Avatar billede drachmann Nybegynder
18. marts 2004 - 15:03 Der er 7 kommentarer

Oprettelse af dynamisk tabel?

Jeg er ved at oprette en database med uddannelser.

Uddannelsens varighed er opbygget af forskellige perioder.

Ex.

3 måneders praktik, 3 måneders skole, 6 måneders praktik, 6 måneders skole, 12 måneders praktik, 2 uger på skole.

en anden uddannelse kan være opbygget således:

6 måneders skole, 6 måneders praktik

Udover at der hører en masse andre egenskaber til uddannelse såsom id, navn, tekst, billed osv. hvordan gør jeg det så nemmest og mest elegant. Skal vi ud i noget med dynamisk tabel?
Avatar billede jeppe_k Nybegynder
19. marts 2004 - 00:41 #1
Dyn tab. nej.

Hvorfor vil du dog lave det på denne måde hvorfor ikke lave to tabeller en med udannelser og en anden der er linket til den med en linie pr. varighedsperiode. en kollone med ja/nej til skole/praktik, en til måneder og en autonum til 1. 2. 3. osv. periode.
Avatar billede drachmann Nybegynder
19. marts 2004 - 12:59 #2
Okay, hvis jeg nu gør det, hvordan skal tabellen jeg henviser til så se ud?

Lad os sige at en opbygning på periode ser sådan ud:

---6 uger--- | ---3 mdr --- | ---5 uger --- |

og en anden ser sådan ud:

------4 mdr----- | --------3 uger ------| --- 1 dag --|

Som du kan se er der ikke noget fast antal perioder fra udd til udd, og nogle gange består perioder af mdr/uger/dage!

Hvordan vil tabellen så se ud?

periode_id
.
Avatar billede jeppe_k Nybegynder
19. marts 2004 - 13:35 #3
Det må være ganske simpelt.
tabel1 (udd)skal indeholde data for den enkelte uddannelse + et uddannelses id
tabel2 (periode) skal referer til tabel1's udd.id, kolonner:
- udd.id(kommer fra tabel1)
- periode nummer (i hvilken række følge de forskellige perioder kommer)
- ja/nej (praktik/skole)
- antal dage eller
  (- periode type (dage, uger, år)
    - antal i periode)
Hver linie vil være unik ved en kombination mellem udd.id og periode nummer
Avatar billede drachmann Nybegynder
19. marts 2004 - 14:38 #4
Ja jeg forstår ikke helt, men det er også noget tid siden jeg havde fat i mysql og php. Hvordan vil felterne periode og antal dage være bygget op, er det arrays?
Avatar billede jeppe_k Nybegynder
19. marts 2004 - 15:45 #5
jeg vil sige at det er enten
- antal dage (denne her skal egentlig bare være
eller
periode type/antal i periode
- her er muligheden enten: linket det med endnu en tabel eller et array
Avatar billede jeppe_k Nybegynder
19. marts 2004 - 18:22 #6
Var det svar nok
Avatar billede drachmann Nybegynder
20. marts 2004 - 00:57 #7
Nej beklager! Jeg forstår simpelthen ikke hvad du forsøger at forklare!