede driver8 Nybegynder
18. marts 2004 - 20:32 #13
Men hvad med det om jeg vil kunne mærke de 256 ekstra, eller er det svært at sige?
Avatar billede saudoo Nybegynder
18. marts 2004 - 22:14 #14
Det kommer an på hvormange programmer du har til at køre i baggrunden.. Og hvor store de forskellige programmer du har er, hvor store dine spil er..

For ram virker på en måde, at hvis man spiller, og der står "Loading", så betyder det, at spillet ligger nogle nødvendige filer ned på rammene og kører dem derfra. Fordi rammene køre mange hundrede gange hurtigere end f. eks. harddisken.

Det er også derfor at computeren nogle gange kan køre "ekstremt" langsomt.. det er fordi rammene er brugt op, og computeren betynder at lægge ned på din hdd, og læse derfra.
Avatar billede saudoo Nybegynder
18. marts 2004 - 22:14 #15
Og alle andre programmer virker på samme måde.! altså at de lægger filer ned på dine ram.
Avatar billede andersenph Nybegynder
19. marts 2004 - 07:28 #16
Nej jeg tænker ikke på om det er samme mærke, men det er da en fordel at rammene er helt nøjagtigt ens. Det kan spare dig for bøvl.
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. marts 2004 - 13:59 #17
Man kan ikke bestemme hvor hurtige dine ram er, på det navn de har fået af fabrikanten. Det kan man kun af de specifikationer de har fået af producenten. :D
Avatar billede driver8 Nybegynder
22. marts 2004 - 15:09 #18
Jeg har besluttet mig for at vente en måneds tid eller to, så jeg har råd til 512 mb. ram ekstra, jeg har kun plads til en ekstra ramblok, så det vil i længden bedst kunne betale sig at tage det ekstra. Jeg mener at have læst at der er nye ram på vej, som muligvis får priserne til at falde på de nuværende, er der noget sandt i dette?

Smid lige et svar hvis i skal have point, takker for hjælpen :-)
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 15:13 #19
svar
Avatar billede driver8 Nybegynder
22. marts 2004 - 15:14 #20
I øvrigt, hvordan kan det være at PC2700 nogle gange er dyrere end PC3200, så kan det jo bedst betale sig at jeg køber dem, selvom jeg kun har PC2700 i forvejen.
Avatar billede ird Praktikant
22. marts 2004 - 16:49 #21
Hvis du smider 2700 og 3200 sammen er det kun 2700 du vil mærke.

Pris og mærke hænger sammen
Avatar billede driver8 Nybegynder
22. marts 2004 - 17:34 #22
Hmmm, pris og mærke hænger sammen, den er jeg ikke lige med på :-)
Jeg har set DDR3200 til billigere penge end DDR2700, og de burde vel være bedre. Men så længe der ikke sker noget ydelsesmæssigt ved at jeg køber en anden type ram, andet end at de kører som den langsommeste, så er det besparelsen værd, eller tager jeg fejl?

Vil i andre ikke have del i pointene, ellers ryger de alle til "ird".
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. marts 2004 - 07:10 #23
:O)