Avatar billede acidburndk Nybegynder
16. marts 2004 - 20:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

3 drev, men kun 1 tilslutning på bundkortet

Jeg vil gerne have sat mit gamle cd r/w drev i min computer, da jeg har fået et nyt tower, hvor der er plads til 3 drev i, mit spørgsmål er om jeg kan tilslutte det, når der kun er 1 plads på mit bundkort..
Kan jeg koble den sammen med min hdd???
Avatar billede the_legend Nybegynder
16. marts 2004 - 20:09 #1
På bundkortet kan du kun tilslutte 2 drev på det ene ide kabel og 2 på det andet.. Men jeg ved at du kan købe et lige kort som bruger et pci slot så kan du sætte 4 EKSTRA ting på.
Avatar billede chalde Seniormester
16. marts 2004 - 20:09 #2
Mener du 1 plads tilbage?
Går ud fra at du har et standard bundkort. Der har du mulighed for at tilslutte 4 ide/ata/atapi enheder (harddiske/cd/dvd/osv). Så hvis du har 4 på, skal du ud og investere i en seperat ide-controller.
Har du derimod 3 enheder eller derunder tilsluttet, kan du godt.
Du har 2 ide-kanaler. Primary og secondary. Derpå kan du tilslutte 2 enheder på hver. En master og slave.
Avatar billede chalde Seniormester
16. marts 2004 - 20:11 #3
Eksempel på en seperat ide-controller:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12205
Avatar billede acidburndk Nybegynder
16. marts 2004 - 20:17 #4
Jeg har dvd drev og dvd r/w brænder koblet sammen, mit spørgsmål er så om jeg kan koble min cd r/w sammen med min hdd som master og slave...
Altså indtil videre er der koblet dvd, dvd r/w, floppy og hdd til mit bundkort.. skal jeg så ud og investere i en ide controller??
Avatar billede chalde Seniormester
16. marts 2004 - 20:19 #5
Nej, så har du 3 enheder. (floppy bruger en anden controller/connector)
Du sætter din brænder på samme ide-kabel som din harddisk. Sørg for at din brænder sættes som slave (en jumper bagpå, står som regel på drevet hvor den skal sættes).
Avatar billede calm Nybegynder
17. marts 2004 - 09:39 #6
Det er rigtigt at det vil virke. Men vær opmærksom på at en langsom brænder på samme "streng" som en hurtigere hdd nedsætter hastigheden til/fra hdd.