Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
18. marts 2004 - 12:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af ny moderne bærbar.

Jeg har nu søgt og søgt efter en ny bærbar. Jeg har totalt mistet overblikket, derfor spørger jeg nu jer til råds.
Jeg har ikke helt så meget forstand på bærbare, derfor stiller jeg herunder nogle krav til hvad jeg gerne vil have i men jeg vil meget gerne have, når i svarer på mit indlæg, at I kommenterer om de "krav" jeg har stillet ikke er nødvendig til det jeg skal bruge den til. Jeg vil have en bærbar, som skal kunne afspille film og musik, den skal kunne spille lettere grafisk krævende spil (ikke det helt vilde), og så skal den kunne kører en del programmer ad gangen. Disse programmer er bl.a. word, outlook, dreamviewer, explorer, m.fl. (ved ikke om det kræver ekstra ram). Men nu til det jeg ønsker i min bærbare. (skal lige sige at jeg har set en del på Amitechs serie 4300. Det der generer mig lidt, er at grafikkortet er delt (eller onboard - ved ik lige hvad man kalder det) er det godt nok???)

Processor: Centrino 1.5-1.6 ghz
Ram: 512 MB
HD: 40 GB eller 60 GB (er det ik passende eller ska jeg op på 80 GB?)
Skærm: 15" minimum (ved ik hvad der er for typer, men jeg har set der er forskel men hvad er forskellen?)
Netværk: Trådløst (gerne 54 mb hvis dette kan får og betale sig)
CD-ROM: CD brænder (gerne combo med DVD - ikke dvd brænder med mindre det er med i et godt tilbud)
Disk drev: Alm. diskettedrev (gerne intern ellers må dette købes eksternt)
Grafikkort: Havde tænkt på MOBILITY RADEON 9000 eller større (mindst 64 mb eller???)
Service: Gerne fuld garanti i 2-3 år
Software: INGEN (heller ikke windows)
Andet: USB high speed, IEEE 1394 (firewire), ekstern skærm tilslutning, taske
VIGTIGT: Jeg går meget op i at bærbaren er let og holder strøm så længe som muligt..!!

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig med nogle gode forslag til rimelige priser. Det ville også være lækkert hvis I have et link til en produkt anmeldelse eller noget.
Nå det var vist det hele.

60 point....
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 13:16 #1
http://eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=ird

prøv at læse den købergide jeg har sammensat, der er lle områder omtalt
Avatar billede ird Praktikant
18. marts 2004 - 13:16 #2
Guide
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
18. marts 2004 - 13:37 #3
Processer:
du skal blive enig med dig selv om du skal have intels Pentium M processer. Hvis du vælger den får du samme udelse med ca 500 mhz mindre end traditionelle, samtidig med at du får en væsenlig bedre levetid på bateriet. Da det ikke er helt vildt skal du nok vælge en sådan så 1,5 eller 1,6 der svare til 2-2,2 ghz er et ok valg, dog skal det lige siges at du i dag kan købe en 2,6 ghz til under 10000, den spiser dog noget mere ram.

Ram:
512 ram er et krav, men selvfølgelig vil 1g være godt

Harddisk:
60G burde være nok

Skærm:
Jeg ved ikke så meget om skærme så den springer jeg over

Vlan:
De færeste bærbare har i dag 54 mb, det hænger sammen med at de er dyre, og at kravet til at bruge centrilo titlen kun indbefatter 11 mb. så du for nok svært ved at finde en der kan klare 54 mb.

Grafikkort:
Helst gforce eller Radeon, hvis du skal spille. Det er nettop skærmkortet der forhindre en fra at spille på de fleste bærbare, Derfor er det vigtigt at vælge et godt skærmkort, radeon 9000 er ikke noget dårligt valgt til bærbar.

Floppy:
Ja det skal være internt, et eksternt bliver man skør af.

Jeg tør ikke sige hvad der er godt, for lige meget hvad man vælger, så er går man på kompromi enten med kvaliteten, eller prisen. Hvad ville du betale for den
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
18. marts 2004 - 14:01 #4
spiff -> Du mener altså at jeg skal købe en pentium m processor? Holder den lige så langtid (batteri) som en centrino processor gør? Hvad med vægten af denne processor? Du skal huske, at jeg går meget op i vægten :D
Ang. Vlan så kan man i hvert fald på amitech.dk få en centrino proecessor og for kun 34 kr. kan du få 54 mb lan :) se selv efter...!!!
Jammen jeg vil give...hvad skal vi sige maks 14.000 kr.

Men jeg kunne godt tænke mig, hvis du gad uddybe det med processoren lidt mere. Hvad ville du foretrække hvis du havde nogenlunde de samme krav som mig med vægt, batteri tid m.m.???
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
18. marts 2004 - 14:29 #5
http://www.tomshardware.com/mobile/20030205/

Så hvit jeg kan forstå på denne artikkel er centrilo en tittel der gives til bærbare der har pentuim M, Intel 855 chipset, og WLAN Det kan også godt være 54mb.

Da du går op i vægt og batteritid ville en centrilo derfor være det åbenlyse valg.

Se på www.edbpriser.dk, og sæt centrilo, pris, og ram som krav. så får du ikke så mange. se eventuelt på
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=41923

Hvis man sammenligner dem med amitech 4300 så får man + 200 mhz ekstra, + en styresystem - hurtigt trådløst netkort
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2004 - 16:00 #6
-=nizz-= gør lige dig selv den tjeneste og rent faktisk LÆS den artikel ird har lavet - du spørger om flere ting som ER gennemgået i den artikel.
Avatar billede ird Praktikant
19. marts 2004 - 12:50 #7
hm hm
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2004 - 13:46 #8
får spiff_21 point for at sammenligne???

spiff_21> det du skriver ER gennemgået af ird - gør dig selv den tjeneste at oprette et spørgsmål med point til ird!
Avatar billede ird Praktikant
02. april 2004 - 09:56 #9
ikke pænt nej!