Avatar billede ewelaast22 Nybegynder
15. marts 2004 - 15:52 Der er 5 kommentarer

Crop af MPEG videofiler, hvordan?

Jeg har en MPEG videofil i 4:3 formatet (dvs. 720x576), men filmen er rent faktisk i widescreen (720x300), derfor er der to store bjælker på billedet, disse vil jeg gerne have fjernet før jeg ligger videoklippet på en DVD. Er der nogen der kender et program der kan klare dette, gerne med tilhørende guide. På forhånd tak...
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2004 - 16:01 #1
Den kan da ikke både være det ene og det andet....
Kan du ikke prøve at forklare hvordan du kommer frem til de tal ?
Avatar billede ewelaast22 Nybegynder
15. marts 2004 - 16:09 #2
Videoen er i 720x576, men med sorte bjælker for oven og for neden. Disse sorte bjælker vil jeg gerne skære af, så billedet ender med at være i denne størrelse: 720x300. Dvs. at jeg skal bruge et program der kan fjerne disse bjælker.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2004 - 16:22 #3
Hvis du gør det, så vil det ende op i noget underligt billede...
Når de reziser din film, er det meget vigtigt at du bibeholder din aspect ratio, altså 4:3.
Alt andet vil ødelægge billedet.....
Hvis den har en opløsning på 720x576, incl. de sorte bjælker, så er det noget lort.
Og vil du herefter lave det om til 720x300, så slipper du ikke for dine sorte bjælker, tværtimod - de bliver bredere :o)

Når du resizer din film, skal den også re-encodes, dvs du vil miste noget kvalitet.
Og hvis den skal overholde DVD standarden, kan du heller ikke lave den, i den opløsning.

Faktsk er hele din idé ikke så god.
Kan du ikke forklare hvorfor du vil ha' det, som du forklare ? - er der en speciel  grund ?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2004 - 16:25 #4
prøv forøvrigt at læse lidt her:
http://www.digitalempire.ath.cx/content.php?review.73
Avatar billede henninga Novice
15. marts 2004 - 23:42 #5
Du kan osse læse lidt om billedformater her: http://www.abmedia.dk/video/format.htm
Hvis du klipper din video til 720x300 kan du ikke gemme den på en almindelig dvd da billedet skal være 720x576.
Du kan enten benytte zoom-funktionen på dit TV (hvis det er widescreen) eller zoom på din dvd-afspiller.
Premiere kan også arbejde med widescreen (avi), og du kan konvertere din 4:3 til 16:9 ved at forstørre med en Motion og beholde proportioner ved Keep Aspect Ratio. Men det tager lang tid og megen snilde ;o)