Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
18. marts 2004 - 16:43 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Mine ram gør at min cpu crasher, tror jeg da? :D

Jeg har en mistanke om at grunden til at min cpu crasher er at mine ram ikke virker helt godt. Så jeg vil nu købe nogle nye, hvilke nogle er gode at købe, til en rimelig pris vel og mærket. Nedenfor ses motherboard/bundkort indformationer :D

Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    04/25/2001-8363-686-MS8127CC-00
Motherboard Navn    Matsonic MS8127C/8127C+/8127C+(266)

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    DEC Alpha EV6
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    133 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed    267 MHz
Båndbredde    2133 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type    SDR SDRAM
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    133 MHz
Effektiv Hastighed    133 MHz
Båndbredde    1066 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    PCI
Bus Bredde    32 bit
Virkelig Hastighed    33 MHz
Effektiv Hastighed    33 MHz
Båndbredde    133 MB/s

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler    1
Udvidelses Sokkel    5 PCI, 1 AGP, 1 AMR
RAM Sokler    3 DIMM
Integrerede Enheder    Audio
Form Faktor    ATX
Motherboard Størrelse    220 mm x 300 mm
Motherboard Chipset    KT133(A)

Motherboard Producent
Firma Navn    Matsonic Computer Co.
Produkt Information    http://www.matsonic.com/products.htm
Hent BIOS software    http://www.matsonic.com/update.htm

Skal siges at jeg har en ADM ATHLON 2400+ XP processor, radeon 9600 fra powercolor og så 512 mb ram (tror det er pc133, kan det passe)?? tror som sagt at de er grunden til at den crasher..

Så jeg ville sådan set bare høre om dette kan være en grund til at den "crasher/freezer" og hvad jeg kan gøre ved det :), købe nye ram eller andet..

På forhånd tak..
Avatar billede zinus Nybegynder
18. marts 2004 - 18:10 #1
RAM kan sagtens få pc'en til at fryse eller blue-screen'e
Prøv med en anden RAM-stang inden du dømmer RAM'en defekt.

Og ja, det kan fint passe med pc133
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
18. marts 2004 - 19:38 #2
øhm.. det forstod jeg ikke lige? ;).. RAM-stang??
Avatar billede halifax Nybegynder
18. marts 2004 - 19:55 #3
Ud fra dette ser det ud til at dit bundkort kan køre DDR RAM.
Virkelig Hastighed    133 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed    267 MHz

Det skal i så fald være DDR266MHz, også kaldet PC2100 RAM.

Det kan godt passe du pt bruger den ældre ram type PC133. DDR266 passer til bushastigheden på 133, idet DD(R) = DoubleData(Ram), dvs de er dobbelt så hurtige som ældre pc133.

Kan du ikke på dit bundkort se om det har to typer ram-sokler. Det nuv. til PC133 og et andet til DDR ram. Eller se i manualen til dit bundkort.

"prøve med en anden RAM-stang" vil sige at prøve med en anden ram klods, hvis du har mulighed for det, evt. låne en af en kammerat for at prøve det af.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. marts 2004 - 20:04 #4
Hej, stop lidt. Det jeg skrev oven for er fra Front Side Bus egenskaber.
Under Egenskaber for hukommelse står:
Virkelig Hastighed    133 MHz
Effektiv Hastighed    133 MHz

Tyder på dit bundkort maks kan tage PC133 RAM, og ikke DDR RAM.

Der kan godt være fejl i din RAM blok. Er det én på 512MB, eller er det to á 256MB? I så fald kan du prøve dem af én af gangen ved skiftevis at tage den ene ud og kun køre med 256MB for at se om det gør nogen forskel og i givet fald finde ud af, hvilken af RAM blokkene der måske er fejl på.
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
20. marts 2004 - 16:01 #5
det er 1 af 512 :(... så ingen ddr ram til mig? :'(
Avatar billede halifax Nybegynder
20. marts 2004 - 23:56 #6
Nej, desværre ingen DDR RAM til dit bundkort.

Du kan finde manualen til dit bundkort i .pdf format her
http://www.matsonic.com/new/downloaddata/manual_via.htm#MS8127C_C+

For at få bedre ydelse ud af dit system er du nødt til at anskaffe et andet bundkort som passer til din XP 2400+ samt til DDR RAM.
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
21. marts 2004 - 02:29 #7
røvtur :).. findes der så nogle andre og bedre slags ram som passer til mit bundkort? ;) og hvad er prisen sådan cirka hvis jeg skal anskaffe mig nyt bundkort og ddr ram? :D
Avatar billede halifax Nybegynder
21. marts 2004 - 14:34 #8
Nej, der findes ikke andre og bedre RAM til dit bundkort end PC133.

Prøv at søge på www.edbpriser.dk under Hardware og dernæst Bundkort og dernæsr under RAM-blokke.

Der er mange fabrikanter af bundkort. Du skal have et der passer til din CPU, dvs. Socket A og med FSB 266Mhz.
Som eksempel fandt jeg et fra MicroStar (MSI) til kr. 630,00. MSI K7T266Pro.

Under RAM-blokke findes som eksempel Apacher RAM 512MB DDR266 (PC2100 RAM) til 633,00.

Eller søg og spørg i den eller de EDB forretninger nærmest din bopæl hvis du foretrækker personlig betjening og muligheden for at stille spørgsmål i butikken. Eller du har måske en ven/bekendt, som kan hjælpe dig videre.
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
26. marts 2004 - 13:48 #9
tak tak, har lige været på ferie så har ikke haft mulighed for at besvare før :D..

Jeg gør som du siger når jeg vel og mærket har skaffet nogle penge :P