Avatar billede pinholt Nybegynder
14. marts 2004 - 22:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde disk 2 efter formatering af disk 1

Kære Eksperter

Jeg har installeret en ekstra disk (DiamondMax Plus 9 - 120 MB) i min dell pc. Den ekstra disk er formateret på denne pc og er kun brugt til dataopbevaring.

Nu har jeg været nødsaget til at formatere den oprindelige disk (primære disk)og geninstallere windows XP pro. Inden formateringen flyttede jeg alle mine data over på den ekstra disk.

Nu er mit problem, at jeg får at vide at disken ikke er formateret og at jeg skal formatere den

Før formateringen var disk 2 mit F: drev efter formateringen er disk 2 ændret til D: drev

Hvordan får jeg adgang til disk 2

og kan jeg få fat i de data som ligger der?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. marts 2004 - 22:43 #1
du skal prøve at overtage ejerskabet over disk D:
Avatar billede pinholt Nybegynder
14. marts 2004 - 22:46 #2
Hvordan gør jeg det ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. marts 2004 - 22:48 #3
start stifinder og højreklik på D:\ vælg Deling og sikkerhed, vælg Del denne mappe, vælg Tilladelser og tilføj dit brugernavn.
Vælg fanebladet Sikkerhed og vælg Avanceret.
Nede for neden er der et felt som du krydser af, sig ja til det spørgsmål der popper op, nu skulle det være muligt at komme til drevet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. marts 2004 - 22:49 #4
jeg har selv benyttet fremgangsmåden i dag, hvor et drev var fuldstændigt låst.
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 07:56 #5
Deling og sikkerhed fremkommer ikke i winduet ved højreklik på D:. Jeg testede samme på C: og der fremkommer det lige over formeter.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 11:27 #6
drejer det sig om 2 harddiske eller en enkelt delt i 2?

hvis du kan se Deling og sikkerhed på C:, men ikke på D: ville jeg nok prøve at sætte harddisken over i en anden maskine for at redde dine data.
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 12:01 #7
Det drejer sig om 2 harddiske
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 12:27 #8
jeg kunne tænke mig at C: filformat er NTFS og D: er i FAT32, er det tilfældet kan du ikke finde Deling og sikkerhed for D:

Konverter filsystemet på D: til NTFS
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 12:35 #9
kan det lade sig gøre uden at der tabes data - hvis ja forsøger jeg det når jeg er hjemme i aften
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 12:40 #10
ja, det kan du sagtens, dine data bliver ikke slettet.

i en kommandoprompt eller i Start>Kør skriver du:
                                                convert D: /FS:NTFS

er du i tvivl kan du skrive help convert - ligeledes i en kommandoprompt, det der i gamle dage hed en DOS-prompt.

Når du har skrevet kommandoen sker der tilsyneladende ikke noget, konverteringen sker først når du genstarter computeren og når den er i gang kan du lave dig en kop kaffe eller lign., det tager en rum tid før konverteringen er fuldført.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 12:42 #11
inden du går i gang skal du sikre dig at D: er et FAT-system.
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 12:47 #12
Nu spørger jeg sikker dumt - men hvordan tjekker jeg at D: er FAT
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 13:01 #13
Nej, det er et meget fornuftigt spm.

Du går i Start>Kontrolpanel - finder Administration og dobbeltklikker på den, så dobbeltklikker du på Computeradministration, her finder du Diskhåndtering, klikker og i højre vindue kan du se de to harddiske med deres data, bl.a. om det er et FAT eller NTFS system.
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 20:05 #14
Du havde ret der
Jeg har en blank diskenhed på 31MB der køre FAT - 100% ledig plads
C: kører NTFS 92% ledig plads
D: vises intet i filsystem og 100% ledig plads
når jeg kører convert komandoen får jeg følgende svar
Convert kan ikke bruges for RAW-drev
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 22:25 #15
så må det være fordi at RAW ikke er formateret
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. marts 2004 - 22:26 #16
altså at D: skal formateres og det var jo det du ville undgå.

Prøv at sætte den HD i en anden maskine.
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 23:24 #17
Jeg forsøger at sætte HD i en anden maskine
Avatar billede pinholt Nybegynder
15. marts 2004 - 23:38 #18
Tak for hjælpen Retaxes - jeg har tildelt dig de 30 point.
Jeg håber du har modtaget dem OK for der gik lidt ged i det da jeg skulle lukke spm.
Jeg takker for dine svar
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. marts 2004 - 10:25 #19
jo tak, såvidt jeg kan se fik du selv pointene, men jeg kunne jo bare have lagt et svar, nåh skidt med det.
Avatar billede pinholt Nybegynder
24. marts 2004 - 13:36 #20
Jeg har fundet løsningen på ovenstående, som jeg lige ville dele med jer alle.
Ved ovennævnte problem skal du downloade MaxBlast fra www.maxtor.com. Læs vejledningen som førger med. Du skal flashe et program ind i bios, således din disk kan genkendes, derefter installeres maxblast.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. marts 2004 - 15:49 #21
Ja, det må være løsningen, men kun på store diske fra 120Mb og op efter.