Avatar billede jets Nybegynder
17. marts 2004 - 13:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

"Fjerne" skygge på foto

På denne dejlige solskinsdag har jeg været ude at fotografere, fx eksempel skød jeg følgende foto (ved godt at det ikke er stor kunst, men det er et godt eksempel :o)

http://www.frieserstalden.dk/test/test.jpg

Kan jeg gøre skyggen på den nederste del af bygningen mindre dominerende, måske helt få den til at ligne øverste (eller omvendt)? Hvis ja, hvordan?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. marts 2004 - 13:47 #1
Ja det kan du

Først markere du områder. Det kan du gøre med tryllestaven og de andre markeringsværktøjer.

Når hele skykke området er markeret, trykker du på indsæt et justeringslag (findes i lag paletten der hvor du indsætter et nyt lag, ikonet eren cirkel der er halvt mørk halvt lys) og vælger Niveauer (levels tror jeg det hedder på engelsk)

Du kan nu justere niveauerne i det valgte område
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. marts 2004 - 13:47 #2
Hvis du ikke lige har måod på det, kan jeg da gøre det for dig
Avatar billede jets Nybegynder
17. marts 2004 - 13:52 #3
Bufferzone: Jeg prøver lige selv og hvis det går helt i kage må du godt kigge på det :o) ... *rode* ...
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. marts 2004 - 13:54 #4
jeg har lige hurtigt lavet et forslag til dig, så kan du sammenligne med dit eget

http://www.bufferzone.dk/images/test.jpg
Avatar billede jets Nybegynder
17. marts 2004 - 14:03 #5
Ja, det tog lige lidt tid, men det virkede! Tak, og her er dine point.
Avatar billede spe Nybegynder
17. marts 2004 - 15:36 #6
Hvis du har Photoshop CS så kan du bruge det nye justeringsværktøj Image->Adjustments->Shadow/Highlight
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. marts 2004 - 17:04 #7
Et par små tips:
Når du er inde i Levels så brug det Eydropper-tool med "-" på. "Set white point" hedder den. Så trykker du på den del af dit billede som du mener burde være hvidt (inden for markeringen), feks det lyseste på TDC-bilen.
Så bliver det hele tilpasset automatisk.

Der efter vælg masken i dit Adjustment layer og læg en kraftig Gaussian Blur på, ca. 60-70. Så får du en blød overgang.

Lav så også lige en Levels på den øverste del af billedet (uden for den markering du havde før) på samme måde som før med "Set white point" (her feks på en af vinduesrammerne).

Læg så det hele sammen og lav en Levels igen hvor du finjusterer.
Avatar billede jets Nybegynder
17. marts 2004 - 17:52 #8
Tak for tipsene, begge to! Doggy82: jeg prøver det du beskriver imorgen, når jeg er på arbejde (hvor Photoshop er). Det lyder rigtig godt.
Avatar billede zhark Nybegynder
17. marts 2004 - 21:14 #9
Det er da lærerigt at afprøve den slags (muligheder :)
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/test-zhark.jpg
Avatar billede jets Nybegynder
17. marts 2004 - 21:57 #10
zhark: det ser godt ud - wow! Nu ved jeg altså, hvad jeg har at leve op til imorgen, når jeg selv skal prøve ;)